2015.
režija: Gabriel Ripstein
scenario: Gabriel Ripstein, Issa Lopez
uloge: Kristyan Ferrer, Tim Roth, Harrison Thomas
Kako raspoznati kad neko zna da napravi film, a kada manje ili više
vešto mulja? Lakmus-test je jednostavnost. Ako neko zna da napravi
film, napraviće ga jednostavno, sa jednostavnom pričom,
jednostavnom i logičnom karakterizacijom likova i jednostavnom
pretpostavkom. Takav film je moguće opisati u nekoliko reči i taj
opis će vas naterati da ga pogledate. 600 Miles je takav
film, jednostavni pogranični triler čiji su likovi meksički
gangster-junoša i iskusni, gotovo potrošeni američki savezni
agent.
Agent ATF-a (agencije za kontrolu prometa alkohola, duvana, oružja i
eksploziva) Hank Harris (Roth) će se pojaviti tek kasnije u toku
prvog čina. Sam uvod je rezervisan za upoznavanje sa Arnulfom Rubiom
(Ferrer), momkom koji pokušava preko rođačkih veza napredovati u
kartelu. Njegov zadatak je šverc oružja preko granice i on ga
izvodi koristeći svog polu-debilnog američkog ortaka Carsona
(Thomas). Princip je prost: Carson će naći radnju sa prodavcem koji
ne postavlja puno neugodnih pitanja i kupiti šta treba, a Arnulfo će
to oružje prevesti nazad u Meksiko pod maskom da se vraća iz posete
rođaku. Šverc ionako po pravilu ide na kontra stranu, a predmet su
ljudi i droga. To što se karteli međusobno tamane američkim
puškama kao da nikome naročito ne smeta.
Arnulfo u sjajnoj izvedbi Kristyana Ferrera je baš onakav junoša
kakvog zamišljamo: prema starijima snishodljiv i poslušan, prema
potčinjenima glumi da je opasan, ali je zapravo zbunjen, kao da ima
ideju da bude veliki gangster, a ne zna baš kako. Sa druge strane,
Rothov iskusni agent je vrlo dobar “showcase” glumčeve
posvećenosti, metodičnog pristupa i dubina u koje je spreman da se
upusti.
Ono najbolje u filmu počinje tak kada ih dobijemo zajedno u istom
kadru i u istom sranju. Hanson je pre svega rutiner, ali mu se
hapšenje mladog i preplašenog Rubia uopšte ne posreći zbog
vanjskih, neplaniranih faktora, pa se uloge obrnu. Hanson postaje
nezgodni talac sa kojim Rubio ne zna šta bi, pa umesto da ga
hladnokrvno ubije ili ostavi onesveštenog u nekom jarku, on ga
krijumčari preko granice. On ne zna šta će s njim, ali će šefovi
sigurno znati. Sad, iako se agent koji zna tokove oružja, droge i
novca čini kao koristan talac, činjenica je da karteli nisu poznati
po dugoročnom, strateškom razmišljanju, pa im je on umesto dobrog,
neplaniranog ulova zapravo više kamen oko vrata, a sa njim zajedno i
onaj budalaš koji ga je doveo. Talac i otmičar sada moraju raditi
zajedno kako bi spasili svaki svoju živu glavu.
Ime autora filma Gabriela Ripsteina će vam se možda učiniti
delimično poznato, ali to je varka. On je uglavnom scenarista i
producent komedija sa različitim predznacima, ali i sin poznatog
meksičkog autora Artura Ripsteina. Ali u filmu su prisutniji drugi
uticaji. Jedan od producenata filma je Michel Franco, autor filmova
Daniel and Ana, After Lucia i Chronic (otud Tim
Roth u priči, možda kao deo “doble billa”), i to se ogleda na
svedenoj priči i veoma odmerenom tempu u kojem se gradi prljava,
gusta i neprijatna atmosfera koja mora kulminirati nasiljem. Ovde je
štos pre svega u pravilno tempiranim obratima, dovoljno
iznenađujućim da ih nećemo tek tako pretpostaviti, a opet dovoljno
logičnim da ne možemo zamisliti drugačiji sled događaja.
600 Miles je film vredan nekoliko gledanja, pohvala
jednostavnosti i moja velika preporuka.
No comments:
Post a Comment