kritika originalno objavljena na Monitoru
2016.
scenario
i režija: Hong-jin Na
uloge:
Do Won Kwak, Jun Kunimura, Jeong-min Hwang, Woo-hee Chun, Hwan-hee
Kim
Ne
događa se često da u Cannes, pa makar i van konkurencije, dođe
film koji je već prikazan publici drugde. Ali za svako pravilo
postoji i izuzetak, pa se nekim autorima tolerira i tjedan dana
prikazivanja na respektabilnom korejskom tržištu. Sad, Cannes ili
ne, Hong-jin Na ne mora da brine za distribuciju, već sa prvim
filmom, serial-killer trilerom The Chaser (2008) je postao ime na
koje se računa kada je korejski i uopšte azijski žanrovski film u
pitanju i to oduševljenje nije uspeo da umanji ni hrabro zamišljen,
ali u konačnici meandrirajući The Yellow Sea (2011), kao ni
petogodišnja pauza koja je usledila. Ne, Na je u Cannes došao sa
svojim prvim izletom u vode natprirodnog horora The Wailing po dobre
kritike i pokupio ih je kao od šale.
I za
neke stvari ih je zaslužio: The Wailing je svakako ambiciozan film
koji ruši i prekraja konvencije više žanrova, pritom briljantno
uslikan, ozvučen i režiran, koji traje više dva i po sata (što u
principu pali lampice), a ni u jednom trenutku nije dosadan ni
repetitivan. Najvažnije od svega, ovo je film sa mozgom koji kroz i
preko žanrovskog okvira govori o važnim stvarima i pritom poentira
pametno i planski nas ostavlja u stanju da želimo još i još. Opet,
to nije film bez mane, njih je dosta i autor se čak ne trudi da ih
sakrije. Za razliku od mnogih drugih, što u poslednje vreme naročito
važi za žanrovski film, on je makar nešto pokušao, pa i kad mu ne
uspe uopšte ili ne uspe do kraja, treba mu dati nešto kredita za
hrabrost.
U
ovoj vožnji kroz žanrove, počev od mešavine farsične komedije sa
mračnim pod-tonovima i “backwoods noira”, pa do istinske drame,
napetog trilera i horora problem je što previše toga tu ima za
početak. Dobro, makar su izbegnute melo-drame i ljubavne priče koje
se redovno guraju kao začin, ali već je farsična komedija
preradikalan iskorak u prazno i opterećuje film vremenski i razbija
mu ritam u početku.
Ista
ta komponenta je i kamen oko vrata glavnom liku, provincijalnom
policajcu Jong-Goou (Kwak), nesposobnom do granice komedije. Nije to
problem samo po sebi, komično nesposobni pandur i pripada svetu
komedije, ali u The Wailing to deluje dramaturški promašeno jer se
dobija malo (nešto uočljiviji luk razvoja jednom kad se film
prešalta u horor), a gubi na uverljivosti njegovih postupaka. Čak
ni konvencije proceduralnog trilera nisu ispoštovane: našem
dobroćudnom tupanu uglavnom niko od šefova ne diše za vratom, ne
tera ga da radi po propisima i na osnovu dokaza, niti ispravlja
njegove brljotine. Recimo, naš policajac neće uhapsiti očito
osumnjičenog u čijoj kući nalazi monstruozne stvari vezane za
slučajeve, nego će se prema njemu ponašati kao “vigilante” tip
lika koji postupa isključivo iz ličnih motiva. Uz ovakvu priču
bolje bi pasao ne-komično nesposobni provincijalni pandur, ili možda
čak hitchcockovski “običan čovek u neobičnoj situaciji”.
A
priča je smeštena u pitoresknu južnokorejsku zabit okruženu šumom
i planinama u kojoj počinju da se dešavaju monstruozna ubistva u
kojima poludeli / posednuti / zombificirani član domaćinstva ubija
nekog od svojih najmilijih, da bi taj isti ubica posle pravio pičvajz
policajcima koji su došli da ga privedu. Iako slučajevi nisu
striktno povezani, teorije idu u tri pravca. Zdravorazumska i
medicinska ukazuje na “gljive ludare” kojih su se nesrećnici
najeli, ali u opticaju su i neka forma besnila koja obične seljake
pretvara u ubice sa lošom kožom ili staro dobro demonsko (duhovsko)
zaposedanje...
U
početku svi dokazi ukazuju na starog Japanca (Kunimura) koji živi u
kolibi šumi, skuplja životinjske kosti i navodno spopada žene. Ali
kada našem policajcu slatka kćerkica (Kim) poludi, pa se on na
pomoć obrati i šamanu (Hwang) i katoličkom svešteniku, shvatamo
da stvari nisu baš jednostavne. Tu se sve vreme mota i misteriozna
žena u belom (Chun) koja može i ne mora biti upletena u celu priču.
Sveštenik će se promptno povući (toliko o egzorcizmu), a naivni
pandur ostaje na vetrometini između troje potencijalno natprirodnih
koji se bore za njegovu dušu, a svoje namere skrivaju vrlo vešto.
Naravno,
priča je samo okvir za ogled o zlu koje može uzimati mnoge forme.
Može to biti očekivano i natprirodno, demonsko (ili u istočnjačkoj
matrici od duhova), i sasvim ljudsko. Možda je zlo religijski
fanatizam, možda nečinjenje. Možda zavodljiva slatkorečivost.
Možda se zaista krije u strancu, pa još usamljenom, pa još onom
koji dolazi iz plemena okupatora kao što to u svom pravedničkom
zanosu volimo da mislimo, a možda u nama koji na tog stranca upiremo
prstom. Na će nas u toj svojoj raspravi držati u neizvesnosti,
nudeći različite uglove i ubacujući česte i vrhunski izvedene
obrate.
Još
značajnije je to što će nas držati u napetosti. Konačno imamo
film u kojem je scena (šamanskog) egzorcizma, pritom toliko manična
i slojevita, otvorena za tumačenja i naše svetonazorske preference
tek početak, a ne vrhunac. Konačno imamo film u kojem možemo da
zaboravimo na kišu i blato i da nam oni deluju čak smirujuće u
poređenju sa prljavštinom i užasom koji likovi nose na sebi i u
sebi. Konačno imamo film u kojem tuča lopatama, motkama i
poljoprivrednim alatom ne deluje groteskno i komično, iako film u
dobroj meri počinje upravo u tom registru.
Autor
Na svim komponentama vrhunski žonglira. Njegova režija je izvrsna,
iako pisanje nije, i haos koji stvara deluje namerno i dozirano.
Tehničke komponente i estetski izbori od maske i kostima do
fotografije, muzike i naročito tona su apsolutno na mestu. Gluma je
tek perfektna. Jun Kunimura se oslanja uglavnom na mimiku i
izvanredno je ekspresivan toliko da mu ni dijalog najčešće nije
neophodan. Jeong-min Hwang često igra samim svojim stavom i
portretira šamana kao samoljubivog tipa, što apsolutno odgovara
filmu. Pa ipak Do Won Kwak ostvaruje najbolju ulogu sa svojim teškim
zadatkom transformacije, ponekad čak u istom kadru od simpatične
nesposobne naivčine do zabrinutog oca do rešenog osvetnika. Te
transformacije nikada nisu lake, ali im Kwak prilazi odlučno i
samouvereno i na tom polju apsolutno dominira.
Kada
se sve sabere i oduzme, The Wailing je film koji se itekako isplati
pogledati. Svakako će se naći na listama najboljih horora, a možda
i najboljih filmova godine. I tu neće stajati usamljeno. Ispada da
2016. godina čiju smo tek jednu polovinu prešli uopšte nije
katastrofalna kada su horori u pitanju. U društvu sa The Invitation
i The Witch, The Wailing zaokružuje top 3 za sada. Pitanje može li
se ovom trojcu pridružiti još koji naslov.
No comments:
Post a Comment