2015.
režija:
Christian Hallman
scenario:
Christian Hallman, Mans F.G. Thunberg
uloge:
Lanna Olsson, Norah Andersen, Alida Morberg, Boel Larsson, Rafael
Pettersson, Karin Bertling, Harald Leander
Hm...
Urbani horor sa ženskim likom u središtu zbivanja koji nam pritom
dolazi iz Skandinavije, tačnije iz Švedske. Pa to bi moralo biti
zanimljivo. U svakom slučaju, očekuju se hladnoća i depresija, što
samo po sebi pokreće dobar horor. Kako to zajebati? Jednostavno: sa
kurčevitim stavom. Jer koji je moj taj Polanski da su njegovi urbani
horori o otuđenosti u velikim gradovima klasici žanra? Ko je
Hitchcock da ga se smatra majstorom napetosti? Bergman i psihologija?
Uostalom, kad Eskil Vogt može da izvodi tripove u svom prvencu
Blind, što ne bi mogao i Christian Hallman?
I
šta je Hallman zapravo na sve to smislio? Ženu depresivnu iz
nekoliko šturo navedenih razloga i duhove. Ne zajebavam se, imamo
stan u blokovskom predgrađu naseljen duhovima, uz komšije čudake
kao bonus. I ne spoilam jer je to nemoguće posle uvodne scene
(stiglo proleće, visi baba na tavanu) i izmaglice koja se pojavljuje
na ogledalu bez razloga i vrata od nameštaja koja se otvaraju takođe
bez razloga u reda veličine trećoj-četvrtoj sceni. Sve je
telefonirano i trasirano odmah, objašnjeno prigodno, a Hallman još
krajnje bezobrazno žica nastavak sa onom scenom posle odjavne špice.
Pritom
se ne ide ni u kakvu dubinu, likovi kakve sretnemo takvi su. Barem od
onih živih. Tako slepac s psom (Leander) osim što deluje malo čudno
u svojoj prijatnosti služi da našoj junakinji otkrije tajnu koju mi
kao gledaoci znamo od početka, perverznjaku (Pettersson) na čelu
piše “lažni trag”, a luda baba (Larsson) je “off” od samog
početka. Ni duhovi nisu mnogo dublji, druga luda baba, ona što
visi, (Bertling) vreba iz senki tako da je vidimo mi, a ne naša
protagonistkinja, a jedino devojčica (Andersen) nosi u sebi malo
misterije, doduše lenjo napisane i stoga lako dokučive.
Isto
važi i za našu protagonistkinju (Olsson) i njenu depresiju. Ona ima
jednu prijateljicu (Morberg) koja, gle čuda, ima i svoj život pa ne
može da je dadilja baš stalno. Zato naša protagonistkinja tone u
ludilo i crne misli. Tu se, recimo, ukazuje prilika za povezivanje
skandinavski “hitova”: socijalne države i depresije (pošto
ženska ne radi ništa osim što visi u stanu i šetka se po
ulicama), ali Hallman tu ne poentira. Bila je to prilika za
subvetziju, ma kako zaumnu, ali ipak nešto zanimljivo i originalno u
filmu.
Hallman
je, međutim, imao druge planove. Pokušao je da se izvuče na
sporost i atmosferičnost, neuspešno. Prvo, zato što se stalno
“offira”. Drugo, zato što je to toliko puta viđeno u modernim
horor-dramicama sa duhovima: kao, ništa se ne događa, a ono... Čak
je i hladnoća pejzaža očekivana i do daske banalna i zapravo
jedino što pomera film iz kategorije negledljivo u kategoriju
gledljivo lošeg je perfektna gluma Lanne Olsson koja i sa tako
plitkim i bezveznim likom uspeva da izvuče emociju i pobudi nam
empatiju.
Vraćam
se na Polanskog i njegovu stanarsku trilogiju. Svi ti filmovi su
govorili i ulazili u suštinu pojava koje su se nalazile iza viđenog.
Radio ih je kreativan i iskusan filmaš koji je znao šta i kako hoće
reći. Pre dugometražnog debija Sensorie, Hallmanu je
“highlight” bio televizijski dokumentarni specijal o nekadašnjoj
porno-zvezdi, čak ne ni posebnoj po nečemu. Pametnom dosta.
No comments:
Post a Comment