2016.
režija:
Simon Rumley
scenario:
Ben Ketai, Marc Heimes, Tony Giglio
uloge:
Sean Patrick Flanery, Mike Doyle, Erin Cummings, Dodge Prince, Devin
Bonnee, Allyn Carrell, Heather Tyler, Cassie Shea Watson, Dick
Kendall
Godine
1982. u Amarillu, Teksas silovana je i ubijena 72-godišnja časna
sestra Tadea Benz. Za njeno ubistvo osuđen je Johnny Frank Garret,
slaboumni 17-godišnjak. Deset godina kasnije, pogubljen je u zatvoru
smrtonosnom injekcijom. Kao svoju zaostavštinu, ostavio je dugo
pismo u koje optužuje društvo i proklinje sve one koji su ga nevino
osudili. O njegovom manjkavom suđenju (pronašli su ga pomoću
vidovnjakinje, što i nije najsmrdljivija stvar tu) već je snimljen
dokumentarac The Last Word (2008) koji je naginjao k tome da
Johnny bio nevina, ali sasvim zgodna žrtva tužiočevih ambicija i
straha “bogobojaznih i dobrih”, a zapravo indiferentnih ljudi
koji su zahtevali da neko, makar ko, visi. Zanimljiva koincidencija
(ili ne baš koincidencija) je to da su oni koji su bili umešani u
suđenje počeli da ginu u kratkim razmacima i čudnim okolnostima.
Rekli bi neki da ih je stigla kletva.
Na
toj premisi je zasnovan i fikcijski horor / triler Johnny Frank
Garret's Last Word britanskog horor-autora Simona Rumleya.
Počinje sa tužiocem (Flanery) koji izgovara briljantnu završnu reč
i samouvereno rekapitulira svedočenja i dokaze. Porota, očito pod
utiskom, posle kratkotrajnog većanja i molitve donosi presudu.
Jedini koji se buni da nije dovoljno dokaza za to je Adam Redman
(Doyle), ali on brzo biva ućutkan. Dobri ljudi žele miran san, a
đubre je, prema iznetim dokazima po svoj prilici krivo.
Deset
godina kasnije, Garret biva pogubljen, prethodno bacivši kletvu na
sve upletene i njihove najmilije, a Redman (upadljiv po tome što
fura skepticizam prema religiji u okruženju lizača oltara) je sada
oženjen divnom ženom (Cummings) i ima bistrog sina (Prince). Ubrzo
ljudi počinju da ginu, prvo jedna porotnica, zatim učiteljica –
svedokinja. Redmanu se to čini čudnim i kreće u ispitivanje. Ali
kad pogine i vidovnjakinjin muž i kada se razboli Redmanov sin, i
kad on sam počne da halucinira, shvata da jedino što može
napraviti je ispitati slučaj i sve upletene u njega u nadi da će
izvući priznanja, sprati ljagu sa Johnnyjevog imena i poništiti
kletvu.
Nema,
dakle, doku-dramskog izlaganja i racionalnog objašnjenja,
ispitivanje situacije je prilično linearno i objašnjenje koje nudi
se uklapa u horor žanr. Već u pisanju nema ni trunke suptilnosti,
odmah nam je jasno ko na kojoj poziciji stoji, a režija se svodi na
prilično standardnu simulaciju “gore” momenata (vidljivo je
povraćanje, malo krvi, jedna gadna rana, ali je kopanje očiju
ostalo u off-u) uz brzu montažu koja nas zasipa slikama generičkog
užasa i zvučnu shemu tonskih prepada u istom fazonu. Muzika Simona
Boswella je solidno napisana, ali obrabljena preko svake mere, pa
kroz nju manje-više vidimo šta će nam Rumley sledeće servirati.
U
odbranu filma treba reći da je gluma solidna i da se glumci prilično
dovijaju da naprave nešto od svojih često potpuno kartonskih
likova. Tako Sean Patrick Flanery igra ambicioznog i manipulativnog
tužioca sa uživanjem i od njega pravi sasvim upotrebljivog
negativca, a Mike Doyle uspeva da prođe kao običan čovek u
neobičnim okolnostima. Nešto životnosti pokazuje i Dick Kendall
kao sveštenik, dok ostali uglavnom nemaju vremena da svoje likove
izdignu iznad nivoa skica, a očigledan manjak ličnosti kod likova
često uzrokuje situacije na rubu sa parodičnim. Rumley se, međutim,
potrudio oko ritma, pa Johnny Frank Garret's Last Word nije
dosadan niti nepratljiv, iako je sačinjen od samih poznatih i često
recikliranih sastojaka.
Kako
je u pitanju klasičan primer “osvete iz groba” u kojem je
istinita priča samo okidač za fikciju, tako imamo i tipične
logičke začkoljice vezane za pod-žanr. Apsurd brutalne osvete
nevine žrtve nije novi i zapravo niko ne nudi rešenje za taj
logički problem. Drugi problem je ono što nam film poručuje na
moralnom planu i kako nam to poručuje. Racionalni ateista je jedini
koji je dvoličnim bogomoljcima ukazao na propust, ali u trenutku
slabosti on prihvata njihova uverenja i u suštini im daje za pravo.
Možda su oni pogrešili u tom slučaju, ali nisu mislili ništa
loše. Štos je u tome da jesu, da Garret nije nikakva iznimka u
njihovom sistemu, ali Rumley i scenaristi nemaju petlje da to kažu.
No comments:
Post a Comment