2015.
režija: Robert Carlyle
scenario: Richard Cowan, Colin McLaren (po romanu Douglasa Lindsaya)
uloge: Robert Carlyle, Emma Thompson, Ray Winstone, Tom Courtenay,
Ashley Jensen, James Cosmo, Martin Compston, Kevin Guthrie, Stephen
McCole
Zašto se glumci ne zadovoljavaju time da budu samo glumci? Je li im
sujeta zaista ne da mira, pa pomisle da su spremni za kompletno
autorstvo nad filmom ili makar “samo” za režiju. Vrlo malo njih
pokazuje ikakvo poštovanje do realnosti i zahtevnosti posla pa,
pored toga što su se domogli fotelje, vole da stanu i pred kameru.
Režirati bez formalnih adekvatnih znanja nije nimalo lako, a
režiranje samog sebe kao glumca je u tim situacijama nemoguće.
Robert Carlyle, glumac vrlo pamtljiv kod drugih reditelja u kultnim
filmovima kao što su Trainspotting i The Full Monty,
pravi jednu osnovnu grešku: da se hvata nečega što ne zna, jednu
kardinalnu: da precenjuje svoje mogućnosti i gomilu malih grešaka
uslovljenih sa prvom i osnovnom. To toliko dominira da slučajni
pogodak slavimo kao neko stvarno dostignuće. I to je šteta, jer
Barney Thomson obećava svojim blesavim izvornim materijalom i
glumačkom postavom da bi mogao biti zabavan film.
U pitanju je ekranizacija prvog u seriji romana o mlitavom berberinu
(Carlyle) koji sticajem okolnosti upada u komično-opasne situacije.
Ovde nakon pedesetak godina prosečnog, dosadnog života upada u
zaplet o serijskom ubici nakon što slučajno ubije svog šefa
(McCole). Tu je lokalni milje neveselog predgrađa Glasgowa, tu su
dva uvrnuta policajca (Winstone, Courtenay) koji pokušavaju da reše
slučaj i tu je njegova uvrnuta majka (Thompson). I to se sve slaže
u zaplet koji apsolutno nema smisla i koji služi kao kostur na koji
se kače crnohumorni skečevi. Verovatno je sve zamišljeno kao
franšiza, ali se neko prilično preračunao...
Film ima svojih momenata, bez daljnjeg, što je i za očekivati od
tako blesavog materijala. Čak ni zamerke dela kritike da je tu na
delu žestoka mizantropija ne stoje. Ne treba poklanjati previše
pažnje nečemu što je u startu neozbiljno. Ali problem je pre svega
u tome što smo nešto takvo već viđali po filmovima, kao i u
književnosti. Možda je tu Filth nekakva polazna tačka, ali
taj film je imao više momentuma, više ludosti, više ljudske
gadosti, pa čak i nekakvu, kakvu god, poentu. A ne bi bilo loše
prisetiti se i “barber-noira” braće Coen, The Man Who Wasn’t
There čija je osnovna premisa vrlo slična, ali koji je bolji,
dublji, stiliziraniji, dramaturški i režijski daleko bolji film
koji, eto, nije imao previše sreće sa publikom.
Najbolja stavka filma su glumci, pre svega Ray Winstone kao policajac
nadrkan na ceo svet zato što je premešten u pripizdinu i Emma
Thompson kao protagonistina majka. Zanimljivo, glumica je tek par
godina starija od svog primarnog glumačkog partnera, ali stav i
njena gluma (uz obilje odlične maske i šminke) su glavni razlozi
zašto to nije ispalo jeftin štos. Šteta je jedino što Carlyle
ostaje potpuno u njihovoj senci. Kao glumac, to jest. On je ovde
anemičan. A za to je kriv sam Carlyle kao reditelj.
No comments:
Post a Comment