2016.
scenario i režija: Noah Buschel
uloge: Johnny Simmons, Paul Giamatti, Ethan Hawke, Paul Adelstein,
Elizabeth Marvel, Marin Ireland, Louisa Krause, Yul Vazquez, Sophie
Kennedy Clark, Alison Elliot
Bejzbol je fenomenalan, kompleksan sport. Nije to stvar sirove snage,
tehnike ili bazične sportske taktike, već nečeg drugog. Na
fizičkom planu, osnova svega je eksplozivnost, brzina transformacije
iz relativnog mirovanja u precizno kretanje, a uslov za eksplozivnost
je anticipacija kod udarača, hvatača i igrača u polju i vrlo
stabilna psihološka slika kod bacača. Još više od toga, bejzbol
je pre svega igra karaktera, mentalne snage, hladnokrvnosti i veštine
“čitanja” protivnika i manipulacije, 1 na 1, u solidnoj meri
nalik pokeru. Ima nečeg arhetipskog, revolveraškog u samoj slici
koja hvata trenutak bacanja.
The Phenom je na svojoj površini film o bejzbolu, ali potpuno
lišen te tipične sportske, takmičarske komponente, tih trenera
koji bodre svoj tim, tih ključnih trenutaka koji kuju karijere i
zapravo svih klišea sportskih filmova. Ovo je pametniji film od
toga, fokusiran upravo na psihološku sliku jednog igrača, klinca
koji je tek postao profesionalac, pa se lomi, te na njegov odnos sa
ljudima iz prošlog i sadašnjeg okruženja: agentom, novinarkom koja
ga ganja, psihoterapeutom, nekadašnjim trenerom, ocem, majkom,
devojkom, učiteljicom, na koncu i sa samim sobom i igrom koja bi
morala biti radost, a nije.
Toliko smo naviknuti na filmove o uspehu kao nekakvu formulu da
zaboravljamo da uspevaju samo izuzetno retki, dok ih većina otpada
na ovoj ili onoj stepenici. Transfer u profesionalce i igranje u
velikim ligama je stres i opterećenje za jednu mladu ličnost koja
je celi život razmišljala o palicama, neuspeh u toj situaciji je
poraz sa kojim se mora živeti. The Phenom čak u nekoliko navrata
neskriveno ukazuje na grešku u kodu američkog odnosa do sportista
koji su istovremeno gladijatori (visokouvaženi robovi u ovom slučaju
slave i novca) i idoli koje gotovo religiozno štujemo. U tom smislu,
savršeno nova je slika glavnog lika, mladića u problemu, Hoppera
Gibsona (Simmons) koji je finansijske ideale ispunio kada je majci
kupio vilu i kojem do slave nije stalo ni najmanje.
Ali, najviše od svega, The Phenom je priča o propasti jedne
svojim izborom hendikepirane osobe, lomljenju pod pritiskom i tek
nagoveštenim oporavkom. The Phenom je priča o stresu,
mentalnoj snazi i ranjivosti i o uticajima koje skupljamo a da ih
nismo ni svesni. O odsutnom ocu (Hawke) koji je sina teškim
“drillom” pretvorio u robota za bacanje loptice i terapeutu
(Giamatti) koji pokušava da ga navede da bude ličnost i vidi celu
sliku u kojoj je sport samo odlično plaćena igra, potpuno
besmislena ako u njemu ne možemo naći radost.
The Phenom je film o bejzbolu i njegovoj psihologiji u kojem
nećemo videti nijedan meč, čak nijedno bacanje prema protivničkom
igraču, u kojem će likovi pre svega razgovarati jedni s drugima u
dugim scenama. Takvi dijalozi, smešteni u sadašnjost ili u
maglovita sećanja na prošlost imaju jedan “mametovski”
kvalitet, istovremeno zvuče životno, literarno i filozofski. Takav
scenario od glumaca zahteva jedan veoma precizan rad i kontrolu, a od
reditelja da povuče difuznu granicu između filma i teatra, pošto
bi The Phenom bio savršena pozorišna predstava.
Glumci će dobiti svoje trenutke da zablistaju, bila to jedna scena
ili više njih. Ethan Hawke opet igra neodgovornog oca, ali doza
agresivnosti koju ispoljava je strašna i bolna. Paul Giamatti i
njegov utišani stil glume nisu nikada bili bolje iskorišćeni nego
sada, u ulozi terapeuta. Ta dva lika, dva sveta, presudna su za
Hoppera kojeg Johnny Simmons igra suvereno, sa merom i empatijom
prema liku koristeći priliku da sarađuje sa njima dvojicom starijih
i iskusnijih. Ostatak glumačke postave ima manje prostora, ali
sasvim dovoljno za karakterne, filigranske minijature.
Zapravo, ovakav film smo mogli očekivati od autora kao što je Noah
Buschel, jednog od onih koje možemo odmah prepoznati na osnovu
stila. On je jedan od onih koji će uzeti žanrovski standard ili
standardne motive i potpuno ih izokrenuti i podrediti svom
pripovedačkom i rediteljskom stilu. Sportom se već bavio u svom
prethodnom filmu Glass Chin, u pitanju je bio boks, ali je ceo
film izokrenut u pravcu “talky” noira niskog intenziteta. Sada
bejzbol služi kao svojevrstan uvod u film o terapiji, psihološku i
egzistencijalnu dramu. Vrlo zanimljivo i pamtljivo, sveže i
nesvakidašnje filmsko iskustvo.
No comments:
Post a Comment