2016.
scenario i režija: Sang-ho Yeon
uloge: Yoo Gong, Soo-an Kim, Yu-mi Jeong, Dong-seok Ma, Woo-sik Choi,
So-hee Ahn, Eui-sung Kim
Sang-ho Yeon je do sada bio autor animiranih filmova, i to onih kojih
se baš ne može nazvati dečijima. The King of Pigs se bavio
vrlo čudnim reminiscencijama na srednjoškolski period, a The
Fake je bila triler-priča o bivšem robijašu koji se
suprotstavlja bandi religioznih fanatika koji ugnjetavaju ljude u
njegovom kraju. Train to Busan je prvi njegov igrani film, što
u principu nije sasvim novi štos (neka Tim Burton posluži kao
primer čoveka koji elegantno skakuće između igranog i animiranog),
ali radi se o posebnom filmu.
U pitanju je igrani “sequel” za tek mesec dana stariji animirani
film Seoul Station i po “fantastic” festivalima se često
prikazuju u paketu, što je, pretpostavljam, najbolji način za
gledanje. Oba filma bi se ugurati u zombi žanr, podvrsta agilni
zombiji koje pokreće virus nalik besnilu, ali oni nude više od
žanrovske zabave. Oni imaju kontekst, distinktivno korejski,
socijalno osvešteni i žestoko političan. Ako ćemo po istini,
Romerovi zombiji su isto imali političku pozadinu i generalno su
pogodna metafora za konzumerizam, ali ovde se ne radi o tome.
Seoul Station je pratio devojku pobeglu od kuće kroz jednu
noć u korejskoj prestonici na putu do železniče stanice u trenutku
izbijanja epidemije. Ona je, možemo pretpostaviti, nevoljni nulti
pacijent na vozu za Busan. I u vozu će izbiti sranje, a znate kako
je to s vozovima: prolazi su uski, prostora je malo, zaraženi se
brzo množe (koga zombi ujede taj i sam zombi postaje), ali makar se
jedan vagon, jedan kupe ili jedan toalet mogu braniti od napada ovih
mozgojedaca. Ali vratimo se malo unazad...
Naš anti-junak je Seok Woo, nemilosrdni berzanski špekulant i
radoholik koji zanemaruje svoje najbliže: majku i kćerku Soo-an,
pošto je ženu već oterao od sebe. Kući dolazi kasno, a kćeri za
rođendan na savet kolege kupuje istu konzolu koju joj je već
poklonio za neki od prethodnih praznika. Kćerka, međutim, ima samo
jednu želju: da koliko sutra poseti majku u Busanu. Seok Woo na to
nevoljno pristaje i eto njih u vozu...
Polako upoznajemo i ostatak ekipe putnika: dve sestre koje bacaju
komentare na vesti o učestalim neredima (jedna od njih će reći da
se to u starim, vojnohuntaškim vremenima nije dešavalo, država bi
se pobrinula za “re-edukaciju” takvih), bejzbol ekipa u kojoj se
najviše ističu jedan zbunjeni mladić i devojka – navijačica,
tip koji izgleda kao beskućnik, te par sačinjen od priprostog i kao
stena jakog debeljka i njegove trudne žene. Nešto nam govori da će
naš poslovnjak doživeti promenu svoje ličnosti i da će shvatiti
vrednost zajednice ako želi spasiti svoju kćerku, a i da će se
ostatak profiliranih ljudi zadržati (u ljudskom obliku) dobar deo
filma.
Train to Busan će nam ponuditi i kvalitetnog negativca,
menadžera prevozničke kompanije, dakle uplašenog, sebičnog
čoveka, a ne kralja zombija. Jasno, zombiji su opšti pojam za
agresiju koja se nakuplja u društvu, a kao bića bez mozga i volje,
svedena na (doduše agilne) reakcije, ne mogu sami biti odgovorni za
sranje. Samo ljudima se mogu očitati sebičluk, gaženje preko
leševa i žrtvovanje drugih. U tom smislu je direktor transportne
firme idealan za negativca, obratite pažnju na koji način
demonstrira autoritet, a ni “real life” katastrofa na trajektu
koja se više puta spominje na televizijskim izveštajima nije tu
slučajno.
Voz kao “setting” je iskorišten odlično, akcione sekvence su
impozantne, koreografirane azijski savršeno, brutalne, ali i
poetične. Naći će se tu koja borba viška u kojoj nećemo videti
ništa što ranije nismo videli (recimo neku novu taktiku), ali dok
je akcija u vozu, film se napeto prati. Istini za volju, tempo prema
kraju pada, što nije čudno za “sprinterski” naravnan film koji
traje puna dva sata, ali dotle smo već dobili potrebnu dozu
napetosti.
Druga zgodna stvar sa vozom, već demonstrirano u sjajnom
Snowpierceru, je to što je pogodan za klasne i socijalne
metafore. Ovde to nije tako očito i linearno raspoređeno kao u
Snowpierceru, ali ideja ograđivanja kao preduslova sigurnosti
je tu. Ovde pripadnici različitih klasa možda dele skupni prostor,
ali će se ponašanje svakog od njih biti uslovljeno upravo klasnom
pripadnošću. Na taj način Train to Busan sjajno hvata
sadašnji trenutak u korejskom društvu, a sve to nije teško
zamisliti ni na globalnom nivou. Dovoljno je samo pogledati vesti s
vremena na vreme i videti kako se agresija i besnilo šire i među
civiliziranim ljudima.
No comments:
Post a Comment