2014.
režija: Thomas Cailley
scenario: Thomas Cailley, Claude Le Pape
uloge: Adele Haenel, Kevin Azais, Antoine Laurent, Nicolas Wanczycki,
Frederic Pellegeay
Letnje je vreme i zašto ne pogledati jedan pravi letnji film, film o
letu koje će promeniti sve? Film gde ima i ljubavi i odrastanja i
tuče i vojske? Film gde vidimo leto u gradiću kakvo zaista jeste,
sa istim ortacima, istim ispraznim razgovorima, izlascima u tupave
diskoteke, sa kupanjem u jezeru, pecanjem, olujama, šumskim
požarima, vožnjom na motoru i letnjim poslićima? Ne, to nije ništa
naročito novo samo po sebi, ali zna biti šarmantno. Naročito kad
to rade Francuzi...
Debitant Thomas Cailley je kao reditelj pokazao priličnu dozu
sigurnosti da sve upakuje u jedno izuzetno pozitivno, premda ne i
eskapističko iskustvo, dok kao scenarista demonstrira zavidnu dozu
hrabrosti ne samo da obrne rodne uloge u klasičnoj shemi romantične
komedije, već i da se okane popovanja (ili makar moralno-političkog
problematiziranja) na pod-zapletu koji će ga logično zahtevati i da
kreira dosta životne likove, pa će mu tako uspeti prilično težak
zadatak da crpi humor iz nedostatka smisla za humor jednog ili oboje
od njih. Predivno snimljen, nenametljivo montiran, podvučen
odgovarajućim soundtrackom i zasnovan na sjajnim, samouverenim
glumačkim izvedbama mladih glumaca u ulogama naslovnog para, te sa
nekoliko pamtljivih epizodnih ostvarenja, Les combattants je
pravi mali dragulj.
Prvo upoznajemo Arnauda (Azais) i on je tipična “beta”, što će
reći pratilac čiji je život u polu-ugodnom leru iz kojeg ga
pomeraju drugi. Čini se da ga ni očeva smrt nije digla iz polu-sna,
već mu je samo trasirala karijerni put: zajedno sa starijim bratom
(Laurent) nastaviće očev uhodani stolarski obrt. Zanimanje dalje od
bleje i pecanja sa ortacima će mu donekle pobuditi armijski regrutni
karavan koji je došao u mesto, ali tek će ga poznanstvo sa veoma
čudnom devojkom, Madeleine (Haenel) zaista probuditi.
Njihov “meet cute” momenat će biti tuča, odnosno vojni kurs
samoodbrane. Njegova prva reakcija će biti da se on ne tuče sa
curama. Njena je više u “ne budi pizda” fazonu. Ona nije obična
cura, ona koja ide po diskotekama i juri frajere da joj plaćaju
pića. Ona se rekreira “borbenim” plivanjem (sa opterećenim
ruksakom na leđima), pije šejkove od sirove ribe i ispaljuje
informacije tipa “ako umreš, tvoja mačka će ti u roku od tri
dana pojesti lice”. Njen cilj je trening za padobrance, najstroži
mogući vojni kamp kao uvod u surovu borbu za preživljavanje. Jer
apokalipsa je blizu i ništa drugo nema smisla. Ni master studije iz
kriznog menadžmenta, ni dvorišna kućica za koju su njeni roditelji
unajmili Arnauda da izgradi, a pogotovo ne nekakva apstraktna ljubav.
Međutim, stvari će se promeniti u vojnom kampu. Ne samo da će je
Arnaud tamo pratiti, u odsustvu bolje ideje šta sa sobom preko leta,
nego će se i vojska pokazati u pravom svetlu, a ne kao montažna
sekvenca napornog, ali smislenog treninga. Ne, vojska oličena u
zapovedniku kampa, poručniku Schliefferu (Wanczycki) i njegovim
pomoćnicima će se pokazati kao pompozna i rigidna hijerarhijska
struktura potpuno neprimerena apokaliptično-anarhičnom duhu mlade
survivalistkinje. Udobni kreveti, jelo u kantini, jebene čokoladice,
kome još to treba kad je kraj već tako blizu?
Simpatičnih, blentavih mladića je na filmu već bilo masu, a
tinejdžerska izgubljenost je svojevrsno opšte mesto ne samo filmova
o odrastanju. Čak i njihova transformacija u stabilne i samouverene
članove društva usled ljubavi, određenog psiho-fizičkog iskustva
ili eventualne traume nije ništa novo. Međutim, u izvedbi Kevina
Azaisa, to deluje životno i uverljivo, kao i njegova zbunjenost ne
samo nad Madeleine, nego i nad životom kao takvim.
Sa druge strane, Madeleine je lik koji ne viđamo često na filmu.
Ona nije “quirky” na uobičajen filmski način, nije nespretna i
sramežljiva, čak ni naivna kakve su manične devojke po filmovima.
Njena naivnost je drugačija. U svom survivalizmu,
intelektualiziranom i elokventno objašnjenom do te mere da to može
zvučati suvislo, Madeleine deluje skoro autistično, kao da ne zna
da se ponaša u socijalnim situacijama, pa su njene verbalne, a
ponekad i fizičke reakcije na liniji nenamernog “deadpan”
humora. Međutim, u preciznoj izvedbi Adele Haenel, jedne od
najboljih francuskih mladih glumica koja je već vezala impresivan
niz autorskih imena sa kojima je sarađivala od Celine Sciamme, preko
Andrea Techinea do braće Dardenne, Madeleine nijednog trenutka nije
karikaturalna. Naprotiv, vrlo je intrigantna.
Sad, od armije i regrutiranja klinčarije preko saveta za tuču,
besplatnih majica i luftića, bi neko napravio političko i moralno
pitanje. Ne i Cailley. To bi bilo suviše lako. On ne samo da
armijsko regrutno osoblje tretira sa dužnim poštovanjem, već
armiju predstavlja kao prostu životnu činjenicu: ona je najveći
ili drugi najveći poslodavac u zemlji (rame uz rame sa McDonaldsom),
nudi obrazovanje, specifične veštine i karijeru, ali jednako tako
njena mastodontska priroda nije prilagodljiva i spremna za
pronicljiva pitanja i propitivanje. Opet, našem dvojcu je pomogla u
zbližavanju. Možda je to samo mladalačka varijanta “folie a
deux”, ali svejedno.
No comments:
Post a Comment