2015.
scenario
i režija: Rachel Moriarty, Peter Murphy
uloge:
Killian Scott, John Bradley, Peter O’Meara, Nika McGuigan, Barry
Keoghan, Olwen Fouere
Ljudi
početka XXI stoleća su naivno verovali da im može ići samo na
bolje. Je li to ekonomska primena Fukuyamine teze o kraju istorije i
konačnom trijumfu ekonomskog i društvenog liberalizma ili
jednostavno naivnost trenirana od strane medija i kojekakvih
“stručnjaka”, ostaje da se vidi. Ono što je jasno da krizu
2008. godine koja je počela sa nekretninama u Americi, da bi se
prelila na banke i sistem dugova po celom svetu većina stanovništva
nije dočekala spremna. A jedno od mesta gde je kriza najjače
udarila bila je Irska, pre toga rapidno progresirajuća ekonomija
koju su po stopama razvoja poredili sa istočno-azijskim i nazivali
je “keltskim tigrom”.
Traders,
celovečernji filmski prvenac autorskog para Rachel Moriarty / Peter
Murphy aktivnog u svetu kratkih filmova i na televiziji, pokušava da
tematizira krizu u Irskoj, ali i da bude univerzalna metafora “dog
eat dog” kapitalizma u kojem je sve na prodaju ili kocku, pa čak i
ljudski život. Bez potrebe za preteranim naglašavanjem, metafora za
kojom autori posežu na tragu radikalizirane verzije Fight Cluba
je tupa poput udarca maljem, ali to ne znači da ne može biti
efektna, čak i kad nije ispravna i sveobuhvatna.
Naši
protagonisti su upravo otpušteni iz nekada uspešne brokerske firme
koja je preko noći izgubila puste milijarde. Posle samoubistva
starijeg kolege (dvaput ženjenog sa gomilom poodrasle dece,
školarinama i alimentacijama), pomalo čudan, socijalno
neprilagođeni tip Vernon (Bradley) izlazi sa teorijom o ekonocidu
(na porast stope nezaposlenosti od 1%, stopa samoubistava skače za
0.8%) i idejom kako na tome kapitalizirati u kockarskom maniru. On
postavlja site na “dark webu” preko kojeg će očajnici,
prethodno svu svoju imovinu pretočivši u gotovinu, napisavši
samoubilačku poruku i uzevši sa sobom zelenu torbu, dogovoriti
borbe do smrti. Pobednik će zakopati poraženog i uzeti obe torbe.
Naš
narator i, pretpostavljamo, glavni lik Harry Fox (Scott) ipak ima
nešto više od života od Vernona, ali se svejedno zajebao: ne može
nastaviti sa istim životnim stilom. Znate ono, kredit za fancy stan
veći od plate na novom, bezveznom poslu, autobus umesto službenog
auta i sve u tom stilu. Ali je svejedno zgrožen Vernonovom ponudom.
Tek kad njih dvojica odigraju premijernu “trgovinu”, tako se,
naime, zove ta tučnjava do smrti, a Harry Vernonu pusti goli život
i ništa para, on će shvatiti da mu, kao i svakom kapitalisti,
ubijanje nije veliki problem. Sa uvek “još samo par borbi do
cilja”, Harry postaje mašina za ubijanje ljudi.
Vernonu
to nije pravo, da se neko drugi bogati njegovim izumom (pustimo sad
svojim pesnicama), a nije mu baš po volji ni da se Harry spetljava
sa njegovom komšinicom (McGuigan) na koju se ovaj loži verovatno od
detinjstva, pa se dovija kako da preokrene situaciju u svoju korist.
Njegov plan uključuje bivšeg robijaša, a sada cvećara (O’Meara)
i Kena (Keoghan), klinca koji kod njega radi i nema nikakvih problema
sa ubijanjem drugih ljudi za novac...
Casting
je odlično pogođen. Killian Scott nakon nekoliko epizodnih uloga u
filmovima poput ‘71 i Calvary konačno ima priliku za
nešto veće od toga i to koristi. Kao protagonista sjajno kanalizira
volju za preživljavanjem po svaku cenu i pomalo udaljeni stoički
stav. Dodatno svojstvo naratora ga pomalo sputava, ali u ovakvom
filmu narator je uvek rizik. John Bradley (Game of Thrones) je
kao Vernon zarobljen sa lagano karikirano napisanim likom
nesposobnjakovića, ali ima pravu, ljigavu njušku za to. Pred mladim
Barryjem Keoghanom je svakako blistava glumačka budućnost, on svoju
ulogu beskrupuloznog, kurčevitog tinejdžera igra sa posebnim
uživanjem. Peter O’Meara je izvrstan kao “down to Earth”
negativac oportunista, a Nika McGuigan uspeva da tipski lik žene sa
svojim problemima odigra sa dozom empatije. Ubacivanje Olwen Fouere
(This Must Be the Place, The Survivalist) u glumačku
postavu u ulozi Vernonove majke je takođe izvrstan detalj.
I
neki drugi detalji su pogođeni savršeno. Dublin i njegova nevesela
okolina kao mesto radnje su izabrani pažljivo i snimljeni da već
tipično gradsko-prigradsko sivilo deluje realistično i autentično.
Takođe, Harryjevo nošenje sa gubitkom posla i statusa je pažljivo
napisano i snimljeno, a detalj sa prvom vožnjom autobusom nakon
(pretpostavljamo) dužeg vremena je slika i prilika “deadpan”
humora. Autorski dvojac je očito imao pojma o čemu se tu radi.
Problem
nastaje na polju unutarnje logike. Nemam problema da prihvatim
distopičan svet u kojem se ljudi bore do smrti za par hiljada eura
kao kritiku kapitalizma. U takvom svetu je tako nešto moguće. Ipak,
nivo detalja oko sakrivanja borbi, odnosno “trgovina”, ti
režirani susreti, pretresi, elokventno prikazani detaljni profili
pojedinih likova (tužne priče s naličja kapitalizma i ne tako
tužne o psihopatskim ličnostima), vožnje prevozom do pustih
lokacija i ostalo apsolutno ne stoje u skladu s tim da se ljudi
bogate, leševi gomilaju a policije ni od korova. U redu, oni svi
bivaju zakopani, ali nije moguće da panduri, ma kako glupavi ili
nemotivirani bili, jednom kad nađu nekoliko leševa u plitkim
grobovima i njihove samoubilačke poruke u stanovima, ne pokrenu
nikakvu istragu. Šta, sami se zadavili golim rukama, sami se
zakopali?
I
zbog toga Traders, ma kako bio pitka i povremeno pronicljiva
filmska zabava ne uspeva u svojoj nameri da bude žestoka kritika
kapitalizma. U brljanju sa osnovnim postulatima igre i neskladu sa
realnim svetom, kritička oštrica, ili bolje rečeno udar (Traders
nikada nije hirurški precizan, više “mlati” i nabija poentu) se
gube. Kapitalizam je kompleksan sistem, način života ili šta god i
treba ga razumeti i sagledati sa svih strana za smislenu kritku. U
ovom slučaju, autori to nisu uspeli. Dakle, gledljivo, ali ni
izbliza onoliko pametno koliko želi biti.
No comments:
Post a Comment