2015.
režija:
Jean-Marc Vallée
scenario:
Bryan Sipe
uloge:
Jake Gyllenhaal, Naomi Watts, Judah Lewis, Chris Cooper, Heather
Lind, Polly Draper, C.J. Wilson
Kada
su se 2013. godine u svetu američke visoke produkcije pojavila dva
poznata i nagrađivana Quebecois autora, činilo se da je Jean-Marc
Vallée odigrao pametnije od zemljaka Dennisa Villeneuvea. Dok se
Villeneuve zaglavio sa visokom produkcijom po užasno lošem
scenariju zvanom Prisoners, bolje pripremljeni Vallée je
izabrao indie-varijantu, istinitu i angažiranu priču, te napravio
Dallas Buyers Club i svojim glumcima priskrbio Oscare za
glavnu i sporednu ulogu. Vallée je pokušao ponoviti uspeh formule
sa Wild, ali priča o ženi koja pešačenjem bataljuje heroin
i auto-destruktivne obrasce jednostavno nije dobacila dalje od dve
nominacije za Oscara, obe za glumice i obe bez šansi u startu. Dok
je Villeneuve u međuvremenu izbacio dva intrigantna filma,
mozgolomku Enemy koju je snimio u Torontu i izuzetno napeti i
intrigantni triler Sicario i u džepu ima ugovore i za
potencijalne unosne franšize (nastavak Blade Runnera) i svoje
artističnije projekte, Vallée je sa promašajem Demolition
ispao sa svih radara...
Reč
je o jednom, po svim merilima, nesrećnom filmu. Prvo, tema je sama
po sebi nevesela: čovek se nosi sa smrću svoje žene i svojim
ispraznim životom. Drugo, film ispada muljava propaganda sebičnosti
i neodgovornosti usled ličnih frustracija, nešto kao American
Beauty, ali njena melanholično-cendrava varijanta bez
razigranosti, kulminacije i dramaturškog udara. Konačno,
Demolition, ta teškorukaška metafora nužnosti
de(kon)strukcije i rekonstrukcije svog života, nemilosrdno traći
talenat svojih glumaca.
Naš
protagonista kojeg pratimo je Davies (Gyllenhaal), čovek koji se
“dobro udao”. Radi u firmi ženinog oca (Cooper), dobro zarađuje
i ugodno živi, uglavnom prepuštajući odluke svojoj ženi (Lind).
Zato će mu njena smrt izvući tlo pod nogama i on će se naći u
tolikom čudu da će pisati lično intonirana detaljna pisma službi
za korisnike umesto pritužbi na automat za slatkiše koji mu je
progutao dolar i sitno, zameniti svoj posao za fizikaliju: rasturanje
kuća i zidova (svoje će podirati za svoj gušt), primećivati
gluposti i glasno ih izgovarati u neprimerenim situacijama i uopšte,
ponašati se kao budala. Razumem, svako pati na svoj način, ali ovaj
ga, brate, pretera i deluje kao da bi mu dobro došao odmor u
ustanovi zatvorenog tipa.
Na
njegova pisma će se upecati ženska iz tehničke podrške, Karen
(Watts) i sama jedno nesigurno biće, u ratu sa svetom i životom,
ali makar u miru sa sobom za šta može zahvaliti magičnim cvetovima
biljke koje puši. Njih dvoje će započeti neobičan prijateljski
odnos koji će ugroziti njenu vezu sa njenim šefom (Wilson), inače
grubijanom. Dodatni bonus u celoj priči je i njen sin Chris (Lewis)
koji upravo otkriva svoju seksualnost i kojem blesavi Davies postaje
nešto kao partner za igru i pizdarije.
Demolition
je, ponavljam, za mene veliko razočaranje. Nije tu stvar Jakea
Gyllenhaala, Naomi Watts (oboje su vrhunski glumci, više nego
sposobni da pročitaju svoje uloge) ili igrivog momčića Judah
Lewisa. Istina, Gyllenhaal se u svojoj interpretaciji oslanja na
Nicolasa Cagea u tužnom izdanju i kao da to imitira, ali lik je
naprosto maničan na taj način. Naomi Watts ima dosta bolju,
smirujući vibru i scene sa njom predstavljaju olakšanje za
gledanje.
Stvar
je blesavog, ali ujedno i metiljavog scenarija koji jednostavno ne
dozvoljava nikakve dramaturške akcente. Čak ni Valléeova režija
nije toliko snalažljiva kakva je bila u vrlo dobrom Dallas Buyers
Club. Ne dobacuje čak ni do Wild koji je upravo u tom
segmentu pokrpljen, iako pokušava slično. Daviesova žena Julia se
pojavljuje samo kroz flashback momente, ali oni ne donose dramu
koliko poentiraju da se supružnici nisu najbolje poznavali. Takođe,
opet imamo naratora, čak inovativno rešenog na način da Davies
čita svoja pisma naglas. Na koncu, šta god Vallée pokušao, svađu
Daviesa i Julijinih roditelja ili jedno kasno otkriće, pa čak i
samu saobraćajnu nesreću kao okidač radnje, energija i
raspoloženje filma ostaju na liniji energije i raspoloženja
protagoniste: melanholično i otupljeno.
Čemu
ovakav film? Šta nam Vallée, scenarista Sipe ili producenti
poručuju? Nađi svoju suštinu i uživaj? Jebe ti se za druge, za
društvo, za standarde, za posao, za kuću, to ne vodi k sreći? Budi
sebičan, ali budi iskren, pa neka te prihvate takvog kakav jesi? To
može važiti za klinca, ali ne i za odraslog čoveka čiji je život
sam po sebi kompleksan. Nije tu stvar tugovanja ili prava na
tugovanje, na to svako ima pravo. Nije čak ni stvar lamentacije /
meditacije o sopstvenom životu. Radi se o tome da je Davies okružen
ljudima prema kojima na neki način mora biti odgovoran i da takođe
mora biti odgovoran prema uspomeni na svoju pokojnu ženu, kakav god
njihov odnos bio. Uostalom, film o ljudima koji se blesavo ponašaju
nakon smrti njima drage osobe smo već imali prošle godine. Zvao se
Louder Than Bombs i takođe me je ostavio neimpresioniranim.
No comments:
Post a Comment