Napomena: Tekst je originalno pročitan u emisiji Filmoskop na trećem radijskom programu HRT-a. Dostupan je na linku: ovde, a ovde kao autor prenosim u integralnom obliku i na hrvatskom standardu jezika. HRT zadržava sva prava, kopiranje je zabranjeno, tekst je postavljen isključivo u neprofitne svrhe.
Činilo
se da je Almodovarova karijera svoj vrhunac dostigla na prelasku
milenija i da je od tada u silaznoj putanji, iako su njegovi filmovi
još uvijek bili dobri i osebujni. Pa opet, što god autor pokušao,
činilo se da su njegovi najbolji filmovi poput Sve
o mojoj majci i
Pričaj s njom
iza njega. A pokušavao je dosta toga, i s ozbiljnim temama i mračnim
tonovima (Loš
odgoj), i sa svojim
klasičnim spojevima trilera s melodramom, romansom i komedijom
(Vrati se,
Slomljeni
zagrljaji), pa čak
i s art-hororom (Koža
u kojoj živim).
Svi ti filmovi bili su originalni, prepoznatljivo “almodovarovski”,
ali ostajao je utisak da smo od majstora već vidjeli bolje. Na koncu
smo dobili i pravi razlog za zabrinutost: Putnici
ljubavnici
ostavljali su dojam da je veliki autor ostao bez inspiracije, pa je
posegao za svojom ranom, “Movida Madrilena” fazom karijere i
snimio ne baš uspelu posvetu samome sebi.
Julieta
će možda biti još jedna prekretnica za Almodovarovu karijeru jer
se radi o, za standarde autora, neobičnom filmu. Naravno, ima tu
standardnih Almodovarovih elemenata: žena i njena patnja u centru
zbivanja, seksualne aluzije, “queer” momenti, uvrnuti humor,
obiteljske tajne, velike ljubavi, odlazasci bez pozdrava,
“hitchcockovske” misterije, žive boje, bogate teksture u
scenografiji i kostimu, ali im autor prilazi potpuno drugačije.
Umjesto festivala bizarnosti, dobili smo elegantan i efikasan film u
kojem je svaki detalj na svom mjestu, ali ne “vrišti” da ga
zamjetimo, i koji se vodi geslom “manje je više”. Čak je i
Almodovarov prepoznatljivi “camp” sveden na jedan dio jedne
scene, u sebi ne sadrži provokaciju i dramaturški je potpuno
opravdan.
Film
je ekranizacija triju priča - Chance,
Soon
i Silence
- kanadske nobelovke Alice Munro iz njene zbirke Runaway.
Iako su priče potpuno funkcionalne odvojeno, u zbirci su date jedna
za drugom i imaju istoimenu junakinju Juliet za koju se da zaključiti
da je ista osoba u različitim fazama svog života. Almodovar se još
ranije zainteresirao za ekranizaciju materijala: originalna ideja
bila je snimati u Kanadi na engleskom jeziku i s Meryl Streep u
glavnoj ulozi. Iako je glumica pristala na ulogu, a produkcijski tim
već počeo s pregledom lokacija, Almodovar se predomislio osjećajući
se nekompetentnim da piše na engleskom. Priče su zatim prebačene u
španjolski kontekst, vremenski razmak među njima je smanjen, a
naslovna uloga je podijeljena na dvije glumice: u mlađoj dobi ju
igra Adriana Ugarte, a u starijoj Emma Suarez. Ono po čemu će
Julieta svakako biti upamćena je zamjena njih dvije u istoj sceni,
što je antologijski primjer režijske suptilnosti i elegancije.
Naslovnu
junakinju upoznajemo kao zrelu ženu koja vodi ugodan i ispunjen
život. Sa svojim zaručnikom, igra ga argentinski glumac Dario
Grandinetti, privodi kraju pripreme za preseljenje iz Madrida u
Portugal, sve do slučajnog susreta s osobom iz svoje prošlosti. U
pitanju je prijateljica njene kćeri iz mladih dana koja joj kaže da
joj je kćer vidjela u Italiji, da ima troje djece, da je lijepa,
iako mršava. Taj susret će Julietu nagnati da raskine zaruke i
umesto u Portugal, svoj život preseli na svoju nekadašnju adresu u
drugom kvartu Madrida. Očito, majka i kći već dugo nisu u
komunikaciji i ta adresa je možda jedini kontakt. U polunamještenom
stanu, rastrojena Julieta počinje pisati memoarske bilješke.
Ono
što slijedi je školski primjer flashbacka na to kako je do prekida
komunikacije između njih dvije došlo. Počinje sa slučajnim
susretom na vlaku između mlade Juliete i njenog budućeg muža i oca
njene kćeri, ribara Xoana, a dalje ide kroz šumu zapletenih odnosa,
prevara, bolesnih, umirućih supružnika, smrti i obiteljskih
tragedija. U takvom spletu okolnosti, često oni koji dolaze i
promatraju sa strane bolje vide od onih koji su u centru zbivanja.
Julieta će tako primjetiti čudne odnose u kući svojih roditelja,
ali ne i u svojoj, to će umesto nje shvatiti stara, indiskretna
sluškinja (poznata Almodovarova epizodistica Rosy De Palma).
Zamjerat će svom ocu, ali neće primjetiti da kćerka isto tako
zamjera njoj. Osuđivat će očevu ljubavnicu, a i sama je bila u
sličnom položaju. Naći će se pri ruci bolesnoj prijateljici i
muževoj bivšoj ljubavnici, dok će se o njoj u depresiji brinuti
kći sa svojom prijateljicom. Dualnosti se ponavljaju, tragedije
dolaze u parovima, a odnosi pojedinih likova variraju ovisno o
poziciji u kojoj ih je tragedija zatekla. Ono što je znakovito jest
da osjećaj krivice dolazi tek kasnije, skupa sa spoznajom, pa je
upitno mogu li se odnosi s tim odmakom popraviti.
Iako
originalna glazba Alberta Iglesiasa diktira ugođaj “hitchcockovske”
misterije, ona u filmu nije usmjerena na traženje odgovornih za
tragedije koje se događaju gotovo svakodnevno, već na pitanje
zašto. Ne samo zašto se tragedije događaju, već zašto junaci
čine to što čine, pa makar trpjeli posljedice. Almodovar je i
ranije “čitao” Hitchcocka i spajao ga s melodramom. Samo prije
Juliete
nije bio toliko racionalan. Ovdje nema prenaglašavanja i to
rezultira efikasnim i efektnim filmom, napetom misterijom o ljudskim
emocijama.
No comments:
Post a Comment