2015.
režija: Julie Delpy
scenario: Julie Delpy, Eugenie Grandval
uloge: Julie Delpy, Dany Boon, Vincent Lacoste, Karin Viard
Julie Delpy je bez svake sumnje lepa žena i vrlo dobra glumica.
Sposobna je da odigra i čistu empatiju i čistu hladnoću, prirodno
šarmantna, ali spremna na razne transformacije, čak u pravcu
ljudskih monstruma. Nije nju Linklater slučajno izabrao da igra
Celine u Before filmovima, ona je jedna od onih glumica koju
možemo gledati kroz vreme i biti fascinirani njenom pojavom. Ali
niko nije ni bez mane, ni bez greha.
Kod nje je to megalomanija kao forma sujete. Ona bi sve: režirala,
pisala, igrala, birala i izvodila muziku, montirala, ako je ikako
moguće sve odjednom. Nije to formalno neizvedivo, zabeleženi su
slučajevi, naročito na amaterskim i “no budget” filmovima, ali
za tako nešto treba vremena, ludačkog entuzijazma koji
profesionalci uglavnom ne gaje i genijalnosti. Za jednu glumicu,
koliko god dobra bila, kompletno autorstvo je u startu stvar za
diskusiju.
Sa svoja dva Two Days filma, naša se Julie igrala Linklatera
i njegovih Before filmova, šetajući sebe i partnera u dva
grada i kroz romansu i komediju komentirajući život. Falilo je tu i
dubine i živosti, a ponajviše originalnosti i smisla, pa ni poeni
dobiveni na šarm nisu puno pomogli. Sa svojim poslednjim filmom Lolo
Julie Delpy ostaje elementarno u žanru romantične komedije, ali se
u izvedbi vide drugi uticaji.
Prva asocijacija je Woody Allen i logična je čim lik koji
rediteljica sama igra otvori usta. Tu je stidljivost, osećaj
sramote, tu su seksualne neuroze i hipohondrija. Julie Delpy skida
štoseve, ali pametno i dozirano, pazeći na osnovnu nit priče. Ona
je, pak, preuzeta iz američke komedije Cyrus. Otuda ime u
naslovu i ideja o odraslom sinu koji uništava svaku majčinu
ljubavnu vezu. Ideja za ideju i štos za štos, ali kako to izgleda
kao celina?
Zapravo, skoro do samog kraja začuđujuće dobro. Film počinje sa
odmorom u Biaritzu na koji su otišle dve Parižanke zaposlene u
svetu mode. Nasuprot razvedenoj, nesigurnoj i logorejičnoj Violette
(Delpy) stoji Ariane (Viard), slično brbljiva, sklona prostačenju i
sa vrlo liberalnim pogledima na seks u stilu Samanthe iz serije Sex
and the City. Njih dve izabiraju dva nasumična lokalca, Ariane
čisto u rekreativne svrhe, ali se Violette u svoju “večeru”
Jean-Renea (Boon) zaljubljuje instantno. Mislim, frajer možda govori
sa seljačkim akcentom i ne zna da se obuče, ali je dobar, pažljiv
i ambiciozan, i, najvažnije, dolazi na novi posao u Parizu, pa tako
njihova veza nije osuđena na propast.
Ali Jean-Rene ne zna da Violette ima odraslog sina, naslovnog Loloa,
tepanje od Eloi (Lacoste), još manje zna kakav je on lik i kakav je
njihov međusobni odnost (zamislite samo kakav može biti odnos majke
i sina koji ne pokazuje nameru da se odseli od kuće). Stoga nesrećni
Jean-Rene nema ni najblažu ideju u šta se upustio i šta mu mali
dripac sprema, dokle je spreman da ide i sa kojim motivima. Ono što
počinje kao klinačka spačka (alergen u odeći koji izaziva svrab),
vrlo brzo poprima sociopatsku notu (lekovi u piću na važnom
društvenom događaju), da bi na kraju postalo opasno po život. A
majka kao majka, posebno samohrana, automatski drži stranu svom
sinu, naizgled svesna njegovih mana, ali sa uvek spremnim izgovorom.
Sve se to nekako drži do pred sam kraj. Verbalni štosevi i
akrobacije su izrazito lokalno obojeni, teško prevodivi na druge
jezike i zbog toga autentični (ovo je autorici prvi potpuno
francuski i pariški film), ali je kontekst univerzalan, a spoj
između ta dva vrlo gladak. Pitaćemo se tu i tamo kuda to ide sa
tolikim ponavljanjima sličnog i postepenim podizanjem uloga, ali na
našu sreću Julie Delpy je bolja glumica nego scenaristkinja (o
režiji da i ne govorimo), pa nam je ugodno dok je gledamo uparenu sa
nespretnim Boonom i psihotično veselim Lacosteom.
Ni skretanje prema trileru intrige prema kraju nije ekstreman i
neočekivan potez, ali ovde je to izvedeno vrlo naprasno i nevešto,
tako da ruši ležerni ton koji se provlačio kroz celi film. Lolo
najdenom postaje izrazito ozbiljan i to deluje veštački, jer ne
samo da ruši komediju koju je do tada gradio, nego ne uspeva da
razvije trilersku napetost, niti da bude ozbiljna studija edipalnosti
kod mlade, blazirane i indisponirane buržoazije, što je neskrivena
namera. Na kraju se Julie Delpy ni toga ne drži do kraja, nego sve
još jednom okreće nazad na happy end, koji i očekujemo u ovakvim
laganim komedijicama. Ali zez je u tome da je ritam već nepovratno
izgubljen.
Tvrdnja s početka još uvek stoji: neka se Julie Delpy bavi glumom.
To joj odlično ide. Za ovo ostalo ipak treba i više šlifa i
drugačijeg šlifa.
No comments:
Post a Comment