2015.
scenario
i režija: Tim Blake Nelson
uloge:
Sam Waterson, Glenn Close, Tim Blake Nelson, Jessica Hecht, Gretchen
Mol, Corey Stoll, Mickey Sumner, K. Todd Freeman, Michael Kenneth
Williams, Kristen Stewart
Prva
scena je ključna. Statičan kadar radnje na uglu. Prilazi dedica,
razgovara sa momkom koji prodaje cveće i ulazi unutra. Napolju se
odvija nešto što liči na tipičnu scenu iz komšiluka, neka dva
momka razgovaraju sa crncem koji ćoškari. Odlaze. Dolaze dve
devojke s psom, crnac pokušava da razgovara s njima. Dedica izlazi,
skuplja buket od cvećara, crnac ga nešto pita, on burno gestikulira
i odlazi.
U
sledećoj sceni par spava u stanu i interfon ih budi iz sna. Čujemo
uplašeni glas čoveka u nevolji. Žena (Sumner) ga pušta u zgradu,
muškarac (Stoll) silazi dole. U prizemlju leži dedica iz prethodne
scene (Waterson) u lokvi krvi držeći se za buket cveća i
poslednjim atomima snage moli muškarca da buket dostavi njegovoj
ženi. Dolazi policija i hitna pomoć. Vratićemo se na obe ove
scene, budite bez brige.
Vraćamo
se dva dana unazad i shvatamo da je Anesthesia jedan od onih
mozaičkih filmova i da će napad na dedicu biti nekako u njegovom
centru. Dedica je zapravo profesor filozofije pred penzijom na
Columbia univerzitetu. Njegova stajališta su pesimistička i
nihilistička u teoriji, ali je suočen sa tim kako to izgleda kada
ga se ozbiljno shvati u praksi preko depresivne studentkinje sklone
samopovređivanju (Stewart). Privatno, profesor je ugodan,
velikodušan čovek zadovoljan životom koji svojoj ženi (Close)
svakog petka donosi cveće i koji pomaže sinu (Nelson) kako god
može. Sin je, naprotiv, večito na ivici, nezadovoljan životom i
pritisnut problemima, što nespornim – njegovoj ženi (Hecht) su
otkrili rak, što prilično bezveznim – njihova deca tinejdžeri im
pružaju otpor i puše travu na krovu zgrade.
Shavatamo
i da su čovek i žena iz stana zapravo ljubavnici. Čovek ima ženu
(Moll) negde u predgrađu kojoj laže da je na službenom putu u
Kini. Žena, nezadovoljna svojim životom i statusom, svoje probleme
rešava alkoholom i svađama sa drugim majkama na parkingu prestižne
škole u koju idu njihova deca. Nisu oni nužno loši ljudi, samo
reklama savršenog života koju su popušili ne izgleda tako dobro u
praksi.
Na
kraju, tu je i Joe (Freeman), nekada obećavajući pisac koji se
intenzivno drogira i koji je već rasfućkao svaku šansu za život.
Njegov drug iz mladosti, sada uticajni i bogati advokat (Williams),
pokušava da ga vrati na pravi put i to silom. Nije da advokat samo
umiruje savest, njegov trud je iskren, ali sva je prilika da je
uzaludan, da pomoći više nema i da je Joe bivši čovek.
Naslov
filma je jasan, kao i stajalište njegovog autora. Svi likovi se na
neki način anesteziraju nespremni da se nose sa životom. Droga,
alkohol, afere, ljutnja, pa čak i zgrtanje novca su im alibi da ne
zastanu i pogledaju se u ogledalu. Oni u svojim tvrdo ograničenim
scenama govore svoje dugačke replike i njihovi dijalozi zvuče kao
sukcesivni monolozi zato što svi samo pričaju, a niko nikoga ne
sluša. Iza toga se krije jedna općenita kritika modernog života i
autorov pesimizam da stvari mogu biti bolje od toga.
Obično
se glumci hvataju režije iz sebičnih i taštih poriva i njihovi
izleti su providni i uglavnom neuspešni, ma kolika mašinerija stala
iza njih. Tim Blake Nelson nije ni takav glumac, ni takav autor.
Naprotiv, on je inteligentan i pronicljiv, zanimaju ljudske emocije i
moralni izazovi i svom radu je posvećen, a u njemu artikuliran. On
može bolje od Anesthesije i tih već poznatih kritika i
vapaja. Istina, on ne osuđuje, čak ni ne nudi rešenje, samo
postavlja jedan stari problem.
Problem
je u tome što sve to izgleda upravo tako: staro, datirano, bez ičeg
novog i iskrenog. Ovakvih filmova je bilo onoliko, 90-ih i ranih
2000-ih. Crash (2004) je nagrađen Oscarom za najbolji film
koji se možda može tumačiti kao kolektivna nagrada za celu tu
hyperlink kinematografiju. Nju je na svoj način izmislio Altman, na
njoj je, baš u tom filozofsko-pesimistično-težinjavom obliku
Inarritu izgradio karijeru, nje su se na svoj način hvatali razni
drugi autori manje ili više uspešno. Mereno čisto dometima
hyperlinka, Anesthesia nema svežinu i emociju Exotice,
nema poleta uveliko falične American Beauty, čak ni
grandioznost jednako sumnjive Magnolije. U suštini je ćorak.
No comments:
Post a Comment