2014.
režija: James Marsh
scenario: Anthony
McCarten (po knjizi Jane Hawking)
uloge: Eddie
Redmayne, Felicity Jones, Charlie Cox, Maxine Peake, Emily Watson
Iako je malo bolja
situacija nego prošle godine, moram priznati da mi sezona nagrada i
sve priče o njoj već polako idu na živce. Naprosto, previše je tu
kalkulantskih filmova snimljenih sa “farovima” bačenim na
nagrade, a oni retko kad opravdaju moja očekivanja. Kad smo već kod
kalkulantstva, ima li grđeg i goreg primera toga od biografskih
filmova?
Istini za volju,
naučnike baš i nemamo često na tapetu. Političari, državnici i
vojskovođe su imali uticaja na čovečanstvo. Poznate ličnosti iz
sveta zabave su tu i zato što nas zanimaju i zato što Hollywood
aplaudira samom sebi. Krimosi su uvek zabavni. Sportistima se divimo.
Relativni anonimusi kojima se posrećilo da dožive 15 minuta slave
zbog nekog svog čina su tu da nas podsete da su ponekad i obični
ljudi bitni za nešto. A naučnici, eto, nisu zanimljivi. Nauka je
zajebana, filozofija iza nje još više, a ni njihov život je često
doadan i profesorski.
No dobro, ove godine
u najvišoj konkurenciji za Oscara imamo čak dva filma o naučnicima.
Pisao sam već o The Imitation Game, biografiji Alana Turinga,
čoveka koji je “razbio” enigmu i započeo razvoj digitalnih
kompjutera. Sada je red na The Theory of Everything,
biografiju jednog od najvećih živućih umova, Stephena Hawkinga.
Kao ni prethodni film, ni ovaj me se nije naročito dojmio, neki od
razloga su isti, neki potpuno drugačiji.
Zapravo, oba filma
se bave više privatnim aspektima života svojih likova nego što se
bave njihovim radom. The Imitation Game se, istina, više drži
cele te priče sa enigmom, ali barem kroz pola filma Turing se bori
sa posledicama neprihvatanja svoje homoseksualnosti. The Theory of
Everything se više bavi Hawkingovom bolešću nego njegovim
naučnim, filozofskim i literarnim radom. Zvuči politički
nekorektno, ali koliko je moguće postići na filmskom planu sa likom
koji se jedva pomera i jedva govori, postepeno gubeći moć oba?
Priznajem, fascinantno je da je Hawking sa svojom dijagnozom poživeo
toliko dugo i da je danas još živ i vrlo aktivan. Zanimljiv je i
projekat glasovnog sintisajzera koji mu omogućava govor i pisanje.
Zanimljive su i knjige koje je napisao i njegov naučno-popularni
stil, što ga zapravo i čini savremenim velikanom. Problem je što
ćemo vrlo malo od toga videti kroz film nastao po memoarima njegove
bivše žene. I sam Hawking je, u maniru pravog duhovitog Britanca,
lagano popljuvao film proglasivši ga ne toliko lošim koliko je on
očekivao, a glavna zamerka mu je bio fokus na nebitne stvari umesto
nauke.
Film je rastegnut na
nekoliko decenija njegovog života. Počinje sa Hawkingom (Redmayne)
na koledžu i upoznavanjem i romansom sa Jane (Jones). Njegovi dani
srećnog života sa slatkom curom i kameraderije sa drugarima s faksa
su kratkog veka, jer mu vrlo brzo biva otkrivena degenrativna bolest
nervnog sistema, ALS. Doktori su mu predvideli dve godine života, a
Jane se, uprkos svemu i na svoje insistiranje, udala za njega.
Hawking je uz odgovarajuću negu uspeo da doktorira, postavlja,
ispituje i opovrgava svoje teze vezane za odnos kvantne fizike i
teorije relativiteta, i da poživi jako, jako dugo, uz uspone,
padove, posete bolnicama (bivši francuski fudbaler Frank Leboeuf ima
cameo ulogu kao švicarski doktor).
Izbegavajući da
stvara dramu oko naučnih teorija i razmene mišljenja u okviru
struke, film je fokusiran na aferu gospođe Hawking sa svojim
zborovođom i kasnijim mužem Jonathanom Jonesom (Cox). Deo drame
Hawkingovih je i u različitim pogledima na religiju, Stephen je
ateista, a Jane posvećena vernica, a Jonathan kao vođa crkvenog
hora se u tu sliku savršeno uklapa. Štos je u tome što ta ljubavna
afera nije skandal, a iako je moralno upitna, ne dolazi do nekog
preispitivanja. To ima smisla kada se uzme u obzir po čijoj knjizi
je snimljen film. Istini za volju, i druga gospođa Hawking,
negovateljica Elaine (Peake) se pojavljuje u nekoliko scena i ostaje
nerazrađena, ali je makar izbegnuto prepucavanje između bivših
supružnika.
Priča bez prave
drame koja se vezuje za protagonistu svakako nije jača strana ovog
filma. Fokus je na ulogama koje su ostvarili dvoje glavnih glumaca.
Eddie Redmayne je uverljiv kao Hawking, ali pitanje je koliko je to
sa ograničenim kretanjem i govorom gluma. Transformacija je tu, od
klasičnog štrebera do osobe sa potpunim hendikepom, držanje i
facijalne ekspresije su na mestu, ali Redmayne zapravo nema previše
posla iz prostog razloga što je Hawking predstavljen kao statista u
svom privatnom životu. Sa Jane stvari stoje nešto bolje, ipak je
njena knjiga u pitanju. Felicity Jones svoju ulogu igra apsolutno
savršeno i na mestu i potpuno kupujemo njenu izvedbu žene u teškom
problemu i sa velikom moralnom dilemom. Charlie Cox ima nezahtevnu i
nezahvalnu ulogu pristojnog čoveka koji je postao nečiji ljubavnik
i ničim se ne ističe.
Zapravo, problem
ovog filma je u velikoj meri bezidejan scenario Anthonija McCartena
koji se svodi na izbor delova iz knjige i njihovo linearno izlaganje
kroz film. Sa takvim scenariom, reditelj James Marsh nije imao
previše izbora. On svoje glumce vodi solidno i oni uspevaju da
iskoriste potencijale svojih likova. Trebalo bi pohvaliti i vizualni
aspekt filma, posebno osećaj za period, naročito vidljiv na početku
filma smešten u Hawkingove studentske dane početkom 60-ih. Marsh je
inače dokumentarista i ima oko za detalj i osećaj za ljudskost
priče, ali čini se da sa ovim materijalom nije mogao više.
Složiću se sa
Hawkingom, The Theory of Everything nije loš film. Problem je
u tome što je prosečan, fokusiran na krive stvari i u konačnici
nebitan, jer na filmskom planu ne donosi ništa novo i suvislo. Takav
kakav je možda i solidno prođe na Oscarima, jer je Akademiji
transformacija bitnija od glume, pa je za očekivati da se
stručnjacima potkrade greška i ne primete da je protagonista kroz
veći deo filma sveden na statistu. Mišljenja sam da je Hawking
zaslužio bolji film koji će ga prikazati kao naučnika i filozofa,
a ne kao invalida.
No comments:
Post a Comment