2016.
režija: James Watkins
scenario: James Watkins, Andrew Baldwin
uloge: Idris Elba, Richard Madden, Charlotte Le Bon, Kelly Reilly,
Anatol Yusef, Jose Garcia, Thierry Godard
Šta se dogodi kada film koji je zamišljen da od Idrisa Elbe stvori
novog akcionog heroja (pominje se kao sledeći James Bond, ali o tome
drugom prilikom, ako je bude) jednostavno padne u nezgodno vreme?
Složićemo se, politički trenutak u Francuskoj i uopšte EU koja je
i glavno tržište za Bastille Day je složen i pitanje je
koliko publika želi da gleda fiktivne terorističke napade u Parizu
kada su ožiljci na stvarne još uvek sveži.
Istini za volju, Nicu koja se dogodila nedugo nakon francuske
premijere filma niko nije mogao predvideti, pa se povlačenje iz
distribucije može smatrati kolateralnom štetom. Opet, i na drugim
tržištima je film podbacio, u Britaniji nije ostvario sjajne
rezultate, a selidba na DVD/VOD pre američke distribucije ne uliva
poverenje. U svemu tome najveću štetu će imati Idris Elba koji će
morati još negde “trenirati” za Bonda i James Watkins (vrlo
dobri horori Eden Lake i The Woman in Black), daleko
bolji reditelj od toga da radi na štancu akcijada koje liče na
Europacorp. Opet, Bastille Day nije toliko loš film
koliko je upadljivo običan i u osnovi tanak.
Premisa je jednostavna: duo slučajnih ortaka na tragu Hillovog
klasika 48 Hours spasava Pariz od terorističke pretnje u gustoj
magli politike gde se ne zna ko iza čega stoji. U ovom slučaju, duo
čine špijun, odnosno agent CIA-e sa stavom, nesaradljiv, sklon
neposlušnosti, pobuni i kaubojštini Briar (Elba) i američki
džeparoš Michael (Madden) koji od svog zanata prakticiranog na
turistima jako lepo živi u Parizu. Početak zapleta je Michaelov
zajeb i potpuno pogrešna torba koju je pokupio od jedne tužne mlade
aktivistkinje po imenu Zoe (Le Bon).
U torbi je bilo 2 kg eksploziva i bila je namenjena sedištu
nacionalističke partije. Videvši čistačice, Zoe se uspaničila i
odustala od akcije, a Michael, koji je torbu pokupio i u njoj nije
našao ništa vredno, istu baca u smeće na ulici. Rezultat: četvoro
mrtvih, Michaelovo lice na kameri za prismotru i njegovo ime na
spisku osumnjičenih za terorizam. Pošto ga istovremeno jure i
francuski obaveštajci kojima zapoveda Gamieux (Garcia) i taktičko
odeljenje policije pod komandom Bertranda (Godard) i CIA, odnosno
Briar u manje-više solo-akciji, jasno je da je najebao i jedini
izlaz mu je da sarađuje sa Briarom, pronađe Zoe i razjasni gužvu.
Međutim, sa paradom za naslovni praznik (14.7. je dan pada čuvenog
zatvora tokom Revolucije), “gasiranim” demonstracijama i sukoba
levih i desnih radikala sa policijom i zapravo čudnim držanjem
policijsko-špijunskog podzemlja, manevarski prostor im je sužen...
Ono što sledi je pristojna, iako ne impozantna akcijada sa solidnim
Elbom i Maddenom i njihovom još boljom međusobnom hemijom, premda
poznatost tipskih likova ne osigurava neku naročitu napetost. Pariz
je uslikan solidno i prilično glatko izmontiran sa većinom
materijala snimljenog u Engleskoj, a muzička podloga sastavljena od
napaljivih francuskih hip-hop komada je sasvim prigodna za žanr
akcije. Malo slabiji utisak ostavlja nedovoljno razvijen lik Zoe koja
ostaje manje ili više “plot device”, a zapravo ga kvari CIA-ina
birokratija koja je toliko stereotipna da je čist višak i posebno
nikakva iskorištenost inače solidne glumice Kelly Reilly.
Dodatni problem je i u određenim detaljima vrlo tanak scenario.
Naime, Watkins i ko-scenarista mu Baldwin imaju poneku dobru ideju,
recimo da (spoiler) u celu priču ubace i policiju, i to sa prilično
opipljivim motivom i da haos koji je nastao prikažu kroz mehaniku
društvenih medija (gde je nestao termin “društvene mreže”?) i
kroz to makar u kratkim intervalima uspevaju da pokažu kompleksnost
francuskog društva, ali razrada je zapravo tanka i ne ide dalje od
mantre o sistemu koji laže kako svoje građane, tako i svoje
elemente i nosioce. Ako na to dodamo i potpuno nepotrebnu
amerikanizaciju cele priče (Watkins, Elba, Madden i Reilly su svi
Britanci) koja bi bila jednako funkcionalna i kada bi CIA-u zamenili
sa MI-6 (eto još bolje kvalifikacije za Bonda), što je verovatno
bila odluka da se zadovolje američki producenti, ostaje nam otužni
ukus kompromisa i štanca, ne najgoreg, ali svakako ne impozantnog.
Što me vraća na pitanje s početka: ima li smisla u post-Batlacan
Parizu snimati filmove o fiktivnim terorističkim napadima maskiranim
“sistem nas laže” mantrama? Moj problem je samo donekle moralne
prirode, nisam od onih koji vole kalkulacije sa političkom voljom i
smatram da je krizno vreme zapravo idealno da se postave važna
pitanja o prošlosti, sadašnjosti i budućnosti. Moja zamerka je pre
svega na filmskom planu: istinite priče su zanimljivije, suviše
zanimljive da bi ih se razvodnjavalo u blentave filmove za
jednokratnu zabavu. A Bastille Day je upravo to.
No comments:
Post a Comment