2016.
režija:
Duncan Jones
scenario:
Duncan Jones, Charles Leavitt
uloge:
Travis Fimmel, Paula Patton, Ben Foster, Dominic Cooper, Toby
Kebbell, Ben Schnetzer, Robert Kazinsky, Clancy Brown, Daniel Wu,
Ruth Negga, Anna Galvin
Eh,
to franšizno poslovanje... Prilično sam siguran da ubija svaku
kreativnost u Hollywoodu, čak i samu njegovu suštinu. Ostali smo
samo na skupim mega-produkcijama koje u startu zahtevaju fan-bazu.
Jer ko je lud da uloži 100-200 miliona dolara u nešto što mu se
možda neće isplatiti. Van sezone nagrada, retki su hollywoodski
filmovi “niske A” produkcije sa budžetima ispod 50 miliona koji
su nekad bili osnova svega, sve one drame, komedije, trileri,
krimići, romanse... Iz današnje perspektive, u najboljem slučaju
prosečnom Avataru se možemo samo diviti, a njegovom autoru
Jamesu Cameronu i pored reciklaže svega i svačega stisnuti ruku za
hrabrost da ubedi producente i snimi nešto što nije adaptacija
stripa, “young adult” knjige ili jebene kompjuterske igrice.
Dobro,
franšizno poslovanje u filmu nije novina i sa nama je najkasnije od
prvog Star Wars filma, možda čak i ranije, od prve
adaptacije recentnog best-sellera. I takav pristup je uveliko
doprineo razvoju “gaming” industrije, pošto adaptacija filma u
igricu nije bila nepoznata i nelogična ideja, čak suprotno.
Međutim, dok se nekad sasvim logično išlo od starijeg medija ka
novijem, a u priču za gledanje se ubacivali elementi interakcije,
sada sve ide u oba pravca. Ne bi bilo nelogično i neočekivano da se
igrica pretvori u film (odnosno, da se iz interaktivnog sadržaja
izvuče priča tipa “a hero’s journey”), pa onda, što da ne, i
u strip ili roman. Jer tržište treba napasti i držati sa svih
strana, a fanovima po skupe pare uvaliti što više šarenila,
pizdarija i materijala za kolekciju.
Sad,
ako mene pitate, filmske adaptacije kompjuterskih igrica su trash od
početka do kraja. Još nekako da svarim i prerade nekih pucačina,
avantura ili RPG-ova gde makar imamo osnovu u vidu likova, pa je
priču moguće nekako ispeljati od početka do kraja, ma kako tipska,
osnovna i “cheesy” ona bila, ali sa strategijama u kojima su
likovi manje bitni od broja jedinica, ekonomije ili taktičkog
upravljanja od strane igrača sam već u problemu. Nekako sam se
pomirio sa smećavim Resident Evil serijalom koji se (hvala
bogu) bliži svom kraju, ali ne želim ni da zamislim svet u kojem bi
Football Manager, Civilization ili Heroes of Might
and Magic bili prerađeni u filmove. Prilično sam siguran da to
ne bih podneo.
Pre
MMORPG ere kojoj je World of Warcraft jedan od
kamena-temeljaca, Warcraft je pre svega bio strategija, doduše
sa nešto profiliranijim likovima i nekakvom generalnom pričom u
pozadini. Da li je to bilo moguće složiti u film? Verovatno. Da li
bi s nekim drugim pristupom konačni proizvod u čisto filmskom
smislu bio bolji ili makar zabavniji od dvočasovnog zevanja kakav je
ovaj Warcraft “the movie”? Sasvim moguće. Jer osim
servisiranja najzagriženijih fanova igrice, film ne postiže ništa
drugo, a na čisto filmskom planu pada dupetom o zemlju.
Problem
je u kompletnom pristupu, a naročito u scenariju. Duncan Jones,
inače filmaš sa talentom i verziran glede SF filmova sa skromnijim
budžetima (Moon), pa čak i sa “gamerskom” logikom
(Source Code), ovde nije nastupio kao filmaš nego kao fan i
tako spičkao silna sredstva na totalnu glupost. Da je imao petlje
kao Uwe Boll, Warcraft bi bio nenamerno smešan, ali makar
iskren trash. Da je pristupio direktnije, Warcraft bi bio samo
još jedna ništa posebno adaptacija u kojoj je jasno ko je dobar, a
ko zao, ali makar gledljiva. Jones je umesto toga nanovo napisao
scenario, išao na slojevitost i pokušao da dostigne epičnost Lord
of the Rings serijala i da zadovolji i pasionirane igrače i
generalnu publiku koja se sa igricom nije susrela. Bezuspešno.
Konačan
rezultat je priča o prvom susretu ljudske i orkovske rase (kao da ne
znamo ko su i šta su orci, kao da je to izmišljeno posebno za
Warcraft) nastanjena kartonskim likovima na obe strane. Dakle,
dobri kralj, hrabri vitez, veliki mag, mag-šegrt, zli čarobnjak,
hrabri poglavica sa ženom i detetom, jedna misteriozna žena mešane
rase, crna magija, epske bitke, grifoni, vukovi, mačevi, buzdovani,
intriga, izdaja, žrtvovanje, borba na život i smrt... Dakle,
tipski, preambiciozno, pretenciozno, konfuzno, glasno i nejasno.
Ako
su glavna stvar bili efekti, ni tu se Warcraft nije iskazao.
Sve vrvi od naivnog, “flashy” CGI-ja koji je možda namerno takav
jer pokušava da prenese atmosferu i ugođaj igrice. U konačnici,
Warcraft deluje kao polu-animirani film sastavljen od uvodnih kadrova
i isečaka između misija u kampanji igrice u trajanju od dva sata. U
tom smislu su orci čak zanimljiviji od ljudi, jer se na njima vidi
makar nekakav rad, a “motion capture” tehnologija kojom su rešeni
njihovi pokreti deluje dovoljno glatko, pa tako i glumci u tim
ulogama nemaju puno posla, ali barem nisu sramotno loši. U ljudskom
taboru stvari stoje neuporedivo gore, jednodimenzionalnost likova
upadljivo dolazi do izražaja, a glumci svoje zadatke obavljaju na
auto-pilotu i gore od toga, bezidejno izgovarajući rečenice bez
ikakve strasti ili povezanosti s likovima.
Naravno
da film Warcraft ne valja i da ga je kritika dočekala na nož
jer bi sve osim toga smrdelo na naručeno pisanje. Međutim, to ga
nije sprečilo da učetvorostruči budžet, pa nam se sprema nastavak
ili čak serijal koji su Jones i njegovi producenti žicali.
Kalkulacije sa fanovima i fan-bazama mogu ići samo toliko daleko, a
opasna inflacija preskupih blockbustera će verovatno rezultirati
padom studijskog sistema na ovaj ili na onaj način. Dotle je na
snazi ona mangupska: “dok je ovaca, biće i džempera od čiste
runske vune”, a pitanje je samo dokle će fanovi trpeti da ih se
smatra ovcama za šišanje i dokle će konzumirati sranja koja im
vređaju inteligenciju i istovremeno titraju jajca time što im na
kapaljku serviraju prizore iz njima dragih imaginarnih svetova.
PS:
Kao napomenu pred moguće razapinjanje, samo ću reći da sam
Warcraft igrao kratko, negde oko drugog nastavka, da me je
Starcraft držao malo duže, te da sam iz druge, Westwood
bande što se RTS-ova tiče. Generalno sam igrao igrice dok nisam
prešao na Linux, Civilization i Football Manager mi
nedostaju, a Heroes III još uvek povremeno zaigram. To što
mi je Warcraft kao film sranje, ne znači da nemam pojma o
igricama. Znam šta pričam. OK?
No comments:
Post a Comment