2015.
scenario
i režija: Jamie M. Dagg
uloge:
Rossif Sutherland, Douangmany Soliphanh, Sara Botsford, David
Soncin, Aidan Gillett, Vithaya Pansringram, Ted Atherton, Karen Glave
River
se reklamira kao prvi zapadni film snimljen u Laosu, potpuno na
lokacijama, ne samo u “second unit” varijanti. I to ima nekog
svog efekta. Atmosfera je uverljivo teška i oseća se sparina i
neugoda u zraku. Fotografija je poetična, kamera lebdi oko našeg
protagoniste i uvek mu je blizu, montaža varira od napete do
meditativne, “soundtrack” pojačava napetost i River
dobrim delom funkcioniše kao primer visceralnog filma. Međutim, to
je više stvar estetike i zanatskog znanja nego samog Laosa.
Uostalom, u očima stranca, sav taj jugoistok Azije deluje slično,
pa bi Laos lako mogao biti ruralni Tajland, Malezija, Indonezija, a
još više Vijetnam ili Kambodža sa kojim deli dobar deo istorije.
Druga
jača strana u ovom kanadskom filmu je njegov glavni glumac, Rossif
Sutherland, sin Donaldov i polu-brat Kieferov. Prošla godina se može
pokazati prelomnom za njegovu karijeru, ako ni zbog čega drugog, a
onda zbog sreće koju je imao sa projektima čak i kada u njima nije
briljirao, kao što je to slučaj sa Hyena
Road. River mu je
otvorio šansu da pokaže glumačko umeće i Rossif je to iskoristio
na najbolji mogući način.
Ali
džabe sve to kad je film na kraju uglavnom zaboravljivo, ako ne i
iritantno iskustvo. Razlog za to je apsolutno potrošena premisa o
strancu optuženom za zločin u vukojebini trećeg sveta odakle mora
da beži glavom bez obzira, dodatno razvijena u neverovatno glup
scenario koji čak i postupke glavnog lika ostavlja bez ikakve
uverljive motivacije. Tu će, ni kriv ni dužan, biti kažnjen Rossif
Sutherland jer, ma koliko se trudio, takav prazan, kartonski lik ne
može odigrati ljudski.
On
igra Johna, doktora-volontera pri nevladinoj organizaciji u Laosu.
Već u prvoj, uverljivo mučnoj i krvavoj sceni, on uspeva da zbog
svog buntovničkog duha zezne operaciju. Zato ga šefica (Botsford)
šalje na nekoliko dana prinudnog odmora, a on odlazi na rečni otok
na jugu zemlje. Umesto da uživa na plaži, naš se buntovni doktor
naliva u lokalnom baru gde vidi kako dvojica lajavih Australaca
napijaju lokalne devojke. Već propisno pijan, na povratku kući on
vidi jednog od njih u akciji silovanja jedne od devojaka. Umeša se,
izbije tuča, a Australac završava mrtav. Naš dobri i pravdoljubivi
doktor će beživotno telo otfurati dublje u reku nadajući se
najboljem i pritom izgubiti svoj novčanik.
Sutra
ujutro kad leš ispliva, John sa “šljivom” na oku i bez
novčanika mora da beži. Policija je, naravno, blokirala sve izlaze
sa otoka i traži sumnjivca, pravog ili krivog, a John ne samo da je
idealan osumnjičeni i žrtveni jarac (Amerikanac u Indokini je
nepoželjan prizor još od rata, znate kojeg), nego je i zapravo
kriv, ma kako njegovi motivi bili plemeniti i ispravni. Johnovu
situaciju dodatno zapetljava činjenica da Australac nije samo obični
turista, nego je senatorov sin, što policiju stavlja u procep, a
njemu otežava beg iz zemlje jer mu ni ambasada ne može pomoći. Da
je silovao neku devojku ili ubio nekog lokalnog nikogovića,
pretpostavljamo, ne bi bilo problema...
Problem
sa filmom nije samo tipskost premise i priče, toliko da se River
može nazvati klonom Midnight Expressa, pa čak ni propuštena
prilika da se pruži relevantan politički kontekst ili makar ostavi
komentar o najezdi zapadnih turista sa privilegijama koji se osećaju
superiorno po kojekakvim vukojebinama ili o licemerju zvaničnih
organa, kako lokalnih, tako i američkih. Problem je, kao što sam
rekao, to što je scenario glup i što je posledično i glavni lik
glup, što je u suštini sam kriv za svoju nevolju koja je proizvod
njegovih nepromišljenih izbora i što nam je zbog toga teško da
saosećamo s njim. Idiotski kraj samo pogoršava utisak.
Jamie
M. Dagg dolazi iz miljea kratkih filmova i to se oseća. On je u
stanju napraviti impozantnu scenu ili sekvencu, dozirano dolivati
napetost, paziti i na emocije i na atmosferu za kratak period
vremena. Problem je u tome što se te scene i sekvence ne slažu u
koherentan film, a neke od njih, ma koliko dobre bile same za sebe
(poput one sa vožnjom u automobilu sa sumnjivim tipovima po
prestonici), čak upadljivo štrče. River
je dokaz da celina nije samo prosti zbir elemenata.
No comments:
Post a Comment