2016.
režija:
Siniša Vidović
scenario:
Senad Halilbašić, Siniša Vidović
Možemo
se složiti da je zabava koja uključuje borbe životinja nehumana.
Argument kako je to prirodno, iskonsko ili šta već je ili
infantilan ili maliciozan. Borbe pasa su apsolutno grozna stvar, bez
daljnjeg. Petlovi i bikovi su možda već druga stvar. Sa jedne
strane, tu je tradicija, ma kako zaumna bila. A tu su takođe i
nekakvi liberalniji argumenti. Recimo, petlovi za borbe u principu
žive duže od onih namenjenih za juhu. A kod bikova sigurnost je u
samoj veličini životinje: teško da će jedan bik tek tako ubiti
drugog, cilj je pre svega oterati protivnika i impresionirati krave.
Pustimo
sad španjolsku koridu koja je nehumana zbog toga što se u nju meša
čovek koji ima prednost oružja i recimo ponešto o bosanskoj. Piscu
Petru Kočiću je ona poslužila kao metafora za borbu za slobodu od
austrougarske okupacije, ali ona najpoznatija, Grmečka, još je
starija od toga. Nju su uvažavali i turski sultani i Franjo Josip i
Karađorđevići i Tito. Jednostavno, ona je tradicija i deo narodnog
identiteta, i to ne srpskog, hrvatskog ili bošnjačkog, niti smo
lokalno grmečkog, već uopšte bosanskog. Posle rata 90-ih, koride
su se obnovile, na početku ih je možda bilo 20-ak, sada ih je preko
200.
Dobra
vest je da Bosna 20 godina posle rata ipak ima makar nešto što se
smatra zajedničkim identitetom za celu državu, a ne za naciju,
entitet ili neku usku lokalnu sredinu. Loše je to što su to u
principu trivijalne stvari poput kolača s Orijenta, ćevapa, pita
i... pomenute koride koja se posmatraču sa strane može učiniti
moralno upitnom. Ništa fudbalska reprezentacija, ništa Zmaj od
Bosne, ništa Hasanaginica, ništa Gavrilo Princip. Dva bika, ledina,
borba, dernek.
Ma
kako to čudno zvučalo, na koride dolaze i ljudi koji ne žive u
Bosni. Gastarbajteri i njihovi potomci se voze nekoliko puta
godišnje, možda i češće, kako bi i oni učestvovali u tom
spektaklu. Oni koji su ostali u Bosni ili se vratili iz izbeglištva
ili pečalbe imaju problema kao i svi sportisti: rivalstvo ponekad
dobija nerazumne razmere. Ali ljudi nekako guraju dalje, korida ima i
svoju kraljicu koja će nam objasniti da glavni motiv nije ni novac,
ni hvalisanje, jer bika bodača svako može kupiti, već ljubav prema
ovom “sportu”, tradiciji i životinjama.
Siniša
Vidović, autor mlađe generacije poreklom iz Bosne, rođen u Rijeci,
školovan i nastanjen u Austriji, preko fenomena bosanske koride
secira post-ratni i post-jugoslovenski mentalitet u Bosni i
Hercegovini. Možda to zvuči standardno, festivalski i potrošeno,
uostalom “ko nas, bre, zavadi” je mantra koja se nekako podrazume
u post-jugoslovenskom filmu, ali Vidović uspeva da unese svež
pogled (kako sa strane, tako i izbliza) i da u tome ne bude
patetičan, nego pre svega iskren. On režira lakom rukom, prenosi
atmosfetu nostalgičnog, ruralnog derneka, “otvara” i sa
poštovanjem sluša svoje sagovornike i prenosi notornu poantu kako
bi se ljudi i narodi već nekako dogovorili da nije politike i
političara, religije i verskih poglavara. Vidović uspeva da pronađe
prave sagovornike i da ispriča toplu ljudsku priču, elegantno i van
šablona tradicionalnog dokumentarnog filma. On ulazi u njihov
intimni prostor sa iskrenim ljudskim interesom i oni ga puštaju,
puni poverenja.
S
tim u vezi, značajna je ujdurma sa zabranom tradicionalne Grmečke
Koride od strane lokalnih vlasti. Jasno, radi se o nekakvoj
špekulaciji, a izgovori vezani za minirano područje i masovne
grobnice iz Drugog svetskog rata su samo zgodni, politički korektni
izgovori. Zanimljivo, dobrobit životinja se tu ne pominje, to se
ionako percipira kao zapadnjačko prenemaganje. Čime je zabrana
rezultirala? Entuzijasti iz redova svih naroda stupili su zajedno i
okrenuli se protiv političke samovolje. Korida je starija i važnija
od svake vlasti.
U
pozadini, diskretno, ali dovoljno uočljivo, vidimo posledice rata,
srušene i spaljene kuće, obnovljene ili ne, a ni sagovornici nisu
stidljivi da o tome kažu koju. Rat se percipira kao katastrofa negde
iz vana, a mantra “kako svima, tako i meni” deluje utešno. Život
opet nekako ide dalje, onako kako mora. Tako su povratnici iz
izbeglištva počeli od nule, “kraljica” Renata se od ljudske
gadosti okreće prema životinjama, a povratnik Stipo, zajedno sa
svojim sinom i unukom koji su ostali u Austriji, ne propušta nijednu
koridu. Nešto te ljude mora spojiti i tu vidimo svrhu koride: bikovi
će se već snaći, a ljudi će biti zajedno, ne samo fizički na
istom mestu, nego i duhom.
Međunarodna
publika je Koridu već videla na nekoliko festivala. U “domaćem”
Linzu, Korida je podelila glavnu nagradu u domaćoj konkurenciji
(zanimljivo, podelila ju je sa filmom još jedne autorice bosanskog
porekla, Selme Doborac). Na drugom domaćem terenu, u Sarajevu,
premijera se očekuje na ovogodišnjem SFF-u. Biće zanimljivo
pratiti reakciju publike na ovo toplo, humano i nostalgično filmsko
delo.
No comments:
Post a Comment