2016.
režija: Oliver Stone
scenario: Oliver Stone, Kieran Fitzgerald (prema knjigama Lukea
Hardinga i Anatolija Kučerene)
uloge: Joseph Gordon-Levitt, Shailene Woodley, Melissa Leo, Tom
Wilkinson, Zachary Quinto, Rhys Ifans, Timothy Olyphant, Nicolas
Cage, Scott Eastwood, Ben Schnetzer, Logan Marshall-Green
Pre tri godine, američki “zviždač” Edward Snowden je
obelodanio da američke vladine agencije mogu špijunirati apsolutno
svakoga i u svakom kontekstu, što verovatno i čine. Tada je
američku i globalnu javnost podelio u dva tabora – jedni ga
smatraju herojem i borcem za slobodu i osnovno ljudsko pravo na
privatnost, a drugi opasnim izdajnikom čije otkrivanje tajni
ugrožava globalnu sigurnost. Manjina, pak, smatra da na širem planu
Snowden nije napravio ništa, osim otkrivanja tople vode: država
prati svoje građane, što joj je i posao, a zaštita sigurnosti i
zaštita privatnosti nisu kompatibilne kategorije u kulturi straha
koja se potencira. Iako još uvek oduševljava mahom mlade, neiskusne
i naivne idealiste, valja istaći da je ovaj “zviždač” zamenio
svoju nesavršenu domovinu u kojoj je sloboda, kombinacija
privatnosti i sigurnosti, moguća makar kroz šum za otvorenu
diktaturu u kojoj čak ni takve slobode nema, pritom napravivši
kompromis da o tamošnjim sumornim prilikama ne “zviždi”.
Pitanje je, međutim, koliko je Edward Snowden pogodan kao filmski
lik. Neke njegove karakterne crte svakako jesu, recimo paranoja ili
sposobnost da najdramatičnije scenarije izrazi najstaloženijim
tonom. Međutim, suština Snowdenove privlačnosti masama je što je
s njim moguća identifikacija: on izgleda kao jedan od nas, a pritom
je sposoban, informiran, metodičan i spreman da rasturi taj mitski
sistem sa kojim je odlično upoznat. Za film o njemu je potreban
reditelj sa osećajem za dramu i napetost, ali i meru i suptilnost.
Oliver Stone nije suptilan. Nikada nije bio. Nije mu to stil. On ima
svoje mišljenje, svoj stav i ne okleva da ga “nabije”, naročito
u kasnijoj fazi karijere. Ranije je bivao suptilniji u pristupu koji
je formulirao tako da je kroz vrlo klasičan narativ i intonaciju
ubacivao subverzivne poruke, ali čini se da su godine uzele svoje.
Kod Stonea novog milenijuma nema subverzije, nema čak ni polemike,
samo tvrdo popovanje. Zato i nije preterano čudno da je Stone sada
viđeniji kao politikantski aktivista i pseudo-filozof nego kao
filmski autor.
Poznavanje zanata filmske režije mu ipak nije izvetrilo i to se mora
priznati. I zbog toga je Snowden, uprkos neujednačenosti pojedinih
delova i aktivističkom dokazivanju nedokazivog svojim “heroj, a ne
zločinac” tonom, ipak gledljiv i solidno pratljiv film. Iskakanja
će se dešavati tu i tamo, neka od njih će biti filmski potpuno
besmislena i stoga smešna, ali, kako smo se nadali, još smo i dobro
prošli.
Prvo iskakanje je odmah na početku, u strukturi priče. Naime,
odluka da se biografija (odnosno period od deset godina) kao
Snowdenov put do spoznaje ispriča kao flashback iz intervjua datog u
famoznoj hotelskoj sobi u Hong Kongu nije naročito originalna, ali
može biti svrsishodna. Ono gde Stone brlja je to da smo taj film s
intervjuom već gledali. Beše to dokumentarac Citizenfour i Stone
čini grešku da nas na njega podseća, bilo da nam se svideo ili da
nas je, kao mene, ugušio. Stone ni na tom mestu nije nimalo
suptilan, ubacujući Lauru Potras, autoricu Citizenfour i novinara
Glenna Greenwalda kao aktivne likove. Njih igraju Melissa Leo i
Zachary Quinto u zapravo suženom manevarskom prostoru, kasnije im se
pridružuje i koloritni Tom Wilkinson kao novinarska “stara kuka”
Ewan MacAskill. U tom okviru u hotelskoj sobi je i najviše
napetosti materijala za triler, pa makar vrlo standardno fokusiran na
novine, rokove i profesionalnu etiku. To se ipak može pokazati
nedostatnim za film koji ima pretenzije da bude špijunski triler,
ali to nije problem okvira, koliko glavne linije radnje.
Ona, pak, ide paralelno na dva koloseka, sa jedne strane imamo
Snowdenov posao i sve veće razočaranje u prakse američke
administracije, a sa druge ljubavnu priču između njega i njegove
devojke Lindsay Mills koja u autorovoj glavi treba poslužiti kao
katalizator promene u Snowdenovoj privatnoj paradigmi od
konzervativno-patriotske do anarho-slobodarske i populističke. Dok
je poslovni deo priče fokusiran na nekoliko ključnih perioda u
Snowdenovoj karijeri (vojska, početak saradnje sa CIA-om, misije za
nju i NSA u Ženevi, Tokiju i konačno na Havajima) i donekle uspešan
u gradaciji razočaranja do trenutka kada se naš junak odluči na
akciju, ljubavna priča je iritantno tipska i isprazna, a Lindsay je
svedena na junakovu nezanimljivu žensku koja u filmu postoji samo da
bi ga propitivala i okretala prema svojim idealima. Istina je da
Stone nije majstor za kućne scene i dinamiku, ali ovde u procep
stavlja inače dobru i pozdanu glumicu Shailene Woodley koja se trudi
da u toj razvučenoj priči ubaci nešto čovečnosti u svoj loše
napisani lik.
Stone, međutim, uspeva da nam održi pažnju pričom o Snowdenovoj
karijeri. Istini za volju, tu se oslanja na standarde biografskog
filma, postepeno gradirajući razočaranje svog junački intoniranog
protagoniste koji nije dovoljno fizički snažan za vojnika, ni
dovoljno spretan kao terenski operativac, ali je čarobnjak sa
kompjuterom i koji svojim očima gleda kako se njegove plemenite
namere iskrivljuju. Treba napomenuti da Stone tu ne zalazi u
tehnikalije oko Snowdenovih programa i čemu oni zapravo služe, niti
u motive američke administracije da špijunira svoje i tuđe
građane, te da sve ostaje na površinskom, “wikipedijskom”
nivou. Štos je u tome da je priča u principu “spoilana” našom
medijskom izloženošću od Snowdenovog bega nadalje, ali Stone
svejedno uspeva da nam proda moralne dileme svog protagoniste i
njihovu težinu.
Razlog za to je pre svega vrlo pametan izbor glavnog glumca. Joseph
Gordon-Levitt je dovoljno prepoznatljiv i važi za predanog glumca
koji pažljivo bira uloge sposoban je da zađe u dubinu svojih
likova. Neki drugi glumac bi se zaustavio na imitaciji (što
Gordon-Levitt ovde radi sjajno, od držanja do tona glasa i govorne
sheme po kojima je Snowden prepoznatljiv), ali on odlazi korak dalje
i uspeva napraviti rekonstrukciju Snowdena kao čoveka u ozbiljnoj
situaciji. Dodatni bonus su i glumci u epizodnim ulogama: Rhys Ifans
kao šef i glavni mentor, Timothy Olyphant kao CIA-in operativac bez
moralnih skrupula, Ben Schnetzer kao duhoviti kompjuteraš pri NSA,
te sjajno raspoloženi i perfektno dozirani Nicolas Cage kao stari,
skrajnuti šifrant koji je i sam pokušao da ukaže na ne baš
transparentne i stručne kriterije CIA-inih nabavki i operacija.
Stone uspeva da nam održi pažnju skoro do kraja filma od ne baš
zgodnih 135 minuta, ali ga svojm teškom rukom na kraju zabrlja. Dve
su situacije upadljive. Prva je inicijalna kapisla za bekstvo
predstavljena kroz šefa i bivšeg mentora koji s velikog ekrana
preti Snowdenu i još se unosi u kameru, što je nešto primerenije
stripovskim blockbusterima nego filmovima ukotvljenim u realnosti.
Drugi je, pak, jeftin štos da u poslednjoj odigranoj sceni Joseph
Gordon-Levitt bude zamenjen pravim Snowdenom. Uparen sa hagiografskim
tonom, taj štos deluje infantilno i trijumfalistički preko svake
mere, a film naprosto nije trijumf ničega, već bi pre mogao
poslužiti kao primer provlačenja kroz iglene uši.
Oliver Stone ima ambiciju da svojim filmovima beleži (hm, piše)
istoriju i da ih koristi kao platformu za politički aktivizam. On je
i inače autor koji se u svojim filmovima voli isticati. Ponekad je
to zanimljivo (kao sva ona stilizacija u Natural Born Killers),
ponekad je samo predvidljivo. Snowden je primer onog drugog. Ali šta
god napisao ja ili bilo koji drugi kritičar, i ma šta hteo Stone,
gledanost i prihvaćenost ovog filma će ovisiti isključivo o stavu
prema njegovom subjektu
No comments:
Post a Comment