2016.
scenario i režija: Todd Solondz
uloge: Keaton Nigel Cooke, Julie Delpy, Tracy Letts, Greta Gerwig,
Kieran Culkin, Danny DeVito, Sharon Washington, Ellen Burstyn, Zosia
Mamet, Michael James Shaw
Kako opisati život? Čija je perspektiva merodavna? Ko može biti
zaista nepristrasni posmatrač koji će odoleti porivu da se umeša
ili ga neće ni osetiti. Prijateljica koja je studirala književnost
mi je svojevremeno pomenula neku bugarsku novelu, zaboravih ime, koja
je kompletno ispričana iz perspektive polu-cilindra. Zamislite,
nekoliko decenija društva kroz “oči” jednog šešira. Ideja mi
se učinila genijalnom. Zašto bi čovek bio merilo stvari, a ne
jedan šešir.
Eh, ali te ideje su se setile mudre glave iza hrvatskog spektakla
Josef, pa su film gradile oko pločice sa imenom koja se
seljakala od jednog drugog vojnika različitih nacionalnosti i na
različitim stranama na istočnom frontu klanice zvane Prvi svetski
rat. Bilo je tu snage i neke ideje do prve “promene”, možda do
druge, ali je sve iza toga već potrošeno, zaključno sa poslednjom,
posebno malignom scenom. Uostalom, u to neko doba nas je Spielberg,
naravno veštije, proveo kroz isto, samo na zapadnom frontu iz
perspektive konja. Živo biće ipak znači više nego predmet...
Zašto nas ne bi jedan pas proveo kroz savremenu američku suburbiju?
Jedan običan, domaći pas koji živi u kući i pravi društvo
vlasniku, ne lovi i ne luta (ako ne mora). Primetićete, s punim
pravom, da takav običan domaći pas ima ugodan, ali dosadan život u
kući i oko kuće, centriran na jednog čoveka ili jednu familiju,
bez mnogo kretanja i uzbuđenja. Neću osporavati, za većinu pasa to
stoji. Ali, kao neko čija su poslednja dva psa usvojena u zreloj
dobi da bi potom putovala Balkanom i Evropom, reći ću da su životi
nekih pasa ipak dinamičniji od toga.
Pratimo, dakle, naslovnu junakinju, kujicu “viršlastog” oblika,
jazavičarku, na njenom životnom proputovanju od šinteraja dalje.
Njenim očima ćemo videti svu bedu američke urbane i suburbane
srednje klase. Jer, ako smo to mogli kroz oči dečaka u Boyhoodu,
zašto ne bismo mogli i kroz oči psa. Rezultati će, naravno, biti
drugačiji, a reditelj Todd Solondz, jedna od perjanica američkog
indie filma, to podvlači uvrnutim crnim humorom i neskrivenom
parodijom.
To posebno važi za prvu priču koja je i najviše
“(anti-)boyhoodovska”. Kujicu je iz šinteraja uzeo otac (Letts)
kao utehu i nagradu svom sinu (Cooke) koji je preživeo rak. Majka
(Delpy) nije oduševljena, ali to nije ni čudo: roditelji kao da se
namerno sabotiraju međusobno. Iako se dečak i kujica dobro slažu
(scena u kojoj prave nered skupa je fenomenalno topla), ona će biti
katalizator daljih rasprava i monologa u kojima se ispaljuju prilično
“freaky” filozofska stajališta. Recimo o slamanju volje, o
sterilizaciji ili o smrti. Roditelji očito ne veruju da životinje
imaju osećanja, a njihov pristup prema psu bi začudio i one koji
pse ne vole. Za njih je umiljata kujica sa svojim životinjskim
ponašanjem pre svega neugodnost, a njena bolest je idealna izlika da
je se reše uspavljivanjem i nastave po starom.
Kujica ima sreću da je sa operacionog stola uzme veterinarska
sestra, Dawn Wiener (Gerwig). Ako vam se njeno ime učini poznato, za
to postoji dobar razlog, to je ista ona Dawn Wiener, zvana
Wiener-Dog, nesnađena devojčica na početku puberteta iz
Solondzovog probojnog filma Wellcome to the Dollhouse. Na to
će nas podsetiti i jedan od njenih mučitelja iz tog filma, Brandon
(Culkin), primer za to šta se dešava s onima koji su glavne face u
osnovnoj školi. On je sada skoro potrošen čovek, niži od nje za
glavu, bivši ili možda čak sadašnji narkoman. Ona je za njega
premija, ali to u svojoj usamljenosti i nesigurnosti ne zna. Zajedno
će krenuti na put, ali “road movie” koji sledi nije od onih
kakvih smo se nagledali u indie filmovima, neće voditi nikoga putem
spoznaje, samo putem zajeba.
Kao i kujica, imamo sreću da ne ostanemo s njima. Ono što sledi je
jedna od čudnijih i otrovnijih intervencija: muzički intermeco. Što
će reći, country pesma o pionirskim naporima i “željom za
domom”, sa jeftinom video-animacijom svake žanr-slike onoga kako
predstavljamo Ameriku. Biće da je kujica jedna od nepravedno
zapostavljenih heroina “ameicane”, osoba koja želi američki
san, baš kao imigranti na Ellis Islandu i kao pioniri na putu za
Zapad. A biće i da je tu na tapetu Tarantino sa svojim intermecom u
The Hateful Eight, ali i pažnja današnje publike koja nije
sposobna da pogleda sat i po filma bez pauze.
Kujica opet ima novog vlasnika, Davida Schmerza (DeVito), nesrećnog
profesora na filmskoj školi koji je jednom u životu napisao
briljantan scenario. Od tog trenutka bezuspešno pokušava da svoj
novi rad plasira preko agenta koji ga izbegava i troši svoju
egzistenciju utapajući se u negativnosti. Šefica katedre
(Washington) mu kaže da mora biti pozitivniji prema studentima i
kolegama, da su se vremena promenila, pritom navodeći redom
jevrejska imena njegovih zaštitnika koji više nisu tu. Ali šta
nova vremena donose? Nadobudne klince koji bi pravili identitetske
filmove zasnovane na mišungu visokoakademskih društvenih teorija
koje ni sami ne razumeju. Njihove ideje se raspadaju na njegovom
prvom pitanju: “Šta ako?” koje simbolizira osnovni koncept,
situaciju, možda i štos kao osnovu oneobičenja. Schmerz je tu
potpuno u pravu sa zanatske strane, ali to nije istina koju klinci
kao klijenti i profesori kao osoblje žele da čuju. Njegov jedini
izlaz je radikalan...
Što nas dovodi do nove vlasnice, Nane (Burstyn), žene na umoru,
fizički oštećene, slabo pokretne i slabovide, ali zato vrlo
lucidne i ogorčene. Njoj u posetu dolazi unuka (Mamet) sa svojim
novim dečkom umetnikom imena Fantasy (Shaw) i sa namerom da je pita
za novac. Ovog puta nije za drogu, nego za njegovu karijeru. Fantasy
izgleda kao cirkus, njegove umetničke ideje deluju ridikulozno,
banalno i infantilno istovremeno, ali starica će svejedno pomoći uz
komentar i savet. Kada unuka kaže da ima vremena za brak, starica će
joj odgovoriti da sada misli tako, ali se vara, mladost brzo prođe.
I potpuno je u pravu. Smrt je neizbežna i često dolazi sa apsurdnim
smislom za humor.
Wiener-Dog je izuzetno slojevit film čiji sadržaj zahteva
dubinsku analizu. Nije tu reč samo o referencama i prozivkama, pa
čak ni o ugođaju filma i filmskim šablonima. Ali je istovremeno
neujednačen u tonu, nesavršen i u svojoj nesavršenosti zapravo
savršen. Solondz očito vrlo dobro zna šta priča, iako bi se svaka
njegova poenta mogla nazvati ciničnom.
U prvoj polovini filma on se obračunava sa normalnošću,
karikaturalnom verzijom iste ispražnjenom od svakog nepraktičnog,
metafizičkog sadržaja (u prvoj priči) i jalovom težnjom za istom
(u drugoj). Nije zgoreg primetiti da su vlasnici sve stariji i sve
zaglibljeniji u svoje živote, kao i da se imena psa menjaju od
slatkih, preko samo glupavih do ciničnih, a kod najdepresivnijeg
vlasnika čak i nema ime. U trećoj priči sve nade za normalnošću
su daleko u prošlosti, pa je na tapetu moderno društvo i savremena
umetnost, ta servilna permisivnost, taj ultra-ozbiljan ton, to
uverenje da se naštrebanim frazama menja društvo. U tom svetu je ne
samo Schmerz (kao, nema sumnje, dubler za Solondza) zastareo, nego se
takvima smatraju i apsolutni klasici. Taj ton se prenosi i u četvrtu
priču. Dok umiruća Nana premišlja “šta bi bilo kad bi bilo”,
kako bi njen život izgledao da je povukla drugačije poteze,
nadobudni Fantasy samouvereno i agresivno brblja o svojoj umetnosti i
genijalnosti.
Lovci na lake kritičarske poene će u drugoj polovini filma autoru
očitati rasizam jer novo vreme besmisla naseljava slika kroz dvoje
crnaca, šeficu katedre i bullshit umetnika, ali to bi bilo pogrešno.
Solondz je na misiji da uvredi i trgne što više ljudi, pa je izbor
rase legitimna doktrina šoka. Likovi bi bili isti i predstavljali
isto i da su neke druge rase, ali ovako možemo bolje sagledati
koliko je jednostavno nekom nalepiti etiketu rasiste ili homofoba.
Čovek je (čoveku) kreten, nevezano za rasu, uverenja, seksualnu
orijentaciju ili lične izbore. U konačnici je sve isto, nebitno i u
kurcu, kao iskrena dečija pitanja koja padaju na gluhe uši, snovi o
sreći u dvoje, Schmerzova borba sa vetrenjačama za zanatsku
korektnost, borba modernog čoveka za mitsku jednakost, Fantasyjeva
umetnost, naivnost njegove devojke ili svi potezi koje je Nana mogla
povući.
Pitamo se još gde je pas u svemu tome. Zapravo sa strane, jer je
Wiener-Dog tragikomedija o ljudima koju pas samo posmatra
mazeći se za hranu. Dok na mlađe možda i može uticati ili
poslužiti kao odsudna slučajnost, starijima može biti tek osećaj
nekakve rutine ili jedino društvo koje ih trpi. Otud i onakav
dvostruki obrat na kraju i još jednom herojska country pesma na
odjavnoj špici. Da se ne zaboravi.
No comments:
Post a Comment