2015.
režija: Julien Seri
scenario: Julien Seri, Cyril Ferment, Pascal Sid, Tarubi
uloge: Jonathan Howard, Jonathan Demurger, Fanny Valette, Jess
Liaudin
Pita mangup u taksiju na semaforu: “Izvinite, je l’ mogu da
zapalim?” Taksista odgovara: “Pa, zapali.” Mangup otvori vrata
i zapali napolje. Opet počinjem kritiku s lošim vicem, ali istina
je da se sa taksistima ne valja zajebavati. Tome nas uči i Night
Fare, film koji povremeno izgleda kao dobar vic, a češće kao
loš.
Lokalac Luc (Demurger) i Englez Chris (Howard) su nekada bili
najbolji ortaci, sitni krimosi na ulicama Pariza. Chris je čak imao
devojku Ludivine (Valette) i spremao se za zajednički život s njom,
dok nije odjednom nestao, odnosno preselio se u Englesku. Nekoliko
godina kasnije, Chris se vraća u Pariz, Luc ga dočekuje i vodi na
noć ludog žuranja. Novina je da su Luc i Ludivine sada kao zajedno,
a novina je i da Chris nije više usijana glava kao što je bio.
Ostavimo sad ljubavni trougao, tako standardni deo francuskog i ne
samo francuskog krimića, on će se povući kao džoker kada zatreba.
Suština priče je da se ni žurka nije končala baš bajno za
dvojicu (bivših) ortaka, a treba nekako i doći kući. Dva mamlaza
ne samo da zaustave potpuno pogrešan taksi kojeg vozi potpuno
pogrešan, sablasan tip (Liaudin), nego i Luc pokuša sasvim pogrešan
“stunt” u toj situaciji: da drugari zapale i ne plate.
Isprva nam je malo suviše čudno zašto ih taksista tako revnosno
prati. Da je u pitanju samo račun od 50-ak eura, on bi ih ili
pustio, ili nalupao i naplatio se. Umesto toga, on ih sistematski
proganja i plaši, a jasno je da može u jednoj tuči da pobije celu
bandu ozbiljnijih kriminalaca (sa svojim potezima podseća na
montrealsku trash ikonu, Le Bagmana) i patrolu interventnih
policajaca pride. Ima li to veze sa njihovom prošlošću,
sadašnjošću, sa taksistinim ludilom ili sa nečim što prevazilazi
njihove male živote?
U početku se čini da će nas Night Fare osvojiti svojom
atmosferom kojom dominiraju znakovito ćutanje i neonska estetika
pojačana sintetičkim soundtrackom, kao da je sve to preuzeto iz
Refnovog Drivea, uz semi-monstruoznog negativca koji film drži
u balansu između akcije i horora. Međutim, čak i pre polovine
filma od ekonomičnih 80-ak minuta pogodiće nas spoznaja da
dramaturgija filma apsolutno nema smisla, osim da nas kroz prazan hod
otfura od jednog do drugog predviđenog “set-piecea”. Ništa novo
za eksploatacijske filmove, ali ovde nije toliko problem što smo sve
što vidimo videli već u boljem izdanju, koliko je poražavajuća
činjenica da je sve što vidimo granično retardirano.
Da se ne lažemo, ima tu vizuelno zanimljivih momenata, akcionih
scena, vožnji i klaustrofobičnih susreta, a tučnjava među
prijateljima snimljena skoro potpuno statičnom kamerom čini se kao
jednostavno i interesantno rešenje suprotno onoj nepreglednoj
varijanti snimanja iz blizine po svaku cenu. Film čak uspe da nas u
jednom trenutku navede na krivi trag, iako bi zbog pomanjkanja
interne logike u tom trenutku već morali prestati sa praćenjem
radnje.
Štos je što osim tih nekoliko bljeskova film zapravo nema smisla, u
pojedinostima, kao ni u celini. Zapravo, više izgleda kao nekakav
materijal koji treba iseći na inserte i koristiti kao svoj portfolio
šta se sve može uraditi u roku od tri meseca za vreme čega je
urađeno bukvalno sve, od pisanja scenarija, preko finansiranja i
castinga do snimanja, sve to uz budžet od ispod milion eura i u
jednom od najskupljih gradova Evrope. Iako je delimično očekivano,
ipak treba odati priznanje Seriju i armiji pomoćnika za to što
Pariz ne deluje nimalo turistički, nego naprotiv, kao veliki prljavi
grad.
I šta s tim na kraju? Pa ništa, nema veze, film nema veze s mozgom,
pa zbog toga ne može baš ni biti zabavan. Svaka čast za trud, ali
valjan prouzvod iziskuje i vreme i predan rad. Night Fare to
nije.
No comments:
Post a Comment