2015.
režija: Shyam Madiradju
scenario: Mark Mavrothalastis, Nate Parker
uloge: Nate Parker, Ethan Peck, Sung Kang, James Remar, Jessica
Lowndes, Leore Hayon
Iskreno, ime Shyam Madiradju mi ne znači ništa, pošto mu je ovo
prva režija nakon jednog producentskog “kredita”. Nije puno
značilo ni producentima i distributerima koji su umesto kao
Madiradjuov, Eden reklamirali kao film jednog od producenata, Jaumea
Collet-Serre, inače reditelja horora (House of Wax, Orphan)
i “neesonijada” (Unknown, Non-Stop, Run All
Night i neka se pripremi The Commuter najavljen za sledeću
godinu). Collet-Serra inače ima i svoj film u prometu ovog leta,
takođe sniman na “rajskim” tropskim lokacijama, imena The
Shallows koji bi mogao biti savremeno i zapravo promišljeno
ne-trash čitanje Spielbergovog letnjeg hita svih letnjih hitova The
Jaws. O tome, međutim, kad dođe na red.
Nije ni Collet-Serra razlog da pogledam Eden. Ono što me je
privuklo je večitost premise o formiranju društva i određene
hijerarhije u maloj ad-hoc zajednici u izolaciji. Ako ste pomislili
na Goldinda i Lord of the Flies, u pravu ste. Fascinantno je
to: deca koju percipiramo kao nevinu i nesposobnu za zlo
(nekorumpiranu civilizacijom što bi rekli neki) će u određenim
uslovima, imitirajući odrasle ili ne, pokušati uspostaviti svoje
društvo možda čak i surovije od civilizacije kao takve u kojem čak
ni oduzimanje života nije tabu.
U Edenu imamo tropsku lokaciju, ali nemamo decu. Umesto njih
imamo fudbalski tim, što će reći igrače, trenera (Remar),
fizioterapeuta (Kang), čak i njegove dve kćeri (Lowndes, Hayon).
Nakon šminkerski snimljene utakmice montirane sa motivacionim
govorom o pobeđivanju, fudbalere ćemo upoznati u avionu na povratku
kući. Usled neobjašnjenog kvara, avion se ruši u stiliziranoj CGI
sekvenci i pristaje u plićaku nadomak tropskog (ispostaviće se
pustog) otoka. Posada aviona, većina stručnog štaba i nekoliko
igrača su poginuli odmah pri padu, preživelih je 15-ak, dve cure,
fizioterapeut i ostatak igrača.
Među preživelima se javlja potreba za oraganizacijom i oči su
uprte u nevoljnog kapitena ekipe Slima (Parker) koji i u regularnim
uslovima oseća pritisak svoje pozicije sa kojom se nije saživeo.
Slim nije autoritet ili je u najboljem slučaju benevolentni,
liberalni autoritet i čini se da nije dorastao zadatku, pa se u
odlučivanje gura Andy (Peck). Njegove ideje su surovije i
darvinističkije: zaliha hrane i naročito vode je malo i nedovoljno
za sve, naročito za one povređene bez šansi za preživljavanje,
čekanje na spas nije najsigurnija opcija i treba odrediti koga
(prvo) žrtvovati... Oko njih dvojice se formiraju klanovi i sukob je
neizbežan.
Eden deluje kompetentno režirano, sa solidno izgrađenim i
solidno iznenađujućim obratima, generalno je pratljiv i nije
dosadan u klasičnom smislu. Kao takav bi mogao da posluži kao
zabava uz pivo i kokice u kućnoj varijanti i kao nešto što se
prati s pola mozga. Međutim, u tome je zapravo problem: Eden
ne podstiče na razmišljanje, ne otvara teme, čak ni premisu ne
razvija dalje od onoga što je apsolutno neophodno za gledljiv film
koji može da se vrti i u pozadini. Likovi ostaju plitki i kartonski,
pa su i glumci neraspoloženi, a etičke rasprave koje bi mogle biti
osnova filma ostaju šablonske i nimalo provokativne. Gledajući Eden
nećete videti ništa novo i ništa naročito.
No comments:
Post a Comment