2014.
autor: Tiller Russell
Lopovi i žandari su fascinacija od malih nogu. Radi se o
najjednostavnijoj personifikaciji dobra i zla, te njihove međusobne
borbe. Kada smo mali, navijamo za “dobre žandare”, u nešto
starijoj, klinačkoj dobi postajemo fascinirani kriminalcima, valjda
zato što naš mozak pojmi jedino ono materijalno, a zločin se često
isplati. Već od tinejdžerske dobi važno je samo šta je
zanimljivo, dobijamo osećaj za nijanse umesto crno-bele slike, pa
“dobro” i “zlo” gube svoje uporište u našoj percepciji
realnosti.
Tada na filmskom planu otkrivamo Coppolu (ko nije pogledao maraton
Kuma odjednom, taj kao da nije živeo), Scorsesea, De Palmu, Lumeta,
Tarantina, Abela Ferraru... Svađamo se je li prvi Kum bolji
ili je to ipak drugi (trećeg poštujemo manje ili više samo zbog
imena), obožavamo Casino i Goodfellas, Serpica,
Dog Day Afternoon, Scarface, Carlito’s Way,
King of New York, Bad Lieutenant, Prince of the City,
Pulp Fiction, Reservoir Dogs. Nije tu stvar ni kosmičke
pravde ni krvi, prava napetost nastaje iz uverljivosti postavke. U
nekim okolnostima, svi ti policajci ili kriminalci smo mogli biti mi.
Šta će se desiti ako vam kažem da je novi ultimativni “badass”
u svetu filma Mike Dowd, ujedno i policajac i kriminalac, čovek koji
je žario i palio Brooklynom dve decenije pre nego što je
džentrifikacija tamo stigla, kada su kokain i crack bili izuzetno
tražena roba? On se može meriti jedino sa Ferrarinim zlim
poručnikom po količini konzumirane droge, zloupotrebi moći i
beskrupuloznosti, jer ga s jedne strane drži apsolutno odsustvo
morala, a sa druge “plavo bratstvo” u kojem se ne cinkari. Taj
čovek je godinama imao “deal” sa dilerima, od lokalnih
dominikanskih momaka do krupnih Latinosa preko mora, sitnu boraniju
je, kao i svaki dobar loš pandur, mlatio i potkradao, krupnim ribama
je bio na platnom spisku. Hobotnica koju je on uspostavio je
obuhvatala skoro celu stanicu, naslovnu 75. u brooklynskom kraju East
New York, uključujući i kapetana, a sa partnerom Kennyjem je imao
posebne sheme. Međutim, taj tip nije bio neki agent DEA, čak ni
detektiv iz odeljenja za narkotike. Bio je običan plavac, “officer”,
patroldžija...
I postojao je zapravo, suđeno mu je ranih 90-ih i priznao je sve sa
perverznim zadovoljstvom kao kakav Scorseseov narator na suđenju
ranih 90-ih koje se bavilo korupcijom u redovima policije. A The
Seven Five je dokumentarac i to od one klasične vrste kojem su
arhivski snimci suđenja samo okvir, a ostatak filma čine
fotografije, situacioni kadrovi i “talking heads”, gomila ljudi
koji sede i govore, od samog Mikea u znakovitoj narandžastoj
uniformi, preko njegovog partnera Kennyja sa kojim nije imao samo
poslovni odnos, nego su se i porodično družili, pa do silnih
newyorških policajaca uključujući i unutrašnju kontrolu koja ga
je predano lovila, ali ga nije ulovila. Mike i njegova klika su
zapravo pali na debilnom dilerskom poslu dalje na Long Islandu, nije
ga odao ni raskošni život, ni poroci, koliko izrazito glupi
saradnik, diler najnižeg nivoa.
Znamo da dokumentarce po pravilu zanimljivim čini više sadržaj
nego realizacija, posebno kad se autor oslanja na statične
sagovornike koji sa vremenske distance pričaju svoju (verovatno
distorziranu) verziju priče. Ali ovde je došlo do sinergije večite
teme policijske korupcije i zloupotrebe službenog položaja i
realizacije koja deluje klasično samo na prvi pogled, ali se
govorancije sagovornika smenjuju rapidno, u nabijenom tempu sa
ostatkom materijala. Za to treba posebno pohvaliti montažere koji
materijal slažu sa jednistvenim osećajem za ritam, što samo
akcentira iznimno sigurnu Russellovu režiju. Kada uzmemo u obzir i
muzičku podlogu klasičnog rocka, jasno nam je ko je bio uzor što
se tiče realizacije. The Seven Five se prati napeto kao bilo
koja od Scorseseovih epskih kafanskih priča.
Ma koliko to delovalo izlizano, ima nečeg u frazi “stranger than
fiction”. Neke stvari ne možemo tek tako izmisliti. Tu ne govorim
čak ni o pizdarijama. Mike Dowd je filmski lik sam po sebi, jedan od
onih koje bi bilo teško izmisliti. On je pritom i perfektan
sagovornik, iskren do kraja, čak i ponosan na svoje eskapade, ma
koliko zapravo bio loš i ne-etičan čovek. Međutim, on je pre
svega produkt sistema, njegove rigidnosti i nužnog izvrdavanja koje
takođe postaje rigidno s vremenom. Biti policajac u Americi, posebno
u New Yorku, je zaista nešto posebno. To bratstvo je opevano u
filmovima i pop-kulturi. Ovde vidimo njegove loše strane u stvarnom
životu i u dokumentarnoj formi.
The Seven Five će vas možda začuditi i naterati da njegove
učesnike gledate s nevericom, ali nikad nećete pomisliti da to nije
istina. Velika preporuka za krimi-priču kakvu ste možda već
gledali, ali joj to dođe kao najjača strana.
No comments:
Post a Comment