2015.
režija: Gus Van Sant
scenario: Chris Sparling
uloge: Matthew McConaughey, Ken Watanabe, Naomi Watts
Naomi Watts. Sjajna glumica sa najlošijim castingom posle Nicolasa
Cagea. Ona ne bira uloge, one biraju nju. Ona prihvata sve, verovatno
po sistemu šta prvo pristigne. Dakle, ako imate sreće, ona će se
pojaviti u vašem trash filmu koji radite sa napušenom ekipom iz
bloka. I biće sjajna kao uvek, ma koliko materijal bio užasan. I
zbog te kletve da bude sjajna sa loše napisanim likom u užasnom
filmu, ova sjajna glumica možda nikada neće postići formalni uspeh
i pokupiti neku zvučnu nagradu.
Da bira uloge prema kvalitetu ponuđenog materijala, ovu u The Sea of
Trees bi preskočila. Pa makar propustila priliku da radi sa Gusom
Van Santom koji nije ni bleda senka onog snažnog autora iz 90-ih i
ranih 2000-ih. Pa makar propustila šansu da deli scenu sa Matthewom
McConaugheyem kome je lako da skuplja izazove nakon što je pokupio
lovorike za par godina sjajno vođene karijere. Bez njih dvoje, The
Sea of Trees bi bio očitiji primer onoga što zaista jeste:
jedne prazne melodrame, lenjo napisane, pogrešno režirane, koja
pati o toga da je svaka autorska odluka bila apsolutni promašaj.
Naslovno more drveća je šuma Aokigahara u podnožju planine Fuji u
Japanu, poznata kao mesto na koje masovno dolaze samoubice.
Zanimljivo, ovo je već drugi film smešten u tu šumu ove godine,
nakon jednog nemaštovitog horora iz januarskog termina za sahranu
slabih naslova. Jedan od tih samoubica je i profesor Arthur Brennan
(McConaughey) koji dolazi u Japan sa kartom u jednom pravcu i bez
prtljaga sa jasnom namerom da se sahrani na račun japanske države,
kao da je to moguće tek tako. On će otići u šumu, taman krenuti
da guta tablete, kada iz grma izleti još jedan kolega (Watanabe)
koji se predomislio, pa sad želi da izađe iz guste šume. Brennan,
dobar čovek kakav je, reši da odloži svoje planove za kasnije i
pomogne mu da se izvuče.
The Sea of Trees definitivno nije film o šumi Aokigahara, jer
je ista uslikana kao i bilo koja druga šuma na svetu, ni po čemu
specifična, niti zlokobnija od prve šume koja vam padne na pamet.
Scenarista Sparling i Van Sant čak ne ulaze u problematiku fenomena
tog mesta, niti postavljaju pitanje zašto ljudi dolaze baš tu da bi
se ubili. Toliko da se zapitamo zašto je Brennan krenuo na toliki
put od svoje skromne profesorske plate kada je tableta mogao da se
naguta i u toploti doma svog ili u prvoj obližnjoj šumi ako mu je
baš do šumskog ambijenta.
Možda je, nadamo se, film o samoubistvu kao takvom. Teško, iako su
samoubistva česta Van Santova tema. Ovde je jedini zanimljiv momenat
borba za život u ključnom trenutku i potreba da se pomogne drugome
pre nego što se nastavi sa svojim planovima. Čak ni potencijalna
ironija situacije u kojoj se dvojica samoubica bore za preživljavanje
nije iskorištena sa stilom ili makar sa elementarnim osećajem.
Naprosto, ne hvata se ljudska psiha i njeno stanje u tim trenucima
odluke da li život ima više smisla. Ono čime se Sparling i Van
Sant bave su McConaugheyevi glomazni monolozi u kojima kuka nad
sudbinom (solidno izvedeno, nimalo impozantno) i Watanabeove neme
reakcije i lakonski odgovori.
A onda, za šlag na torti, tu su flashback momenti na Brennanov
prethodni život. Tu ćete se upecati, misleći da je bit filma uzrok
njegove depresije iz koje jedini izlaz vidi kroz samoubistvo u
japanskoj šumi. Ali vraga! Sve što su nam pripremili autori su
dosadne, tipske scene s posla i iz kuće, te loš brak sa suprugom
Joan (Watts) kao uzrok svih problema. Ne, nije to ni studija iz
bračnog života, jer se dešavaju melodramatski obrati kada žena
koja kinji ionako depresivnog muža (koji je btw vara) postaje
bolesna žena bez koje on ne može da zamisli svoj život. Čak je i
ironija sudbine kako ona gine (nije neki spoiler, zašto bi se profa
ubijao kada je ponovo otkrio ljubav) još jedan plastičan, besmislen
melodramatski obrat.
Tako retardirano napisan da se prosto zapitamo je li Sparling isti
onaj autor koji je napisao zanimljivi žanrovski naslov Burried,
ovakav scenario stavlja nemoguće zadatke pred glumce koji se upinju
da ne izgledaju kao kompletni kreteni. To im uspeva i treba im odati
priznanje za stoičko podnošenje muke, ali slaba je to uteha kada u
filmu nije moguće naći jednu pozitivnu stranu. Van Sant režira bez
odnosa do materijala, reklo bi se čak i bez iskrenog interesa za
isti, dosadno i nepažljivo, čak puštajući onu neprimerenu muziku
da se vrti u pozadini kroz veći deo filma. Prosto je neverovatno da
autor tog kalibra dozvoljava sebi da snimi film bez ikakve želje da
nešto s njim kaže.
S tim u vezi, jeste li primetili koliko su indie, a posebno queer
autori iz 90-ih prolupali u novom milenijumu, toliko da prave potpuno
prazne, bezidejne filmove? Još se oporavljam od Arakijevog
poslednjeg uratka da bi me dočekao Van Sant sa ovim tupilom. Je li
to normalno? Priča se za autore Novog Hollywooda da su se izlizali,
potrošili, ostali bez ideja i otišli u kiselinu, ali to je nekako i
logično: njima je kako god okrenemo vreme za penziju, ne možemo
očekivati snagu i lucidnost kakvu su imali pre 40 ili 50 godina. Ali
autori koji su svoje karijere izgradili 90-ih godina nisu uopšte
toliko stari da bi, čast izuzecima, sebi dozvoljavali ovakve
brljotine.
No comments:
Post a Comment