2016.
scenario
i režija: Vlado Škafar
uloge:
Nataša Tič Ralijan, Vida Rucli, Pierluigi Di Piazza, Gabriella
Ferrari
Mama
je četvrti celovečernji film Vlade Škafara. A Vlado Škafar je
autor i čovek kojeg je teško opisati, čiji tok misli nije lako
uhvatiti, čija svaka reč ima težinu jednog eseja. Škafarovi
filmovi su nedvojbeno “arthouse” profila, fokusirani na čiste
forme, a često hodaju po liniji između dokumentarnog i fikcije, a
to čine na jedan promišljen, osebujan i nimalo izveštačen način
tako da se ne mogu tek tako podvesti po “docu-fiction” trend
prisutan u poslednje vreme.
Mama
je neformalni nastavak filma Oča (2010) u kojem se Škafar
kroz narativni okvir pecaroškog izleta i banalne dijaloge koji
polako postaju višesmisleni i filozofski bavio odnosom (to jest
deformacijom i nedostatkom istog) između oca i sina koji se ne
poznaju najbolje. Ovde imamo drugi par “uloga”, majku i kćerku,
ali nam u fokusu nije njihov međusobni odnos koliko njih dve
posebno, odnosno njihova različita viđenja iste, zajedničke
situacije.
Ono
što prvo upada u oči je nedostatak dijaloga. Film počinje u
vožnji, bez reči, zatim se seli u kuću, takođe bez reči. Majka
(Tič Ralijan) i kćerka (Rucli) ne komuniciraju, čak ni kadar ne
dele često, jednostavno egzistiraju jedna pored druge. Prvi dijalog,
zapravo više monolog koji ćemo čuti delo je italijanskog
sveštenika i terapeuta u komuni za lečenje bolesti zavisnosti. I
većina dijaloga koji čujemo dalje kroz film vezan je za komunu,
dnevna zaduženja, terapiju muzikom i sudbine nekih od njenih
stanovnika.
Ti
dokumentarni delovi čine čuda za kontekst situacije, pošto iz usta
kćeri ili majke nećemo ništa saznati. A stvar je u tome da je
kćerka ovisnica i da ju je majka odvela u komunu, ali narativni
okvir je ionako manje bitan. Ono što je važno je iskustvo, filmsko,
gledalačko i glumačko, i obe žene imaju vrlo kompleksan zadatak da
bez dijaloga, čak i bez očite i naivne mimike kao kod starih nemih
filmova, dočaraju težinu situacije u kojoj su se našle. Škafar im
za to ostavlja dosta prostora i nudi im jedino lagano vođenje.
Škafar
otvoreno kaže kako je radio bez scenarija, navodeći najrazličitije
autore kao inspiraciju, od samih glumaca u filmu, preko kolega-autora
i jedne slovenske pesnikinje, pa do Margite Stefanović. Film zbog
toga možda deluje razvedeno i “na sve strane”, ali svejedno
uglavnom nije konfuzan.
Škafar
nam skoro ceo film do poslednje scene daje iz majčine perspektive,
da bi sa kćerkom poentirao tek u poslednjoj sceni pred odjavnu
špicu. Mama je iskustvo, Mama je autorski komentar,
Mama je meditacija o samoći i zajedništvu, prirodi i
ljudima, životu i vežbanju života. U tom smislu, perfekta kamera
Marka Brdara postaje treći, ako ne i prvi akter filma. Sami ti
pejzaži su dovoljan razlog za gledanje. Ostalo je već stvar ličnih
preferencija.
No comments:
Post a Comment