2016.
scenario i režija: Tom Tykwer (prema romanu Davea Eggersa)
uloge: Tom Hanks, Alexander Black, Sarita Choudhury, Sidse Babett
Knudsen, Tracey Fairaway, Jane Perry, Tom Skerritt
Tom Tykwer je kao autor bio hit trenutka na prelazu u novi milenijum,
a meni nije jasno zašto. Nisam video ništa genijalno čak ni u
njegovoj ulaznici u svet velikih igrača, Run Lola Run (1998),
ceo film mi je bio veštačka furka na originalan i relativno
interesantan koncept. Perfume: The Story of a Murder (2002) je
u suštini najavio u kom će se pravcu odvijati njegova međunarodna
karijera. Biće to zanatski solidni, relativno komercijalni, prolazno
gledljivi, “ništa posebno” filmovi kojima je najinteresantniji
štos što reditelj sam piše muziku. Zapravo i ne čudi činjenica
da je Tykwer poslužio kao donator nešto legitimiteta notornim
neznalicama i egzibicionistima Wachowskima za njihovo
mega-produkcijsko izdrkavanje zvano Cloud Atlas u kojem su
njegove tri priče urednije i zanatski dorađenije.
Zato i ne čudi relativno slab uspeh i glasna tišina oko njegovog
poslednjeg dela, A Hologram for the King. Reč je o
ekranizaciji uspešne knjige (opet), urednom i solidnom filmu koji ne
govori ništa novo i ništa važno. Osnovna ideja priče je vrlo
jednostavna: ostareli prodavac Alan (Hanks) koji se ne snalazi baš
najbolje u sve dinamičnijem svetu mora zaključiti posao sa
naslovnim kraljem, u ovom slučaju saudijskim, i prodati mu naslovni
hologram, odnosno ultra-moderni sistem za poslovnu komunikaciju.
Relativno jednostavan posao će se zapetljati i odužiti, Alan će
ostati nešto duže u stranoj zemlji o kojoj ne zna puno toga i u
toku svog boravka će prodrmati svoju učmalu egzistenciju i usput
naučiti nešto o sebi i drugima. Na tom putu spoznaje će mu
pomagati šofer i vodič (Black), vrlo zanimljiva razvedena doktorka
(Choudhury) i povremeno poslovna partnerka iz Danske (Knudsen) koja
će mu pomoći da nabavi alkohol u tvrdo muslimanskoj zemlji.
Naravno, sve je uslikano kao turistička brošura (Maroko glumi
Saudijsku Arabiju) i puno faktografskih nedoslednosti (ne samo
alkohol koji se šverca tu i tamo, često pod okriljem ambasada, već
i onaj komični odlazak u Meku, kao i verovatnoća da će naleteti na
ženu-lekara, pa još lokalnu), ali u principu služi svrsi da
pratimo Alanov put spoznaje.
Međutim, tu nema nikakve dubine, njegove promene su površne,
njegovi uvidi u novu stvarnost i saznanja takođe. Najbolji štos u
filmu je na samom početku kada Alan kao prodavac u reklami deklamuje
stihove Talking Heads, pesme Once in a Lifetime, praćen
kičastim grafikama kojima je prošao rok trajanja. Stihove koji
govore o mogućnosti da se izgubi sve – dom, posao, familija –
Tykwer dovodi u kontekst globalne finansijske krize, ali taj kontekst
ne produbljuje, kao ni kontekst sve užurbanijeg sveta u kojem je
Alan neka vrsta relikta iz prošlosti.
Možda Tykwer zato tera Alana da se seća, da bi on svaki novi detalj
o njegovom stanju, iskustvu, razmišljanju ili motivaciji dao kroz
flashback. Tako otkrivamo u sećanju na razgovor sa ocem (Skerritt)
da je Alan bio pionir “outsorcinga”, što će mu se kasnije obiti
o glavu (u suprotnom se ovakav detalj ne bi pominjao u filmu), da je
razveden i to ružno, pa zbog toga usamljen, te da je njegova
motivacija za opstanak u poslovnom svetu vezana za kćerku (Fairaway)
i njene studije. Opet, on nije bankrotirao, sigurno ima nešto
imovine koju je priskrbio dok je bio “ajkula”, a i kćerka može
uzeti kredit, nije zabranjeno. Tykwer ne ulazi u tu problematiku,
prosto ne oseća potrebu za tim, Alan se zeza po Arabiji, leči od
depresije i pokušava da prodaje muda za bubrege, odnosno hologram
kralju. Kao Eat Pray Love, samo u muškoj, poslovnjačkoj
varijanti.
Gledljivo je to jednako koliko i očekivano, začinjeno solidnim
glumačkim ostvarenjima. Alexander Black je simpatičan kao šofer
koji ima neke “lokalne” navike, ali veliku ljubav prema
anglofonoj muzici, a Sarita Choudhury pokazuje eleganciju i
zavodljivost kao doktorka na koju Alan pada, kada ne pada pijan na
Dankinju, to jest ili kada ne zbija šale uglavnom se referirajući
na pojmove iz opšte kulture koji njemu i nama znače nešto, a za
stanovnike Tykwerovog filmskog sveta je to nedostižno ili zastarelo.
Međutim, glavno je pitanje kako se Tom Hanks snalazi u nosećoj
ulozi koja nije baš u njegovm očekivanom tipu. Odgovor je solidno,
jer je on dobar glumac. Štos koji Tykwer nije skapirao sa
razbijanjem tipa je to da glumcu treba dati istinskog mesa i soka, a
na pustiti ga da sam baulja igrajući ulogu nenamerno smešnog čikice
kojeg je pregazilo vreme. Tom Hanks zrači autoritetom i sposobnošću.
On je vojnik, on je pilot, on je kapetan broda. On nevoljno, ali sa
autoritetom i očinskom blagonaklonošću može promeniti istoriju
muzike. On će spasiti svet, ne kao Bruce Willis, nego staloženo, sa
planom i punim poverenjem u svoje sposobnosti.
Jedan drugi glumac savršeno igra čikice koje se baš ne snalaze u
svom životu. On se zove Bill Murray i čudo da ga se Tykwer nije
setio za ulogu koja bi mu stajala kao salivena. Tom Hanks kao glumac
pokazuje mudrost svojih sve-američkih tipičnih likova i ne odstupa
previše od izvedbe kakvu bi imao Bill Murray. Hanks je igrao i
neobičnije likove u neobičnijim situacijama, kao primeri mogu
poslužiti The Terminal i Cast Away. Ali u A
Hologram for the King njegov lik nije tako napisan da bi se od
njega stvorila vrhunska uloga.
No comments:
Post a Comment