2014.
režija: Alonso Ruiz Palacios
scenario: Alonso Ruiz Palacios, Gibran Portela
uloge: Tenoch Huerta, Sebastian Aguirre, Leonardo Ortizgris, Ilse
Salas
Format slike 4:3 i crno-bela fotografija asociraju na neka prošla
vremena i neka druga mesta, od francuskog novog vala, preko
istočnoevropske disidentske kinematografije do američke indie /
arthouse / “no budget” estetike 70-ih i njene renesanse kasnih
80-ih i ranih 90-ih. Međutim, u slučaju Gueros još više
nego u Oscarom nagrađenoj Idi (2013) Pawela Pawlikowskog
jasno nam je da je to samo namerna referenca i svojevrsna finta,
“lažnjak” ako hoćete. Digitalna fotografija je naprosto suviše
“crisp” da bi Gueros prošao kao neki stari, iskopani
art-projekat.
Istini za volju, vreme radnje je ne tako daleka prošlost, 1999.
godina, mesto je Mexico City, odnosno njegova periferija, a pozadina
istorijski događaj, studentska pobuna na univerzitetu UNAM koja je
za Meksiko otprilike isto što i ‘68. za Evropu: prelomni događaj
jedne generacije. Eto, dakle, još jedne poveznice sa francuskim
novim valom, onim koji je i nadahnuo studentsku i socijalnu pobunu da
bi je kasnije opevao. I podrazumeva se da ćete ovde osetiti i više
nego dašak Godarda, njegovog potpisnog ultra-kinetičkog verité
stila kojim ispipava puls grada i ljudi u njemu i podstiče dalju
egzistencijalističku raspravu.
Čak i finta sa samog početka, lažni intro o preumornoj mladoj
majci koja žuri po stanu i ulicama grada je nekako novovalni.
Međutim, šaltanje priče jednom kad na kolica padne “vodena
bomba” na počinioca tog nepočinstva je nepogrešivo američki
štos: od takvih genijalština je Linklater složio celi Slacker.
Počinilac je klinac, tinejdžer Tomas (Aguirre), očigledno
problematičan, ali i prepametan za svoju labilnu majku koja ga sa
malo novca otprema u Mexico City da neko vreme živi sa svojim
starijim bratom, studentom Federicom (Huerta).
On, međutim, trenutno ne studira, što zbog štrajka, što zbog
ličnih problema, nego se s prijateljem Santosom (Ortizgris) zbuksao
u stan bez struje za koju žica slaboumnu devojčicu sa donjeg sprata
i provodi vreme u razmišljanjima o besmislu svega (izjavljujući da
izvodi “štrajk na štrajk”) i napadima anksioze i panike koje
naziva “tigrom”. Jedina konstanta u njegovom životu je piratska
radio-stanica koju sluša i koju vodi njegova bivša devojka Ana
(Salas) koju još nije preboleo, ali prema kojoj primenjuje mehanizme
racionalizacije nazivajući je “razmaženom bogatašicom koja se
igra revolucije”.
Tomasov dolazak će svakako pokrenuti bratovljev život s mrtve tačke
i makar mu dati nekakav cilj, ma kako on trivijalan bio. Tomas,
naime, intenzivno sluša kasetu Epigmenea Cruza, pionira meksičkog
folk-rocka koji je, navodno, jednom naterao Dylana u suze. Ta kaseta
je zapravo jedina uspomena na njegovog i Federicovog odsutnog oca.
Novinska vest da Cruz umire u bolnici daleko od očiju javnosti će
ih poslati na misiju da ga makar užicaju za autogram i da mu kažu
koliko im on znači i koliko im je stalo do njega i njegove muzike. A
prava prilika za to će se ukazati kad u zgradi izbije frka oko krađe
struje, pa njih troje moraju da beže.
Film tada skreće na teritoriju “urbanog road movieja” i u miks
dolaze i drugi američki nezavisni i angažirani autori. Celo to
rođaštvo i ortaštvo i taj “moving” ultra-cool likova je slika
i prilika ranog Jarmusha (recimo, Stranger than Paradise),
Anin lik koji indisponiranim apolitičnim depresivcima objašnjava
važnost revolucije je asocijacija na klasike Spikea Leeja, dok tamni
tonovi humora dostižu čak Smithove Clerkse. Ovo je film sa
štosevima koji se ponavljaju: urnebesno je to što, kad se pusti
Cruzova kaseta, soundtrack preuzme potpuna tišina, vodeni balon će
se u jednom trenutku vratiti kao cigla, mitovi će se rušiti suočeni
sa cinizmom sveta tako da na kraju niko nije u pravu, a i sam naslov
je štos, mogući nadimak za mlađeg brata (Gueros
znači “bledi”, bilo u smislu “svetloputi”, bilo u smislu
“bolesni”) koji nimalo ne liči na starijeg kojeg zovu Sombra
(“senka” ili “tamni”).
Sad, postavlja se legitimno pitanje koliko je ovaj “ urbani film
ceste” svrsishodan. Pametno napisan, znalački režiran (i to od
strane debitanta, ni manje, ni više) i inspirativno i ležerno
odglumljen (Meksiko nije samo televizijski trash), ovaj film onako
usput preispituje državnu i popularnu mitologiju i pokušava da
ležerno žonglira sa brojnim bitnim, egzistencijalnim temama:
familijarnim odnosima, krizom identiteta i slepom ulicom u kojoj sa
kao mladi ponekad nađemo, uspomenama, poštovanjem... Naravno,
Gueros je film koji ne vodi nikuda konkretno (osim kao stilska
vežba u spajanju različitih filmskih stilova i pokreta, u čemu je
više nego uspešan), ali to znači da vožnja nije u najmanju ruku
zanimljiva.
No comments:
Post a Comment