2015.
scenario i režija: Lorene Scafaria
uloge: Susan Sarandon, Rose Byrne, J.K. Simmons, Jerrod Carmichael,
Cecily Strong, Lucy Punch, Michael McKean, Jason Ritter, Sarah Baker,
Casey Wilson, Amy Landecker, Billy Magnusen
Kako počinje, The Meddler nas navodi na potpuno krivi trag.
Susan Sarandon igra brbljivu udovicu Marnie koja se nakon smrti svoga
muža preselila iz New Yorka u Los Angeles da bi bila bliže kćeri
Lori (Byrne), što koristi da bi joj visila za vratom i mešala joj
se u život. Mislim, “mama iz pakla” se pojavljuje nepozvana kao
kćerkin “+1” na događajima čak i kćerke nema, šarmira
komšiluk, pojavljuje se na njenom poslu, ide kod istog
psihoterapeuta, i čak je usvojila moderne tehnologije kako bi stalno
zivkala ili slala poruke Lori.
Ova se, pak, oporavlja od propale veze sa glumcem Jacobom (Ritter)
tako što pokušava da isfura svoju seriju (scenaristkinja je, otud
Los Angeles = Hollywood), što podrazumeva snimanje pilota u New
Yorku. Kad je već sprečena da gnjavi kćerku, mama će svoj višak
vremena (i nasleđenog novca) trošiti na skoro potpune neznance jer
prosto ima potrebu da bude mama (i baka) po svaku cenu. Lezbejskom
paru će čuvati usvojenu kćerku i usput će im organizirati pravu
svadbu, a ne onu bezveznu registraciju u gradskoj većnici, a momku
iz Apple radnje koji joj dođe nešto kao diler i stručni konsultant
za poklone će pomagati oko faksa koji je upisao.
Početak upadljivo liči na pilot za “sitcom” o generacijskom
jazu, dosadnim roditeljima i nezahvalnoj dečurliji, u kojem majka
govori jakim brooklynskim akcentom, kćerka je na ivici živaca, a
svi sporedni likovi su “quirky”. Sa te teritorije se seli na
teritoriju indie dramedije o učenju važnih životnih lekcija, kako
za majku, tako i za kćerku, ali više za majku. Imamo tu i natruhe
romanse sa bivšim policajcem koji tezgari kao čuvar u filmskom
studiju, a u slobodno vreme vozi Harley, uzgaja kokoši puštajući
im Dolly Parton (navodno idealna proporcija između opuštanja i
produktivnosti, što se prenosi i na količinu i kvalitet jaja) i
svira country na gitari. Njega igra J.K. Simmons, kontra svog
typecasta drkadžije, a zbog brkova bismo mogli pomisliti čak i da
imitira klasike Sama Elliotta.
Ali nije ni to ono što The Meddler čini jednim izuzetnim
naslovom. Film se izdiže sa nivoa prosečnog do kategorije sjajnog
zbog toga kako tretira žalovanje jedne udovice za mužem kojeg je
jako volela i sa kojim je provela veći deo života. Tu nema
patetike, baš kao što nema ni ničim izazvane pozitivnosti, to je
proces odvikavanja od jednog života i navikavanja na drugi. On ima
tendenciju da traje i da prolazi kroz prilično zajebane prepreke i
teške periode. Kroz njega osoba prolazi sama, makar pokazivala
stalnu želju za prisustvom drugih ljudi. Ovde se to vidi po
detaljima, po tome kako Marnie priča o pokojnom Joeu svima koji su
voljni da je saslušaju, po odnosu sa njegovom familijom, pa i po
reakciji na seriju koju je njena kćerka napisala oslanjajući se na
autobiografske motive.
Ta tuga nije tipizirana filmska tuga, čak ni ona malo bleskasta, lagano pozitivna kakvu viđamo po tipičnim indie filmovima, ta tuga je životna i zrači iskrenošću. Svaki detalj, čak i kad je kliše, postoji sa dobrim razlogom i ovom filmu čini organsku celinu jednog psihičkog putovanja, dok bi u drugim delovao kao konstrukcija. Razlog tome je lično iskustvo koje je autorica Lorene Scafaria prošla sa svojom majkom nakon očeve smrti. Ona se ovde otvara kroz lik Lori i to na dva nivoa, u samom filmu i u seriji u okviru filma.
Rose Byrne igra tu zahtevnu ulogu nenametljivo i graciozno jer i ona
i autorica znaju da film nije o njoj. Zato Susan Sarandon briljira u
ulozi majke, iako se na početku činilo da će lik biti
karikaturalan. Njena izvedba je bez ijedne greške, puna snage i
integriteta i inače prisutnog u glumičinim ostvarenjima. Ona pogađa
apsolutno sve, pokrete, mimiku, ton glasa, govornu shemu i
zadovoljstvo ju je gledati. Susan Sarandon je i ranije igrala uloge
bleskastih majki, mada više na stranu neodgovornosti, ali ovo joj je
jedno od najboljih ostvarenja u karijeri. Divno je videti da sa 70
godina života iza sebe ona još oseća radost prema glumi i ima
energije da se zaputi dublje i pronađe nešto novo. Da, tako izgleda
žena koja tuguje. Velika preporuka.
No comments:
Post a Comment