Napomena: Tekst je originalno pročitan u emisiji Filmoskop na trećem radijskom programu HRT-a. Dostupan je na linku: ovde, a ovde kao autor prenosim u integralnom obliku i na hrvatskom standardu jezika. HRT zadržava sva prava, kopiranje je zabranjeno, tekst je postavljen isključivo u neprofitne svrhe.
Ni
od Woodija Allena ne očekuju se iznenađenja. Svake godine znamo da
će on izbaciti jedan film koji će premijeru imatu u Cannesu ili
najkasnije u Veneciji, i manje ili više znamo što možemo od tog
filma očekivati: nostalgičnu špicu kakvu više nitko ne radi,
autora kao sveznajućeg naratora, barem jednog glumca koji će
pokušati odigrati klasik zvani “lik Woodija Allena”, dijalog
rapidnog tempa, nekoliko spremnih citata, intelektualni humor,
nostalgiju, jazz standarde kao muzičku pratnju, intelektualnost sa
pripadajućim neurozama i bit židovstva, takođe sa pratećim
neurozama. Woody Allen radi filmove za sebe, na nama je da ga
prihvatimo ili ne. Iako znamo što ćemo dobiti kada se upustimo u
gledanje Allenovog filma, Cafe
Society po nekim
trivijalnim stvarima pruža sasvim nov ugođaj. U pitanju je prva
suradnja na dugometražnom filmu između Allena i legendarnog
direktora fotografije Vittoria Storara, i obojici je to prvi film
snimljen na digitalnom formatu. Također, newyorški se filmaš prvi
put bavi Hollywoodom, njegovim klasičnim periodom i miljeom filmskih
profesionalaca. Satira je prisutna, ali je pomiješana s nostalgijom.
Već prva scena nas vodi na luksuznu zabavu gdje se imena slavnih ispaljuju rafalno. Uspješni agent Phil, igra ga Steve Carell u svom
poznatom brbljivo-nametljivom izdanju, očekuje telefonski poziv od
Ginger Rogers, ali namjesto toga dobiva poziv od svoje sestre koja mu
javlja da njen mlađi, zbunjeni sin Bobby dolazi u Los Angeles i moli
ga da mu pomogne dok se ne snađe. Phil ne održava bliske kontakte s
rodbinom, čak ne razlikuje imena svojih nećaka i njihovog oca, ali
skoro neurotičnom Bobbyju (Jesse Eisenberg u savršenoj imitaciji
mladog Woodija Allena s karakterističnim pogrbljenim držanjem) iz
osjećaja dužnosti daje početni posao i upoznaje ga s poznatim
licima, ali i sa svojom sekretaricom Veronicom zvanom Vonnie koju
Kristen Stewart igra apsolutno sigurno i briljantno. Bobby vrlo brzo
uči trikove posla i dobiva kontakte, ali se i zaljubljuje u Vonnie
koju vidi kao jedinu iskrenu osobu u moru prijetvornih i taštih
igrača. Ona se, međutim, viđa sa starijim, oženjenim muškarcem i
prisiljena je na težak izbor u kojem se na kraju vodi interesom.
Bobby
koji je stekao nešto samopouzdanja vraća se u New York, i s bratom
gangsterom ulazi u posao vođenja noćnog kluba koji postaje
trendovsko mjesto na koje izlazi newyorška elita. Ubrzo se ženi s
djevojkom koja se, ironije li, također zove Veronica (igra ju
elegantna Blake Lively) i s njom dobiva kćer, ali svejedno ne
zaboravlja Vonnie. Ponovni susret njih dvoje može srušiti krhke
temelje odvojenih života. Oboje su zapravo više podigli fasade -
Bobby kao uspješni šarmer i poslovni čovjek, a Vonnie kao tipična
blazirana hollywoodska žena kakve je ranije prezirala - nego što su
se zapravo promjenili.
Najjača
točka Allenovog novijeg opusa je svakako rad s glumcima. On je
toliko veliko autorsko ime da se uloge u njegovoj podjeli ne odbijaju
i glumcima zapravo služe na čast; Allen, i sam bivši glumac,
komičar s prepoznatljivom osobnošću, ali i improvizator, svakako
može ponuditi puno znanja i savjeta. Pitanje je samo koliko će tko
od toga iskoristiti. Jesse Eisenberg jedan je od ekspresivnijih
glumaca današnjice i uz pravo vođenje može ostvariti sjajne uloge,
kao što je to ovdje slučaj. Njegov Bobby je možda u početku samo
imitacija Allenove nekadašnje persone, ali transformacija koju
prolazi impozantna je i glatko izvedena. Kristen Stewart je s ulogom
Vonnie dokazala da je vrhunska glumica s osjećajem za nijanse, kojoj
je uloga u Sumrak
sagi bila prije eksces nego slika ograničenih glumačkih mogućnosti.
Nažalost, komičarski potencijal Stevea Carella nije dobio novu
dimenziju, a ni Blake Lively u svojoj ulozi ne dolazi do izražaja,
ali zato su ostali epizodisti uglavnom bili raspoloženi.
Woody
Allen se reciklira i to nije ništa novo i neočekivano za autora
koji je zašao u deveto desetljeće života i koji iza sebe ima 47
najčešće tematski bliskih filmova. Osnovna ljubavna priča u
svojoj biti dosta podsjeća na Annie
Hall, Bobbyjev
uspon u New Yorku zahvaljujući bratu-kriminalcu na Metke
iznad Broadwaya,
podzaplet sa sestrom, njenim mužem i nasilnim susjedom na Manhattan
Murder Mystery,
jedna od ranijih scena između Bobbyja i prostitutke u sjećanje
priziva Razarajućeg
Harryja, a motiv
židovske obitelji i prepirki između majke i oca je apsolutni klasik
kod Allena. Međutim, Woody Allen kao redatelj uspješno prevladava
ograničenja sebe kao pisca koji je već realizirao sve svoje ideje,
pa je osuđen na ponavljanje sličnog sa minimalnim varijacijama.
Allen kao redatelj još uvijek osjeća radost igre, pa makar to bio
jedan kadar, jedan detalj, spektar boja, stari štos koji on umije
“prodati”, poput veselog prikazivanja gangsterskih aktivnosti,
ping-ponga humorističnih replika o prirodi ljudske duše ili
ograničenja koja dolaze s religijom, odnosno generalnog osjećaja za
jedno drugo vrijeme kada nam se sve činilo boljim, uglavnom zato što
o njegovoj realnosti nismo imali pojma. Čak i kad ne govori ništa
novo, Woody Allen to po pravilu čini sa stilom.
No comments:
Post a Comment