kritika originalno objavljena na Monitoru
2015.
režija:
Alex de la Iglesia
scenario:
Jorge Guericaechevarria, Alex de la Iglesia
uloge:
Raphael, Mario Casas, Pepon Nieto, Blanca Suarez, Hugo Silva,
Carolina Bang, Carmen Machi, Luis Callejo, Carlos Areces, Santiago
Segura, Tomas Pozzi
Generalno
imam problem sa praznicima i slavljima širokog zamaha. Imaju tu neku
rigidnost i usiljenost, te neke konvencije i moranje. Recimo za Novu
Godinu osećamo imperativ zabave i provoda, osećaćemo se glupo ako
je propustimo, iako nam se možda radi nešto sasvim drugo. Zato
stegnemo zube i izađemo van, odemo na žurku ili u gužvu na ulici,
možda negde otputujemo, šta ko voli...
Jer,
šta je alternativa? Sedeti kod kuće i gledati TV program. A ako je
imperativ provoda po definiciji usiljen, onda novogodišnji program
usiljenost podiže na jedan sasvim novi nivo. Mislim, pogledajte sve
te face u publici u studiju, sa “zakucanim” širokim osmesima,
hranom i pićem na stolu. Pogledajte te neke pevače i zabavljače i
njihove neinventivne nastupe. Poslušajte loše, otrcane štoseve
koje ispaljuju voditelji. Sve je lažno, drveno i režirano.
Zašto
o tome pišem više od dva meseca pošto smo arhivirali još jednu
novogodišnju proslavu? Zbog jedne ponoćne projekcije na
ovogodišnjem Festu, visprene komedije Mi
gran noche legendarnog Alexa de la
Iglesije, autora legendarno zabavnih i povremeno provokativnih
komedija poput El dia de la bestia.
Mi gran noche
je ceo postavljen u svet iza i ispred kamere na snimanju jednog
takvog novogodišnjeg “spektakla”.
Prvi
nivo lažnosti je sam termin snimanja, jesenji. Snimanje takvog
programa nikada nije moguće u realnom vremenu, organizacija i
protokol su odveć zahtevni. Pomislite na promašene plesne korake i
zaboravljene replike teksta, senke od mikrofona i druge propuste.
Snimanje traje danima, a uvaženi gosti i potplaćeni statisti u
publici polako gube dodir sa realnošću. Čak su i hrana i piće na
stolu lažni.
Film
počinje kičastom plesnom tačkom koja je prekinuta nespretnim
pokretom krana sa kamerom. U tipičnom de la Iglesijinom maniru, kran
pada pravo na glavu gospodinu u publici. Dva puta, čisto da budemo
sigurni da se nesrećnik neće oporaviti. Režiser viče “Rez!”,
dolazi hitna pomoć i odvodi povređenog, ali ostaje prazno mesto za
stolom. Njega valja popuniti i tako upoznajemo našeg protagonistu
Josea (Nieto). Već na prvi pogled na njegovu smorenu facu nam je
jasno da Jose nije statista samo “za honorar”, po profesiji ili
po hobiju, nego da je statista i u svom privatnom životu.
Ali
život je nešto što se dešava van studija. Ne samo za Josea kojem
se sebična sestra ostavila staru i lagano dementnu majku na brigu,
nego i za samu televiziju. Spremaju se uštede i otpuštanje na
stotine ljudi. Direktor se sprema da pobegne sa novcem, prethodno
unesrećivši radnike, spremaju se protesti i atmosfera se zagreva do
usijanja.
Dok
je radnicima glavni problem egzistencija, u studiju su stvari ipak
drugačije. Recimo, direktor mora da se snađe i da pomiri sujete
dvojice pevača, starog psihotičnog ljubimca starijih generacija,
Alfonsa (Rafael, i sam pevač, te de la Iglesijin saradnik iz ranijeg
perioda karijere), i mlade nadolazeće latino zvezde Adannea (Casas),
tipičnog napaljenog klinca kojem su najveći problemi večito
otkopčan šlic i seks-skandali koji slede.
Njih
dvojica imaju i svoje menadžere. Dok je Alfonsov menadžer zapravo
njegov “sin” Yuri (Areces) kojeg pevač tretira kao tiranin
slugu, Adanneov je niski i besni mafijaški tip Perotti (Pozzi) koji
nastupa sa odlučnošću likova koje je u Hollywoodu sjajno igrao Joe
Pesci. Yuri ima plan da izađe iz “očeve” senke, da ga se reši
metaforički ili bukvalno. Perotti, pak, mora da “pegla”
seksualne skandale, od kojih poslednji podseća na dvadesetak godina
stari trač o spermi Borisa Beckera i devojci koja je na prevaru
zatrudnela s njim.
Nisu
pevački rivaliteti i menadžerske jurnjave jedine tog tipa. Rivali
su i voditelji, bračni par (Hugo Silva i Carolina Bang, oboje
učestvovali i u de la Iglesijinom prethodnom filmu Las
brujas de Zugarramurdi), oboje traže
nove angažmane i bolje replike i prepucavaju se čak i preko dece.
Nadmudruju se i lovac na skandale i dve devojke koje pletu mrežu oko
Adannea. Nadmudruje se i visprena realizatorka Rosa (Machi) sa
režiserom i direktorom. Sve u svemu, opšti pičvajz bez kraja i
konca.
A
naš Jose sedi za svojim stolom, čak mu se i posrećilo da se svideo
atraktivnoj Palomi (Suarez) koja je videla nešto na njemu. Ali, da
li se njemu, običnom malom čoveku zaista posrećilo? Naime, oko
Palome se nekako stalno dešavaju nezgode u kojima ponekad strada
ona, a češće svi drugi oko nje. Takva je sudbina, valjda.
De
la Iglesia voli komediju širokog zamaha, jasnu i shvatljivu iz prve.
Nekome će se, s punim pravom, njegov humor učiniti infantilnim, ali
de la Iglesia to i ne skriva. On je veliki klinac, a što je
najvažnije, čini da se mi u publici osećamo kao klinci oslobođeni
inhibicija. Da, prvoloptaški je, urnebesno, često vulgarno, ali je
smešno. U Mi gran noche
autor uspeva da pogodi žicu onih starih, večitih “screwball”
komedija: nered koji tu vidimo nije samo urnebesno smešan, nego je i
savršeno pratljiv i uvek pod kontrolom. Čak i ako se složimo da
ovde nećemo videti nešto ne znam kako novo i originalno, ono što
vidimo je urađeno kako treba i zabavno.
Naravno,
Alex de la Iglesia nije autor bez mozga. On dobro vlada filmskim
jezikom, ima osebujan stil i za svoje nepogrešivo bira kontekst.
Ovde spoj konteksta modernog zapadnog sveta u kojem život sve više
podražava “show business” i de la Iglesijinog stila savršeno
funkcionira. De la Iglesijin izraz jehoror-komedija i ovde uspeva da
postigne taj efekat čak i bez natprirodnih elemenata. Naprosto,
okruženje novogodišnjeg programa i naročito snimanja istog je
apsurdno i jezivo samo po sebi. Dodajte samo karikirane likove i
situacije i eto 100 minuta ludog zezanja.
Nema
veze što nije Nova Godina. Uostalom, to se tada i ne snima. I,
iskreno, ne samo da bih voleo da Mi
gran noche sledeći put pogledam u
okviru novogodišnjeg programa, nego bih čak i gledao novogodišnji
program u de la Iglesijinoj izvedbi.
No comments:
Post a Comment