2016.
režija: Paolo Genovese
scenario: Filippo Bologna, Paolo Costella, Paolo Genovese, Paola
Mammini, Rolando Ravello
uloge: Marco Giallini, Kasia Smutniak, Valerio Mastandrea, Anna
Foglietta, Edoardo Leo, Alba Rohrwacher, Giuseppe Battiston
Sedam prijatelja iz Rima se okuplja na večeri u stanu jednog para
među njima. To je, pretpostavljamo, nešto što i obično rade s
vremena na vreme, ali, takođe pretpostavljamo, to nisu učinili već
neko vreme. Noć za druženje je ujedno i noć pomračenja Meseca.
Izgovor dobar kao i svaki drugi, ali opet nekako ima pomodni,
sitnoburžoaski prizvuk.
Reč po reč, gutljaj po gutljaj, zalogaj po zalogaj, doći će na
temu još jednog zajedničkog prijatelja koji je opravdano odsutan,
razvodi se od žene koja je saznala da ima aferu s nekom mlađom.
Ženska solidarnost kaže da je on nedvojbeno svinja. Muška
solidarnost kaže da je morao bolje paziti i redovno brisati
“digitalni trag” koji je za sobom puštao kako ga ne bi uhvatila.
Da bi dokazali svaki svoju poentu, prijatelji se upuštaju u
socijalno-psihološki eksperiment: svaka poruka, e-mail, chat koji se
pojavi na telefonu bilo kojeg od njih će se pročitati javno i svaki
poziv će se pustiti na zvučnik da ga svi čuju. Naravno, nekima to
nije baš ugodno, iako tvrde da nemaju tajne, što iz “principa”,
što iz, jebiga, utilitarnih razloga jer, jebiga, ipak svi imaju
tajne za koje ponekad nisu ni svesni koliko su tajne...
Manje bitni podaci, okosnicu ekipe čine muškarci, prijatelji iz
detinjstva / mladosti, a žene su postupno pristupale tom društvu.
Kako ih je život odveo na različite strane, tako su i njihovi
životni uslovi drugačiji:
* Domaćini, Rocco (Giallini), osrednji plastični hirurg koji, prema
svom priznanju radi “sise i dupeta za konobarice i sekretarice” i
njegova žena Eva (Smutniak), terapeutkinja, imaju kćerku u
osetljivoj tinejdžerskoj dobi prema kojoj primenjuju različite
pristupe i brak im je, između ostalog i zbog toga, u krizi.
* Lele (Mastandrea) i Carlotta (Foglietta) imaju naoko idiličnu,
srednjeklasnu egzistenciju sa dvoje dece osnovnoškolske dobi, ali se
ne slažu baš šta će sa njegovom majkom koja živi s njima.
Pretpostavljamo da to nije jedina tačka sukoba, pošto su problemi u
njihovoj komunikaciji ozbiljniji od toga.
* Cosimo (Leo) i Bianca (Rohrwacher) su od nedavno u braku i žele
dobiti dete. On je jedan od onih tipova koji se trudi da deluje mlado
i aktivno tako što menja poslove i upušta se u vratolomne poslovne
kombinacije koje ga ne drže dugo. Ona je “najsvežija” članica
ekipe i odaje utisak otvorenosti i naivnosti.
* I konačno, Peppe (Battiston), dežmekasti profesor fiskulture,
razveden već neko vreme i sa serijom kratkih, beznačajnih veza iza
sebe, najavio je da će na večeru doći sa devojkom koju niko od
društva nije upoznao, ali se ona razbolela, pa ipak nije došla...
Sad, lako za one male tajne ili stvari koje smo prećutali,
zaboravili reći i smatrali nebitnima da njima opterećujemo druge.
Ko je ostao bez posla i kako, pa šta radi po tom pitanju. Ko ide kod
koga na terapiju, a ko kod koga na operaciju povećanja grudi. Ko se
potajno raspituje o staračkim domovima. Koga na poslu gnjave. Ko
priča sa bivšim partnerom. Ko se dopisuje na neprimeren način s
osobom s kojom nije u vezi. Ali pravi cirkus nastaje kada neko,
skrivajući svoju ne baš strašnu tajnu završi braneći tuđu,
mnogo težu tajnu kao svoju, kao i kad se otkrije da su neke tajne
zajedničke na ne baš primeren način...
Suština stvari nije “prljavi veš”, njega je uvek bilo i biće
ga dok je ljudi, prosto takvi smo, a stoprocentna iskrenost može
biti smatrana netaktičnom ili čak uvredljivom. Suština je upravo
“digitalni trag” koji za sobom puštamo i naša vezanost na tu
tehnologiju kojom, znajući ili ne, delimo svoje živote sa
prijateljima, poznanicima, rođacima, ali i potpunim strancima. Za
razliku od sociološke drame ili nekakvog triler-zapleta, ovde čak i
nije pitanje ko nas i iz kojih namera posmatra (ionako smo usled
“šuma” i gužve podataka u principu sigurni od svega osim od
oglasa), već šta se dešava kada pred svojim prijateljima, što će
reći u sigurnom okruženju, otvorimo “crnu kutiju” koja beleži
sve što se s nama dešava, u šta je mobilni telefon evoluirao od
svoje prvobitne namere komunikacije u pokretu.
Zapravo je čudo da se moderna drama nije uhvatila te teme, jer bi
Perfect Strangers mogao biti model za vrlo dobru pozorišnu
predstavu koja u kalup građanske drame unosi pojmovni aparat
savremenog života. U suštini, Genoveseov film i izgleda kao vešta
ekranizacija teatra, gde se režija ogleda u gradiranju atmosfere od
opuštene do neprijatne i pičvajza od laganog podjebavanja do
bračnih svađa, stvaranju iluzije kretanja (izlasci na balkon i
pomračenje Meseca) i usmeravanju odlično izabranih glumaca u
savladavanju vrlo dobro napisanog teksta sa apsolutno briljantnim
dijalozima kroz koje se profiliraju i likovi i njihova zajednička
dinamika. Zapravo, moja jedina zamerka se odnosi na završetak filma,
dosta veštački obrat koji poslednjim scenama negira ono što smo do
tog trenutka gledali.
I konačno, komadić informacije. Ne znam jeste li neko odlučio da
postavi Perfect Strangers na daske, ali znam da se za sledeću
godinu sprema “remake”. Ne hollywoodski, čak ne ni indie
američki, nego španski, i to u režiji Alexa de la Iglesije.
Znajući njegov stil, komedija će biti tonalno dominantnija, a
pičvajz još i veći. Ja znam da ću uživati, verovatno na
drugačiji način nego u Genoveseovoj izvedbi, ali svejedno.
Pa baš je kraj briljantan. :) Nisu igrali igru, sve ostaje nataknuto, svi su dobri i vole se... A tamna strana Meseca pokazala je zapravo pravu istinu, skrivenu...
ReplyDelete