2015
režija:
Nicolas Boukhrief
scenario:
Nicolas Boukhrief, Eric Besnard
uloge:
Malik Zidi, François Civil, Nassim Si Ahmed, Ahmed Drame, Dimitri
Storoge
Dve
stvari će vam zalepiti pogled za Made in France, film
Nicolasa Boukhriefa, postojanog, ali ništa posebno autora filmskih
krimića i trilera na čiju je karijeru presudno uticao nešto jači
igrač, Mathieu Kassovitz. Prvo je plakat koji govori u prilog tome
da je jednostavnost delotvorna čak i kad se čini banalnom. Na
plakatu je Eiffelov toranj koji izrasta u AK47. Druga “udica” je
kartica da je film završen pre januarskih napada na Pariz. Zvuči
kao kurčenje, ali premijera je zapravo odlagana u Francuskoj i na
stranim festivalima zato što sadržina filma nije bila
najprimerenija aktuelnom političkom trenutku. Ironije li, nakon
premijere u oktobru, usledili su novembarski napadi. Znači, ne samo
da je završen pre Charlieja, nego je i premijerno prikazan pre
Batlacana. Događaji su, naravno, fikcija, ali od one upozoravajuće
sorte.
Radi
se tu o domaćim terorističkim ćelijama. Jer teroristi nisu “uvozni
proizvod”, nisu stranci koji ne govore jezik sredine, nego su
najčešće domaći momci na koje niko (sistem) ne obraća pažnju.
Bez odgovarajuće edukacije i integracije tih mladih ljudi, zajedno
sa slabom obaveštajnom zaštitom, svaka džamija u radničkom
predgrađu nekog većeg zapadnoevropskog grada može postati
regrutacioni centar za buduće teroriste i bombaše-samoubice.
Religija i geo-politika samo su zgodni izgovori, pravi uzroci su
besperspektivnost i nedostatak socijalne mobilnosti u društvu. Kod
domaćeg, većinskog stanovništva reakcija je najčešće
nacionalizam, a kod potomaka imigranata radikalizacija i ekstremizam
vođen iz religijskih ustanova.
Naš
protagonista je Sam (Zidi), riđokosi novinar alžirskog porekla.
Posećujući opskurne džamije u predgrađu, nabasao je na
džihadističku ćeliju. Njom upravlja Hassan (Storoge), pravog imena
Laurent, Francuz koji je prošao obuku u Pakistanu. Christophe
(Civil) zvani Youssef obezbeđuje finansijska sredstva. Driss (Ahmed)
je tipičan besni “adrenalin junkie” željan nasilja, a Sidi
(Drame) ima lični motiv za osvetu. Sam u grupi dođe kao
intelektualac, jedini govori arapski kako dolikuje, ekstenzivno čita
i poznaje Kuran.
Ćelija
po naređenjima sa strane, pominje se Al-Qaeda, priprema bombaški
napad u Parizu i Samov plan je da na vreme alarmira policiju i
javnost i to spreči po svaku cenu. Ključna stvar je tajming: da bi
se teroriste iz predgrađa pohapsilo, osudilo na duge kazne i
eventualno otkrila šira mreža i strani nalogodavci, potrebno je
znati informacije koje Hassan čuva za sebe. Ako bi se reagiralo
prerano, oni bi bili osuđeni za manja kaznena dela. Ako bi se, pak,
reagiralo prekasno, znate već: Pariz u plamenu, mrtvi civili i sve
ono što smo imali januara i novembra prošle godine...
Pre
desetak godina na našim televizijama prikazivala se serija Sleeper
Cell koja se bavila sličnom situacijom u Los Angelesu. Likovi su
bili slično tipski, slatkorečivi vođa, konvertiti, naivci i
ubačeni agent FBI-ja. Napad na Bliznakinje je nešto što je
obeležilo dalji tok istorije i internacionalni terorizam se proširio
i pronašao zainteresirane pešadince u svim krajevima sveta, od
pustinje i prašume do opustelih sela i radničkih blokova. Premisa
serije je bila intrigantna, ali nije uspela održati pažnju kroz
cele dve sezone, nego se sve potrošilo negde pri kraju prve, pa nam
na koncu nije bilo bitno hoće li naš agent uspeti sprečiti
zlikovce da raznesu pola “okolice Hollywooda”.
Slično
važi i za Made in France, interesantna premisa, aktuelnija
nego ikad, uspeva da se do kraja filma rastanji i utopi u vrlo
klasičnim konstrukcijama. Prednost filma u odnosu na seriju je u
startu ograničeno trajanje, pa se premisa koja nas i zakači i
navede na gledanje filma ne potroši tako da nam ogadi gledanje do
kraja, kao što je to slučaj sa serijom. Sad, upitna je originalnost
ideje, ali neke teme prete da postanu večite, pa to može biti
kontra-argument. Made in France je svakako aktuelan film,
premda pešački napisan i donekle zanatski režiran,što ga čvrsto
drži u proseku. Gledaocima koji prate politiku biće elementarno
zanimljiv kao informativan, ljubiteljima trilera čisto gledljiv, a
ostali ga mogu i preskočiti.
No comments:
Post a Comment