kritika originalno objavljena na Monitoru
2016.
režija: Nicolas Winding Refn
scenario: Nicolas Winding Refn, Mary Laws, Penny Stanham
uloge: Elle Fanning, Karl Glusman, Jena Malone, Bella Heathcote,
Abbey Lee, Desmond Harrington, Christina Hendricks, Keanu Reeves,
Alessandro Nivola
Prelaz sa čistog žanra na arthouse nije uvek gladak i Nicolas
Winding Refn je primer za to. Nakon uspešnih žanrovskih filmova u
Danskoj (Pusher, Bleeder), Refn je u velikoj meri
zeznuo svoj prvi pokušaj internacionalnog proboja u Americi sa Fear
X. Vratio se doma, snimio dva nastavka Pushera i pokušao
ponovo u Engleskoj, gde je sa maestralnim Bronsonom i
uznemirujućim visceralnim epom Valhalla Rising pogodio u
centar i kod kritike i kod odabrane publike. Činilo se da je samo
nebo granica.
Kao reditelj svetskog renomea, rešio je da se vrati na mesto svog
poraza sa nešto izmenjenim pristupom koji je u međuvremenu usvojio:
da uzme klasične motive i obradi ih na potpuno drugačiji način i
tako približi filmu čiste forme. Refn je postao, osim za
visceralnost, sinonim i za “style over substance”
kinematografiju. To je bilo vidljivo i u festivalskom hitu Drive
koji se i pored larpurlartizma održao kompaktnim skoro do samog
kraja (prvenstveno zahvaljujući scenariju Hosseina Aminija, ali i
Walteru Hillu kao neupitnom uzoru), a posebno je došlo do izražaja
u raspadu sistema začinjenom “torture pornom” i psihoanalizom za
morone zvanom Only God Forgives. Uhvatio se Refn Lyncha
(vizuelno), Jodorowskog i Gaspara Noe, nadao se da će ga vizuelna
atraktivnost i bezizražajni manirizam Ryana Goslinga patentiran u
Driveu izvući, kockao se i izgubio.
U svom novom filmu The Neon Demon pokušava slično, čak sa
više uzora, citata, izvora za ponovno čitanje i pakovanje, ali
takođe opet sa tankim scenariom, likovima, bedastim dijalozima (ne
toliko kao u Only God Forgives, ali svejedno) i izuzetno
banalnim metaforama. Ne uspeva u potpunosti, ali je The Neon Demon
uprkos trajanju od dva sata uz izrazitu nedogađajnost i pužev tempo
ipak vizuelno fascinantan, auditivno upečatljiv, gledljiv i na
momente čak i uvredljivo zabavan film.
Na tapetu je opet Los Angeles, odnosno linija Hollywood – Beverly
Hills i milje predatorskog sveta visoke mode. Naša junakinja je
šesnaestogodišnja Jesse (Fanning), tek stigla u grad-zverinjak
(videćemo na nekoliko mesta i poprilično jasno potkrepljenje u vidu
divljih mačaka, živih ili prepariranih), neiskvarena, naivna/nevina
i “prirodno lepa” u okruženju plastičnih cura koje najčešće
posle dvadesete godine moraju da menjaju poziv. Sa dobrom voljom,
nešto zdrave seljačke pameti i generalnim planom, ona se smešta u
sumnjivi motel u vlasništvu sumnjivog tipa (Reeves) i sa amaterskim
fotografom / potencijalnim dečkom (Glusman) radi prvo slikanje.
Upravo tu je i upoznajemo, nepomičnu, naizgled mrtvu, okrvavljenu na
stilskom nameštaju. Sve je to poza, ali za posumnjati je hoće li
trik upaliti. Profesionalci su se svega nagledali. Ipak, Jesseina
nevinost je njena ulaznica u svet visoke mode: ona ima kvalitete koji
su deficitarni na tržištu. Ona će joj doneti pažnju vizažistice
Ruby (Malone) i voditeljice agencije (Christina Hendricks u
cameo-ulozi) koja joj obećava svetsku karijeru, profesionalnog
fotografa (Harrington), te modnog kreatora (Alessandro Nivola koji
afektira tu jednu scenu) uverenog da je lepota sve, ali i
konkurencije, plastičnih cura, “veteranki” Gigi (Heathcote) i
Sarah (Lee). Kako će se nevina, iako možda ne baš glupava curica
snaći u zverinjaku?
Radnja se odvija izrazito sporo, ali Refna očito više zanimaju
druge stvari. Los Angeles nad kojim je uvek pun mesec. Ušljivi
motel. Stare, doterane, ali svejedno sablasne vile u kojima niko ne
živi. Nameštaj. Zavese. Ekstravagantni klubovi i žurke. Haljine.
Pogledi u prazno, pogledi u svetlu budućnost, pogledi koji mogu
ubiti. Potpuni mrak u kojem blješte geometrijski ornamenti. Crno,
belo, grimizno crveno i trulo zeleno. Praćen sveprisutnim
elektronskim soundtrackom koji spaja klasike tipa Tangerine Dream
sa “porno beatom”, The Neon Demon je savršen, elaboriran,
poduži video-spot ili reklama za nameštaj, haljine, parfeme,
glamur.
Refn je tu ubacio puno referenci i posveta. Neki kadrovi, naročito
na početku, su distinktivno kubrickovski. Može se pronaći
italijanski “gialo” jednako tako sklon spajanju mraka sa živim
bojama, smešten u slične ambijente i okruženja. Neonska estetika
Gaspera Noe i Enter The Void se podrazumeva, a Refn čak
pozajmljuje i glavnog glumca iz Love, Karla Glusmana, jednako
anemičnog kao i kod Noea. Lynch je isto legitimna asocijacija, i što
se tiče vizuelnog i što se tiče visceralnog, a i na planu radnje
i namere se mogu uočiti paralele sa Mulholland Driveom, jer
im je suština slična: “love/hate” pismo Hollywoodu. Takođe,
potpuno crnilo i potpuna belina asociraju na Glazerov Under the
Skin.
Međutim, većina tih posveta deluje jednostavno šminkerski. U
poređenju sa “gialo” legendama Bavom i Argentom, The Neon
Demon ima premalo “krvi i mesa”, prekasno i premalo.
Mulholland Drive je ipak višestruko superiorniji film, jer
zapravo ima i snage i strave, dok je The Neon Demon mlitav,
hladan i takvima nas i ostavlja. Takođe, apsoluti svetla i mraka u
Under the Skin imaju smisla jer je u pitanju antropološki
film, dok Refn ne traga ni za kakvom suštinom već eksploatira
belodane činjenice i pokušava da šokira s ekscesima. Tako, češće
implicitno nego eksplicitno, imamo nasilje, silovanje, pedofiliju,
homoseksualnost, nekrofiliju i kanibalizam i sve to možemo tumačiti
ili kao “lame” metaforu “dog eat dog” sveta manekenstva ili
kao šokove samih sebe radi. Izbor, složićete se, nije baš neki.
Najslabiji deo filma je scenario, kao što je to kod Refna slučaj.
Nije katastrofalan kao u Only God Forgives, ali je, čak i kad
zanemarimo notorne nelogičnosti, on jednosmeran i tanak. Osnovni
problem je skoro nepostojeća karakterizacija likova svedenih na
funkcije u filmu ili na štoseve za jednu upotrebu, što u principu
sputava glumce. Keanu Reeves u ulozi kontra svom uobičajenom tipu
heroja je zanimljiv zezalački štos, ali lako je zezati se sa lošim
do prosečnim glumcem. Drugi, međutim, pate zbog svoje prazne
egzistencije na filmu.
To je naročito primetno kod protagonistkinje kod koje je bilo šta
vezano za ličnost tek nagovešteno. Istini za volju, njen stav prema
sebi, ljudima oko sebe i celom svetu se menja sa njenim strelovitim
usponom u manekenskom poslu, ali glumica kojoj je osnovni zadatak
zagledanost u nešto od toga ne profitira naročito. Da, taština
maskira naivnost ili je dodatno pojačava i za našu Jesse nam je
jasno kao dan da je njen rezon da lepota donosi novac ispravan, ali
da joj plan nije naročito detaljan. Međutim, ona kao lik svejedno
nema snagu da bude naslovni neonski demon koji kao Nomi Malone u
Showgirls napreduje gazeći konkurenciju, niti funkcioniše
kao žrtva, pa nam nije naročito stalo do nje kada je zadesi šta je
zadesi, sama se igrala i preigrala.
Ono što posebno smeta je to da se The Neon Demon izdaje za
psihološki horor i suspense triler. Od tog posla do pred sam kraj
filma nema ništa, a i jednom kada se stvari pokrenu sa mrtve tačke,
Refn ostavlja većinu toga van ekrana, pa je The Neon Demon
njegov najmanje eksplicitan film. Reditelj drugačijeg usmerenja, na
pamet mi padaju Tarantino ili braća Coen, pa i bilo koji od braće
McDonagh bi taj materijal i uzore / primere za ugled drugačije
složili u na kraju zanimljiviji, pratljiviji i zabavniji film.
Međutim, Refn ne bi bio Refn kada ne bi postavio nedostižno visoke
ciljeve. Zato je The Neon Demon čisto audio-vizuelno iskustvo
za svaku pohvalu i preporuku, samo kao filmska priča nema baš
smisla. Možda bi Refn prošao bolje kada ne bi po svaku cenu
izbegavao konvencije i tražio načine da šokira publiku. Možda bi
takvim spontanim pristupom čak i lakše došao do cilja.
No comments:
Post a Comment