kritika originalno objavljena na FAK-u
2015.
režija:
Mauro Herce
scenario:
Mauro Herce, Manuel Munoz Rivas
Ako
uzimam sebe za primer, čovek je kopnena životinja. Možemo biti
fascinirani morem kao što možemo biti fascinirani kosmosom, ali te
dve sredine ne možemo potčiniti svojoj vlasti, ma koliko se
trudili. Nije tu stvar samo ograničenosti našeg znanja, more
istražujemo od samih početaka civilizacije, možda i pre toga,
možda i znamo koja je najdublja tačka i da tamo svetlost ne dolazi,
možda možemo tamo da se spustimo podmornicom i izmerimo pritisak na
tom mestu, ali zaboravljamo jednu stvar. To je sila prirode pred
kojom smo nemoćni.
Tehnologija
tu samo malo pomaže. Poznajem ljude koje plove i one koji rade na
naftnim platformama. Te strukture, ta naša kratkotrajna invazija u
prirodni poredak i pokušaj da mu se nametnemo može biti samo
privremenog karaktera. Ti kavezi koji nam omogućavaju da uopšte
postojimo na tom mestu i ulivaju nam kakav-takav osećaj sigurnosti
za tren oka mogu postati naši grobovi. Dovoljno je samo da jedna
stvar pođe po zlu i da se otrgne kontroli. To utiče na psihu, hteli
mi to da priznamo ili ne. Čak i da sve prođe po planu, taj stepen
izolacije i ograničenosti kretanja naprosto nije prirodan. Zato
pomorci dobro zarađuju.
Dead
Slow Ahead, autorski prvenac direktora fotografije Maura Hercea,
dokumentarni je film koji prati ukleto putovanje teretnog broda Fair
Lady, ali ni u kom slučaju nije surova faktografija snimljena
skrivenim kamerama o ljudima na poslu, tehničkim detaljima, vanjskim
uticajima i ritualima preživljavanja na naizgled širokom, a zapravo
skučenom prostoru. Premda, tako počinje, sa kakofoničnom zvučnom
shemom sastavljenom od huka mašina i valova, prodornih signala
radara koji “pinga” i mumljavo-šuškavih komandi koje čujemo
preko razglasa. Posada obavlja svoje zadatke i čini se da sve ide po
planu, mada je komunikacija minimalna, a atmosfera gusta i napeta,
kao da se nešto sprema.
To
što se sprema je “samo” obično nevreme, prvo viđeno iz daljine
kao sistem uragana sa dva centra. Neće vetar i valovi potopiti brod,
jer u suprotnom ne bi bilo ni filma, ali će svakako ostaviti
posledice. Voda je ušla u prostor za teret i preti mu uništenje,
brodskoj kompaniji gubitak a posadi ugroza egzistencije. Štetu treba
sanirati u najkraćem roku i efektno, u svega nekoliko dugih i
odmerenih kadrova vidimo suštinu ovog filma: koliko je čovek mali
ne samo prema prirodi nego i prema toj konstrukciji koju je sam
napravio. Metafora kapitalizma? Možda, čak verovatno, ali ne
naročito bitno.
Upravo
na tom mestu Herce počinje da se poigrava sa psihologijom i našom
percepcijom, putovanje Fair Lady postaje distopijski tehnološki
horor, a ugođaj skreće kad nadrealnom, iracionalnom, visceralnom.
Ona sigurnost i pouzdanost, jasnost i svedenost s početka sada se
čine tako daleko. Jednostavno, izbačena nam je tačka oslonca i
izgubili smo orijentaciju. Čini se, Fair Lady isto tako. Ako i nije
pitanje preživljavanja, bilo kakva ugoda je onemogućena. Na osnovu
komadića informacija, poput karaoke žurke za posadu, njihovih
razgovora sa porodicama i usputne informacije o crkavanju radio-veze
jasno nam je da im je sudbina neizvesna.
Nekako
pamtim i informaciju da su skrenuli s kursa i da plove naslepo, ali
to neće pokrenuti onu klasičnu hollywoodsku dramaturgiju
preživljavanja. Jasno nam je da im to nije prvi put i da su oni na
neizvesnost navikli, da se, kada su na poslu, s njom bude i s njom
ležu. Međutim, to nikako nije prijatan osećaj i pitanje je koliko
će još dugo moći obavljati taj posao bez dalekosežnih posledica.
Za
kraj, evo i ideje. Sve i da ih nevreme nije pogodilo i da su svi
instrumenti u redu, cenim da bi slika tog putovanja izgledala
prilično slično. Taj stepen izolacije naprosto nije prirodan i
utiče na psihu. Zato je Dead Slow Ahead tako dobar i
univerzalan film. Mauro Herce uspeva da bez ikakvog komentara pokaže
kako nešto što percipiramo kao nadrealno nekome postaje realno i
svakodnevno i kako su granice između ta dva zapravo dosta mutne.
Apsolutna preporuka.
No comments:
Post a Comment