kritika originalno objavljena na Monitoru
2015.
režija: Claude Lelouch
scenario: Claude Lelouch, Valerie Perrin
uloge: Jean Dujardin, Elsa Zylberstein, Christopher Lambert, Alice
Pol, Rahul Vohra, Shriya Pilgaonkar, Abhishek Krishnan
Ako se za nešto francuskim novovalovcima mora skinuti kapa, onda je
to istrajnost. Oni pokojni snimali su aktivno do svoje smrti, često
u vrlo poodmaklim godinama. Oni još uvek živi snimaju i dalje,
verni svojoj filmskoj školi i svom filmskom izrazu. Naravno, nema tu
ne znam koliko toga novoga, posle 60-ak godina je to praktično
nemoguće, ali elan, ljubav prema filmu i elegancija u realizaciji
ostaju. Ti ljudi su ceo svoj život živeli i disali film i to čine
i dan-danas.
Primera radi, Claude Lelouch u preko 50 godina karijere ima iza sebe
60 odrežiranih naslova, uglavnom celovečernjih igranih filmova, uz
dokumentarne i kratkometražne, kao i autorske kolaboracije. Oprobao
se u raznim žanrovima: krimi-trilerima, komedijama, istorijskim i
socijalnim dramama, ali njegova specijalnost je ljubavna priča, o
jednom muškarcu i jednoj ženi. Od Un homme et une femme
(1966), moćne ljubavne priče snimljene sa više muzike i akcije
nego reči, neverovatno kinetičke zahvaljujući dinamici auto-trka
koje su važan deo narativa, prošlo je 50 godina, ali se film
jednako svežim čini i danas. Lelouch se tom modelu uporno vraćao,
čak je snimio i (razočaravajući) nastavak 20 godina kasnije, ali
svoju inspiraciju iz mladih dana nije dostigao.
Un + une može se smatrati još jednim od spiritualnih
nastavaka velikog filma, jednog od retkih na stranom jeziku koji su
ovenčani Oscarom za najbolji scenario. Indikativan je već naslov,
posuđen od pseudo-filozofske knjige popularne među dokonim ljudima
(naročito ženama) koja će se u dve vezane scene i pojaviti u
kadru. U pitanju je muški i ženski rod neodređenog člana, dakle
priča o svakome od nas i nikome posebno u situaciji magnetične
privlačnosti koja može rezultirati požarom i spaljenim mostovima.
Naslov je, međutim, varka jer nemamo samo jedan par, nego
četvorougao i još jedan par sa strane, negde između stvarnosti i
fikcije. Nema ni auto-trka, ni te rane Leloucheve kinetičnosti, ali
daleko od toga da je Un + une statičan film. Umesto toga
imamo Indiju u svoj svojoj egzotičnoj lepoti i putovanje kroz tu
mističnu zemlju kao metaforu putovanja prema vlastitoj
spiritualnosti, datu uglavnom kroz vrhunsku fotografiju Roberta
Alazrakija i asocijativnu montažu Stephanea Mazalaiguea koja skače
kroz prostor i vreme naglašavajući temu, dodatno podvučenu vrlo
prisutnom, ali majstorski komponiranom i inkorporiranom muzikom.
Zapravo, imamo sve što želimo od ljubavne priče, a ako neko to zna
da uradi, to je upravo Lelouch.
Antoine (Dujardin) je slavni kompozitor filmske muzike i simpatično
duhovito lice francuske arogancije, zaljubljen u osećaj
zaljubljenosti, ali dovoljno realističan i trezven da bi se vezivao.
On dolazi u Indiju da bi za svog prijatelja, reditelja Rahula Abhija
(Vohra) nadgledao snimanje muzike za njegov najnoviji art-film Juliet
et Romeo o istinitim događajima inspiriranoj neobičnoj romansi
između razbojnika (Krishnan) i plesačice (Pilgaonkar). Za sobom je
ostavio svoju mladu devojku, pijanistkinju Alice (Pol) koja ga je
iznenadila sa bračnom ponudom preko telefona, što ga je ostavilo
pod pritiskom i sa jakim napadima migrene.
Već prve večeri je u francuskoj ambasadi priređen prijem njemu u
čast, ali umesto dosadnog diplomatskog ćeretanja, Antoine upada u
neobičan razgovor sa ambasadorovom ženom Annom (Zylberstein). Čini
se da oni dolaze iz suprotnih svetova, nasuprot Antoinovoj suvoj
zajebanciji, Anna je gotovo komično spiritualna, ali njih dvoje
zapravo uživaju u tom ping-pongu od razgovora daleko od diplomatskih
normi. Ambasador Samuel Hamon (Lambert) deluje kao tolerantan čovek,
premda malo krut, ali se tenzija svejedno stvara. Zajedničko
putovanje Antoinea i Anne po Indiji koje uključuje ritual
pročišćenja u Varanasiju i posetu duhovnoj isceliteljki Ammi (obe
sekvence su predivno snimljene okom iskusnog dokumentariste), kao i
Alisin dolazak u Indiju i njeno zbližavanje sa Samuelom će
zaokružiti ljubavni četvorougao i više ništa neće biti isto.
Claude Lelouch svoj film radi sa dosta znanja, što je nesporno za
nekoga ko je aktivni autor već više od 50 godina i sa strašću
kakva se retko viđa u njegovoj dobi. Obratite pažnju na muzičku
pratnju u filmu. Ona je sveprisutna, potpuno očekivana za ovakav
film, sačinjena od klavira, orkestracije i elemenata indijskog
folklornog zvuka, ali je prosto takva da drugačije jednostavno ni bi
išlo. Isto važi i za pozadinske priče o likovima koje su možda
standardne do granice potrošenosti, ali su toliko detaljne da likovi
ne deluju samo zamislivo, nego i organski. Njihovi dijalozi bi u
većini drugih filmova delovali besmisleno i zašećereno, ali ovde
su napisani i izgovoreni sa dubokim uverenjem. Lelouch je još uvek
nepopravljivi romantik i ostaje nam samo da mu verujemo i da ga
pratimo na ovom dvočasovnom putovanju kroz misterioznu zemlju i još
dublje misterije ljubavi i ljudske duše. Un + une će
današnjim gledaocima delovati staromodno i to stoji u potizivnom
smislu. Drastična je razlika je li film staromodan u smislu da nas
vraća u neko drugo filmsko vreme ili zastareo i datiran, pa od tog
drugog filmskog vremena posuđuje samo površne ideje i postupke. Un
+ une je svakako od bolje varijante.
Oči su uprte u glumce i oni su sjajno izabrani i vođeni blagom, ali
sigurnom rukom. Ima tu mesta za improvizaciju, ali duh filma je
sveprisutan. Jean Dujardin je ležeran i izuzetno simpatičan kao
Antoine, Elsa Zylberstein topla i taktilna kao Anna, Alice Pol
pokazuje nesigurnost mlađe osobe u vezi sa starijom i iskusnijom,
dok je Christopher Lambert, taj stari akcioni junak, sada prinuđen
da igra protiv svog uobičajenog tipa i pokaže širok dijapazon
utišanih emocija i skrivenih nesigurnosti i u tome uspeva. Njih
četvoro je zaista zadovoljstvo gledati iz scene u scenu.
Mnogi će Lelouchu zameriti tipskost i konzervativnost, poneki čak i
zapadnjački turistički pogled na Indiju. Prvo, Lelouch ne krije da
je konzervativni romantik i da ljubav vidi isključivo kao
monogamiju, što je njegovo legitimno pravo i to treba poštovati.
Što se zapadnjačkog pogleda koji vidi samo atrakcije i stvarnu ili
fingiranu duhovnost, ali ne i siromaštvo, prljavštinu i bedu na
ulicama, treba reći samo da to čak i ne stoji (u nekom
drugom-trećem planu nema nikakvog ulepšavanja) i da je u krajnjoj
liniji nebitno ako je u skladu sa tačkom gledišta naših likova
koji su zapravo Zapadnjaci i turisti. Uostalom, takvo saživljavanje
publike sa likovima mu je i bio jedan od osnovnih ciljeva.
Eskapizam možda stoji, ali u tome nema ničeg lošeg. Lelouch to zna
napraviti sa stilom, što se ne može reći za mnoge koji se
ljubavnog filma hvataju. Lelouch ga oplemenjuje primesama humora,
filma ceste i avanture i to čini dozirano i ispravno. On je jedan od
retkih koji mogu sebi dozvoljiti da budu sentimentalni, ali nikad
patetični i izlizani. Majstor i pored lutanja ostaje majstor. Un
homme et une femme možda nije dostignut u svojoj inovativnosti,
ali to nije bio cilj. Ovaj nastavak je samo spiritualan i apsolutno
nije sramota da ga je radio isti čovak kao i slavnog prethodnika.
No comments:
Post a Comment