2016.
scenario i režija: Dan Kwan, Daniel Scheinert (The Daniels)
uloge: Paul Dano, Daniel Radcliffe, Mary Elizabeth Winstead, Shane
Carruth, Richard Gross
Koliko se dugo film može voziti na jednu te istu foru?
Pretpostavljamo, ne dugo, ali nas autorska veština prodavanja jedne
te iste fore može itekako iznenaditi. U ovom izrazito čudnom filmu
je osnovna fora sadržana u naslovu koji je asocijacija na “Swiss
Army Knife”, ultimativni džepni alat sa najrazličitijim
nastavcima koji se izvlače. Kako čovek može biti alat na
rasklapanje? Polako, sve u svoje vreme.
Ovo ludilo od filma počinje na pustom otoku sa depresivcem koji je
očito već dugo tamo, pa je rešio da si prekrati muke pomoću
stare, dobre omče. Međutim, u ključnom trenutku on ugleda
utopljenika kojeg je more izbacilo na plažu. Neće mu uspeti da ga
oživi, ali će mu odmah naći dve funkcije: leš iz sebe izbacuje
čistu, pijaću vodu i prdi dovoljno da može biti upotrebljen kao
jet ski. Tako počinje dugo putovanje kući našeg samoubice Hanka
(Dano) i njegovog novog najboljeg prijatelja kojem nadene ime Manny
(Radcliffe).
Štos sa Mannyjem je da, iako je mrtav, može poslužiti kao oruđe
preživljavanja. Gasni motor i pumpa za vodu su samo početak,
ispostavlja se da je uporaban kao “makeshift” puška ili barem
praćka koja iz usta izbacuje tvrde predmete impozantnom brzinom,
sekira, rezervoar kiseonika, prevozno sredstvo i ko zna šta sve još.
Ali dodatni štos je da Manny govori, ali se ničeg ne seća o
životu, a svi njegovi eventualni pokreti su potpuno nevoljni, poput
recimo erekcije svaki put kad vidi sliku devojke na Hankovom
telefonu.
Manny i Hank su pre svega drugari i svoj surealni put će preživeti
isključivo zbog toga. Kako možete biti drugar sa lešom? Hm... Kako
leš govori, ili prdi, kad smo već kod toga? Očito, u ovom svetu
važe neka druga pravila. Kako se Manny ničeg ne seća, njih dvojica
će se upustiti u filozofske razgovore, iskreno naivna pitanja i
odgovore, kao u nekoj uvrnutoj, čudačkoj verziji dečijeg filma.
Pomislite na uvrnuto-egzistencijalne verbalne egzibicije kružoka
Jonze-Kaufman-Gondry presečene sa gilliamovskim vizualizacijama sa
ekstra-čudnim likovima i njihovim dogodovštinama.
Može li autorski dvojac koji se potpisuje kao The Daniels, inače
poznat po video-radovima, spotovima i reklamama, isfurati priču od
početka do kraja tako da je pratimo sa jednakim zanimanjem i
uživljenošću? Baš i ne, iako nisu daleko od toga. Kratki
video-radovi i serije takvih klipova su plodnije tlo za čudački
humor i štoseve koji dobijaju na snazi sa ponavljanjem. Na filmu to
zahteva malo više veštine, spisateljske i rediteljske, pre svega
glede tempiranja, na čemu dvojac mora još poraditi.
Neke druge stvari su izuzetno uspele, poput vizualizacije i muzike,
pa čak i odnosa do toga u kojem se ruši četvrti zid (junaci će
zapevati temu). Sjajno je pogođen i “casting”. Daniel Radcliffe
ima tu čudno-naivnu “dorky” auru koju vuče još od Harry
Potter filmova i to ovde dolazi do izražaja u jednom potpuno
novom svetlu. On pokušava da se tog “typecasta” otrese na sve
moguće načine, birajući najrazličitije uloge, ali možda je
rešenje u tome da je, kao ovde, jednostavno prihvati i izvrne. Sa
druge strane, Paul Dano je jedan od ekspresivnijih glumaca koji može
odigrati najširi spektar čudnih i disfunkcionalnih likova, na čemu
ovde kapitalizira.
Hank je svakako nesnađen tip, ali može proći kao onaj tužni,
benevolentni ludak kakvog možda sretnete na ulici ili u autobusu i
ne primetite ga. Njegova opsesija sa mladom ženom koju je toliko
puta sreo da ju je počeo pratiti i slikati telfonom govori tome u
prilog. Izbor Mary Elizabeth Winstead za tu ulogu (kasnije će, osim
slike i pojave u snolikim flashback momentima dobiti i poneku liniju
dijaloga) vrlo je pametan potez jer glumica zrači običnošću,
svakodnevnošću i pristupačnošću osobe koja živi tu pored nas. S
tim u vezi, sasvim je validna teorija da je cela ova nadrealna
avantura zapravo samo Hankov san, u trenutku samoubistva ili ne.
Na kraju, je li Swiss Army Man film za svakoga? Ne, teško da
je za bilo koga per se, osim za autore koji su ga radili za sebe. Mi
se možemo pitati šta im sve to znači i šta su s tim hteli
postići, ali tako nećemo nikuda stići. Treba se prepustiti i
koliko je to moguće uživati ili se čuditi ovoj neobičnoj priči o
drugarstvu.
No comments:
Post a Comment