2014.
režija:
Chad Stahelski, David Leitch
scenario:
Derek Kolstad
uloge:
Keanu Reeves, Michael Nyqvist, Alfie Allen, Willem Dafoe, Dean
Winters, Adrianne Palicki, John Leguizamo, Ian McShane, Lance Reddick
Mora
li film biti dobar (po nekim opipljivim konvencionalnim, logičkim i
estetskim merilima) da bi bio zabavan? Naravno da ne. Ima filmova
koji su toliko loši da su zapravo neprocenjiva zabava. Neki su
zabavni zato što su hrabri i originalni, ma koliko u konačnici bili
muljavi. A neki su jednostavno samo usmereni na to da budu zabavni i
da nam održe pažnju na tih 100 minuta. Nema tu velike filozofije,
sveže priče, poruke, ideje. Sve je tako predivno artificijelno i
tupavo, podređeno akrobacijama i rokanju, sve je usmereno na
maksimalno iskorištavanje potencijala i konačno dobrom osećaju kod
publike koja će to ceniti.
Evo,
uzmimo za primer glavnog glumca, Keanu Reevesa. On recimo nikad nije
bio nikakav glumac, gluma mu kao takva nije bila jača strana,
rečenice je izgovarao sa uvek istim izrazom lica. Ali mora li glumac
biti dobar glumac da bi bio dobar akcioni glumac? Naravno da ne, to
su gluposti, za akcionog glumca je važna fizička spretnost, dobra
komunikacija sa koreografima borbi, kaskaderima, producentima i
publikom. Samo mu ne treba davati zahtevne uloge i sve će biti
dobro.
Keanu
Reeves je dobar i pouzdan akcioni glumac, a kažu oni koji ga poznaju
da je i dobar lik ovako, ali imao je nekoliko pehova. Nakon vrhunca
karijere sa trilogijom The Matrix, Keanu je zaređao neke
silne promašaje i na neki način pao u nemilost studija. Pokušaj da
se sam uhvati celog procesa, pre svega produkcije i režije, opet je
završio neslavno sa 47 Ronin. John Wick je bila njegova možda
poslednja šansa da dokaže da nije za staro gvožđe i Keanu se tu
iskazao, u čemu su mu itekako pomogli stari poznanici, kaskaderi
Stahelski i Leitch koji su celi film manje ili više podredili njemu.
Keanu im nije ostao dužan, apsolutno je sjajan u svojoj akrobatski i
fizički zahtevnoj ulozi, bije, davi, baca ili propucava protivnike i
diže “kill count” na oko 120 za 100 minuta filma. Nikog drugog
ne bih mogao zamisliti u toj ulozi. Dobro, Stevena Seagala, ali
njegova karijera je u takvim nizinama da ga ni ovakav film ne bi
izvukao.
Zašto
sam pohvalu jednom glumcu završio sa drugim, i to jednim i jedinim
Stevenom Seagalom? Pa, zbog priče ovog filma koja je čisti
“seagalizam”, poremećaj ličnosti kad glumac igra istu ulogu pod
drugim imenom. Dakle, pomenuti John Wick (pazite, oslovljava ga se sa
imenom i prezimenom, kao Jamesa Bonda!) je napustio unosan posao
plaćenog ubice kako bi imao miran život. Sreća nije dugo
potrajala, a film počinje sa smrću njegove žene. Osim žene,
šteneta koje figurira kao izvor nade i njen poslednji poklon, te
auta, John nema ništa u životu. Kada se Iosef (Allen), ruski
mafijaš druge generacije, zagleda u Johnov auto, a John ga odbije,
on reši da stvari reši ruskom logikom: upadne mu u kuću sa još
trojicom, prebije ga mučki i iznenada, ubije mu psa i ukrade auto.
Te stvari se ne rade (ubijanje pasa je naročit “tabu” u
Hollywoodu, da se na tu temu aktivno zezalo u Seven Psychopats),
to odlično zna i Iosefov otac i Johnov nekadašnji “poslovni
saradnik” Viggo (Nyqvist), a John će se na rusku bagru sručiti
kao bes Božji. On nije “boogieman”, on je čovek koga šalješ
da ubije “boogiemana”, on ubije trojicu ljudi običnom olovkom,
sve u tom fazonu.
Ono
što sledi je formuličan, ali zabavan osvetnički film. Svoju
jednostavnu premisu i gotovo nikakvu dramatičku razrađenost (tipa
odnos između likova), ovaj ultra-retardirani scenario nadoknađuje
prostim stripovskim izmišljanjem okolnosti priče. Uporedo sa
rokanjem, ubijanjem i osvetom, upoznajemo svet u kome se John Wick,
Viggo i ostali kreću. To je svet u kome se odnošenje leševa
naručuje kao rezervacija za večeru, u kojem gangsteri plaćaju
zlatnim dukatima, u kojem postoji hotel samo za ubice u kojem je
zabranjeno ubijanje i bilo kakvo uznemiravanje gostiju, i u kojem
crkva služi kao maska za mafijaški sef. Sve to neodoljivo podseća
na kompjuterske igrice, jednako je nebulozno, ali jednako zabavno.
Sva
sreća, pa film od Keanua ne traži puno glume. Najčešće pouzdani
Nyqvist ovde nema puno posla, pa se zabavlja sa povremenim
preterivanjem. Alfie Allen ima tu sreću da igra groznog i potpunog
negativca bez iskupljenja, pa ga može karikirati. Ono što John
Wick kroz svoj suludi scenario nudi su još i koloritni epizodni
likovi koje igraju relativno poznati, i pritom veoma raspoloženi
glumci. Recimo, John Leguizamo kao vlasnik auto-radnje ima jednu
scenu, ali briljantnu. Lance Reddick (serija The Wire) blista
kao recepcionar u mafijaškom hotelu. Ian McShane je opasan kao
vlasnik hotela. Willem Dafoe ima možda neku scenu više kao Marcus,
Johnov prijatelj snajperista za kojeg se ne zna radi li za Vigga ili
protiv Vigga. Čak i Dean Winters dobija priliku da zablista u inače
nezahvalnoj i “pičkastoj” ulozi negativčevog advokata. Winters
briljira pre svega telesnom gestikulacijom.
Dakle,
ako vam je do filmske zabave, koreografiranih tuča i veštih
akrobacija, ovo je film za vas. Ako volite rapidne i nasilne pucačine
kao u igricama, ovo je film za vas. Ako vam nebuloznost i klišei ne
smetaju, ovo je film za vas. Ako tražite nešto što vrišti “cool”
svakim svojim kadrom, ovo je film za vas. John Wick je onaj
pravi osvežavajuće tupav film kakvi nam jednostavno prirastu za
srce, iako objektivno znamo da su đubre.
No comments:
Post a Comment