2015.
režija: Jon Cassar
scenario: Brad Mirman
uloge: Kiefer Sutherland, Donald Sutherland, Brad Cox, Michael
Wincott, Demi Moore, Aaron Poole, Greg Ellis, Dylan Smith
Nekako sam mislio da sam oca i sina Sutherlanda već gledao zajedno
na filmu i da je to bilo nekih kasnih 90-ih ili ranih 2000-ih u
nekakvoj krimi-komediji o porodičnom biznisu plaćenih ubica. Bio
sam u krivu, pošandrcao sam ili sanjao (ako sam sanjao, eto ideje,
nema na čemu, Hollywoode), njih dvojica su do sada igrali skupa samo
u Max Dougan Returns Herberta Rossa ranih 80-ih kada je Kiefer
još bio tinejdžer. Ne znam zašto nisu više snimali zajedno, klan
Sheen-Estevez to redovno čini i sva je prilika da se ludo
zabavljaju, ali sada imamo priliku da Sutherlande vidimo kao oca i
sina i to u westernu, ni manje ni više.
Sin John Henry Clayton se vraća u rodni gradić iz kojeg je otišao
u rat (ne saznajemo je li nosio plavu ili sivu uniformu) nekih deset
godina pošto se rat završio. Reputacija revolveraša ga je
pretekla, ljudi su prema njemu podozrivi, a otac, lokalni pop William
Clayton mu zamera što se nije našao majci kada je umirala. Clayton
mlađi je rešio da se popravi i živi pošteno, bez nasilja. U
gradiću je i njegova nekadašnja devojka Mary-Alice (deglamurizirana
Demi Moore), sada udata za dobrog, ali ljubomornog farmera (Ellis),
ali John Henry će joj pre sačuvati poštenje i ugled nego što će
se predati svojoj požudi ili ispravljati tu grešku iz prošlosti.
U gradu se u međuvremenu dešava sranje, očekuje se prolazak
železnice, pa je lokalni magnat (Cox) unajmio bandite da spusti cenu
zemljišta ili otera farmere od kojih bi on kupio zemlju. Vođa
bande, Gentleman Dave je dovoljno pametan i profesionalan da većinu
toga reši ubeđivanjem, ali njegovi momci baš i nisu tako bistri. U
tome se najviše ističe siledžija Frank (Poole) koji voli i da
pripuca i da ponižava ljude. Banditi se, naravno, boje da se John
Henry umeša i zapravo nije pitanje da li će se umešati nego kada.
Odgovor je kada kap prelije čašu.
Osim oca i sina Sutherlanda, oku ugodnih western pejzaža u kojima
Kanada igra Sjedinjene Države i klasične western intonacije s
očitim pozitivcima i negativcima, zapravo je malo razloga da se
pogleda ovako nešto. Dobro, možda radoznalost šta se dešava sa
Demi Moore, ako je već nismo zaboravili. Naravno, Kiefer je vrlo
solidan kao bivši revolveraš koji želi pošten život, Donald još
bolji kao njegov otac i nit njihovog međusobnog sukoba niskog
intenziteta je donekle zanimljiva, ali iziskuje produbljivanje.
Takođe, Demi Moore je vrlo dobra kao skromna, poštena žena koja
pokušava da od starog ljubavnika napravi novog prijatelja.
Ostalo ne valja. Režija je inertna, scenario vrlo slabo ispoliran i
bez ikakvog osećaja za okoliš i detalj, a dijalog podeljen na
samodopadne pseudo-pametne monologe i kratkotrajno efektne, ali ne
baš citatne “one-linere”. Najveći problem je, međutim,
struktura sa predugom ekspozicijom i jednim jedinim obračunom (i to
u lokalnoj kafani, od svih baš na najstereotipnijem) pred sam kraj
filma. Produžena ekspozicija i tinjajući zaplet imaju smisla sa
razrađenim likovima čija je motivacija besprekorno logična. Ovde
to uglavnom nije slučaj, John Henry je serijski tip, Frank sa svojim
stavom ne može postojati van filma i još se čini da je takvom tipu
mesto u potpuno drugom filmu jer više podseća na školskog
siledžiju nego na bandita kojeg se ljudi plaše, a magnat kao
“mastermind” projekta nije napisan efektno, iako ima sasvim
dovoljno prostora na ekranu. Zapravo, Dave je jedini izuzetak. Greška
u strukturi je tolika da je čak i ljubavna priča očita distrakcija
tek labavo povezana sa ostatkom filma.
Moj najveći problem je što je ovo western samo po dekoru i
generalnom stavu, ako nečeg takvog uopšte ima. Istu priču možemo
zamisliti kao (sub)urbani triler u kojem se baja iz kraja vraća iz
Iraka i sukobljava sa dilerima ili prevarantima koji teraju ljude iz
svojih kuća, ili još bolje kao “backwoods noir” kojem
“slowburn” pristup ionako paše, a jezik bi bio nekako “folksy”,
blizu westernu i sve bi moglo proći kao metafora surovog sveta,
klasne podele i porekla kapitala. Ali očito da autori o tome nisu
previše razmišljali ili naprosto nemaju autorskih kapaciteta: Jon
Cassar je producent i reditelj na televiziji, najpoznatiji po seriji
24, a Brad Mirman štancer osrednjih scenarija kojem se
najbolji radovi tiču serijskih ubica.
No comments:
Post a Comment