2015.
scenario i režija: Trey Edward Shults
uloge: Krisha Fairchild, Robyn Fairchild, Victoria Fairchild, Alex
Dobrenko, Chris Doubek, Bryan Casserly, Chase Joliet, Bill Wise, Trey
Edward Shults
Krisha je čudna ptica. I film i njegova naslovna junakinja.
Ova starija gospođa ne izgleda kao hollywoodska diva pod debelim
slojem šminke posebno “poružnjena” za potrebe uloge nego kao
prava, alkoholom uveliko načeta 60-godišnjakinja. Dovoljan je samo
jedan detalj: u prvom kadru vozi i priča sa sobom, a već u drugom
vidimo da je stranu kaputa priklještila vratima. Kako bi se reklo,
pametnom dosta.
“Setting” je apsolutni klasik nezavisnog filma i modernog teatra:
tradicionalno okupljanje (raširene) familije za praznik. Krisha je
toliko dugo bila odsutna da isprva neće ni pogoditi kuću (još
jedan dobar detalj) i čini se da je njen životni stil odgovor na
pitanje zašto je to tako. Ona dolazi sa bagažom, oni je čekaju sa
nepoverenjem skrivenim iza srdačnosti. Nije ni pitanje hoće li sve
otići po kurcu, već kada, kako i zašto. Alkohol, malograđanština
i stara zameranja su po pravilu paklena kombinacija.
U međuvremenu imamo sve ono što zamišljamo kad se pomene Dan
zahvalnosti: ogromnu ćurku i još tonu najrazličitije hrane,
utakmicu na televiziji, glavu kuće, gospodina doktora, kojem je i
daljinski upravljač čudo tehnologije, komedijaša koji je zapravo
otrovni cinik kojem svaka dlaka smeta, naročito psi, decu, njihove
partnere, čak i jedno novorođenče, srednjoškolce / studente koji
rade ono što bilmezi i inače rade, mlate se, obaraju ruke, odlaze
na internet da pogledaju pornić... Porodična okupljanja su veliki
zalogaj i za stabilnije osobe od Krishe...
Premisa je možda stara, ali je realizacija sasvim sveža. Čak ni
šetanje po ravnima realno (psihološki realizam, drama) –
nadrealno (od početka do kraja Krisha je i psihološki horor)
nije toliko nova pojava, premda se mora priznati da je ovde znalački
zanatski izvedena, uz kinetičnu kameru Drewa Danielsa i montažu
samog Shultsa, posebno podvučena minimalističkom, a opet
sveprisutnom muzikom Briana McOmbera. Zašto je onda Krisha
neponovljiv film?
Nakon premijere i nagrade žirija na prošlogodišnjem SXSW
festivalu, usledili su hvalospevi američke kritike i poređenja sa
Malickom (kod kojeg je Shults stažirao) i Cassavettesom. Poređenje
sa potonjim je smislenije: film je snimljen potpuno nezavisno, iz
ličnih fondova, za samo 9 dana u Shultsovoj rodnoj kući. Ne samo da
je većina glumaca u rodu međusobno (prezime Fairchild se ne
ponavlja slučajno), nego su svi oni u rodu sa Shultsom, dakle
neprofesionalci, naturščici koji igraju fikcionalizirane (koliko?)
varijante samih sebe. Krisha je zapravo Shultsova tetka, a i reditelj
takođe ima ulogu u filmu, malu, ali izuzetno bitnu, koja je možda i
katalizator daljeg raspada fingirane porodične idile.
I eto nas na pitanju hrabrosti i verodostojnosti. Ma kako režirana
bila, Krisha bi mogla proći i kao dokumentarac, samo ako bi
autor želeo da nalepi tu etiketu. Da, film toliko verodostojno
prikazuje porodično okupljanje i dinamika među članovima porodice
svakako nije odglumljena. Za takvo ogoljavanje je trebalo hrabrosti,
upornosti i vizije. Svaka čast Shultsu i njegovoj rodbini na tome.
No comments:
Post a Comment