2016.
scenario i režija: Sian Heder
uloge: Ellen Page, Allison Janney, Tammy Blanchard, Evan Jonigkeit,
Felix Solis, David Zayas, Uzo Aduba, John Benjamin Hickey
Tallulah može biti izuzetno frustrirajuće filmsko iskustvo
ako idete sa očekivanjima da je za film nužno da ima likove
ukorenjene u realnosti, čiji postupci imaju uverljivu motivaciju
i kao takvi se daju složiti u koherentnu (i ako je moguće
zanimljivu) fabulu. Tallulah nije takav film i autorica Sian
Heder, inače poznata po seriji Orange Is the New Black, to
“offira” još na početku ubacujući nenadani magijski realizam
u inače realistični “setting”.
Isti taj motiv magijskog realizma, lebdenje, ponoviće se još
dvaput, jednom u konverzaciji na sredini filma, i na samom kraju
kao podvlačenje jedne od poenti filma. Naravno, te ekskurzije
nisu baš potrebne i dosta razbijaju ionako krhki ritam filma, baš
kao i flashback momenti koji takođe dolaze na naivnu naplatu.
Te iritantne stvari bi u nekom drugom filmu bile siguran znak
scenarističke i rediteljske neveštosti i pretencioznosti. Međutim,
sa Tallulah to nije slučaj kao što bi bio sa nekim
regularnim indie Sundance filmom. Ovde se čak i glavni element
zapleta, otmica bebe, ne koristi za dobijanje jeftinih moralnih poena
i još jeftiniju melodramu, nego tak kao konstrukcija koja spaja tri
čudne junakinje filma koje kao da su ispale iz reality TV programa
i koje su svaka na svoj način loše majke.
Tallulah je upravo to: studija lošeg materinstva. Allison
Janey igra Margo, sredovečnu depresivnu gospođu kojoj se brak
raspao kada se muž deklarisao kao gay, a svaka iluzija porodice se
raspršila kada je sin Nico (Jonigkeit) usled majčinog gušenja
odlučio da živi kao klošar sa naslovnom junakinjom koju igra
Ellen Page. Tallulah, klošarka koja se kroz život napatila toliko
da je izabrala život na apsolutnoj margini, zapravo čak i nije
majka, ali će to instant-postati sticajem okolnosti, za šta je
zaslužna pijana bogataška žena Carolyn (Blanchard).
Hajdemo od samog početka. Umoran od nomadskog života na margini,
Nico jedne noći odlazi bez pozdrava i Tallulah kreće za njim na
jedino mesto na kojem bi on mogao biti – kod njegove majke. U tome
će ga preduhitriti, pa će njen prvi susret s Margo proći u
hladnom tonu. Nemajući drugu ideju, Tallulah će se ušunjati u
fancy hotel i pokušati da se nahrani ostacima od “room service”-a
da bi je pred vratima ulovila već pijana Carolyn i, misleći da je
ona deo hotelskog osoblja, uvalila joj dvogodišnju kćerku na
čuvanje dok ona ide u štetu, tražeći potvrdu od muškarca.
Treba li posebno naglašavati da je Carolyn i sama jedva na nivou
dvogodišnjeg deteta i da kao takva sigurno nije sposobna da bi
se o bilo kome na bilo koji način brinula. Za Tallulah je to isprva
prilika za laku zaradu, kako moralno ispravnu (čuvanje deteta), tako
i za onu ne baš prihvatljivu (bunarenje i krađa), ali kada se
Carolyn vrati obeznanjena od alkohola, Tallulah će pomisliti da bi
maloj bilo bolje čak i sa njom nego sa takvom majkom.
Sa detetom u rukama se pojavljuje kod Margo na vratima, kaže da je
mala njena i Nicova kćerka i dve žene otpočinju odnos u kojem će
se Tallulah naučiti elementarnoj odgovornosti za sebe i druge, a
Margo kako se opustiti i izaći iz očaja. U međuvremenu će
Carolyn podići buku, čak i više nego što bi to želela, a u
potragu se uključuje policija oličena u detektivu Richardsu
(Zayas), a nju ispituje agentica socijalne službe (Aduba). Spoj
ozbiljne drame i komedije zabune može da počne i biće pojačan
stvarima poput slučajnih susreta i vesti u novinama i televiziji
koje će Tallulah sklanjati iz vidokruga drugih ljudi, koliko god
može i dokle god može...
Naravno, osnovne premise su blesave. Prvo, čak ni najnesposobnija
majka neće pitati slučajnu prolaznicu da joj čuva dete, nego će
makar pozvati nekoga iz oglasa, platiti dogovoreni iznos i oterati
dotičnu osobu iz sobe pre nego što zaspi. Drugo, da li bi osoba
koja patološki beži od odgovornog života sebi na vrat natovariti
odgovornost kao što je to tuđe dete, umesto da, recimo, prijavi
nesposobnu majku nadležnima, ako i to? Treće i konačno, kakva
majka ne poznaje sina toliko da bi mogla oceniti je li on tip koji
bi ostavio ženu i dete u kombiju ili nije, pa onda tek tako veruje
osobi koja joj se pojavljuje na vratima drugi put sa detetom nakon
što je prvi put došla potpuno sama?
Takođe, likovi su blesavi, rekoh kao pozajmljeni sa reality
televizijskih programa. Međutim, tu treba znati jednu stvar:
reality TV persone ne postoje zapravo, one su upravo – smišljene
i odigrane persone za potrebe publike, a iza toga se kriju neke
sasvim drugačije osobe. Debitantkinja u formi dugometražnog filma
Sian Heder je toga sasvim svesna i situaciju okreće u svoju
korist izborom glumica. Ellen Page bez problema kanalizira
mladalačku anksioznost, Allison Janney frustraciju sredovečne
ostavljene žene koja je kroz život uvek išla pomoću intelekta.
Njih dve su deset godina ranije igrale skupa u Juno, tada
majku i kćerku, što je ovde oneobičeno i pretvoreno u
instant-familiju. Tammy Blanchard, međutim, ima najnezahvalniju
ulogu da igra karikaturalno napisan lik i do samog kraja se muči
da ga učini iole realno zamislivim, što je šteta, ali njen je
tek manji deo krivice.
Kao studija jedne pojave, odnosno njenog naličja (jer je
materinstvo automatska stvar dok se ne umeša depresija), Tallulah
izuzetno uspeva. Materinstvo je ovde prikazano kao nepredvidljiva
stvar, često neuhvatljiva, ponekad neprijatna, jedna od onih koje
menjaju život i za koje ne postoji šablon ili udžbenik, već
iziskuje puno osećaja. Tallulah je zapravo proširenje i
produbljenje prvog kratkometražnog filma Hederove, Mother (2006)
zasnovanog upravo na premisi o nepoznatoj osobi koja čuva dete
labilnoj bogatašici.
I pored svojih mana, oslanjanja na indie šablone i konstrukcija “na
dugačkom štapu” Tallulah je zanimljiv naslov koji će možda
zbog svoje distribucije biti još zanimljiviji. U pitanju je
Netflixov projekat, što će reči još jedan naslov koji može
redefinirati sistem globalne distribucije, te svakako najhrabriji i
najslobodniji projekat te distributersko-producentske kuće. Sve u
svemu, sasvim solidno.
No comments:
Post a Comment