2015.
scenario
i režija: Jairo Bustamante
uloge:
Maria Mercedes Coroy, Maria Telon, Manuel Antun, Justo Lorenzo,
Marvin Coroy
Naslov
je tu, original je u majanskom Kaqchikel dijalektu, ali nemojmo
prenagljivati u očekivanju erupcija i katastrofa, majanskih, nešto
kao Dante's Peak u okruženju Apocalypta. Vulkan je tu
i aktivan je na neki način, ali do kraja filma ga uopšte nećemo
videti, iako ćemo njegovo prisustvo na jedan drugi način. Setite se
časova geografije i priča o plodnom vulkanskom pepelu i ljudima
koji žive u neposrednoj blizini aktivnih vulkana. Naslovni vulkan
je, u neku ruku, našim junacima izvor života.
Naša
protagonistkinja je sedamnaestogodišnja Maria (Maria Mercedes Coroy)
i upoznajemo je u toku rituala. Nju njena majka Juana (Telon) kupa i
oblači u posebnu odeću. Već na prvi pogled nam je jasno da ne
bismo voleli da smo u njenoj koži. Naime, nju spremaju za udaju, a
prosac dolazi sa svojom svitom.
On
je primetno stariji Ignacio (Lorenzo) i po tamošnjim standardima je
dobra partija: upravnik plantaže na kojoj Maria radi sa majkom i
ocem (Antun), obrazovan (zna španski) i dobrostojeći (ima auto). Ni
Marijina familija nije baš na dnu lestvice, imaju pozicije stalnih
radnika i krov nad glavom, žive na plantaži i makar se ne moraju
seljakati za sezonskim poslom, ali Marijina udaja će svakako značiti
klasni napredak, za nju i za roditelje.
Ignacio
je spreman da je oženi čim se završi žetva i on obavi neke
poslove u gradu. Jer i šef ima šefove. Međutim, Maria bi ipak
momka svoje životne dobi i to bi mogao biti Pepe (Marvin Coroy),
jedan od radnika na plantaži koji joj svašta obećava, pa i to da
će njih dvoje zajedno otići u Ameriku. Kada mu naivna devojka
poveruje i preda mu se, a on se ne pokaže dostojnim poverenja,
posledice su takve da ne mogu samo ugroziti planove za budućnost
(njene i porodične), nego i egzistenciju u sadašnjosti. Maria je,
naime, ostala trudna.
Gro
zapleta je oko toga i traženja rešenja za nastalu situaciju, od
primitivnih pokušaja abortusa do planova za egzistenciju ako ti
pokušaji propadnu. U pozadini toga vidimo bedu, neimaštinu i
bezizlaz, ali zapravo jedini život kakav ti ljudi poznaju. Oni žive
bez struje i vode u kući. Oni nemaju ni osnovno obrazovanje. Oni ne
znaju službeni jezik svoje države. Jedino što znaju je taj
najamnički život, snalaženje od danas do sutra i – sujeverje kao
nada da će jednom možda biti nešto bolje. Zapravo jedini doticaj
koji imaju sa modernim svetom je to što su videli gazdin auto i to
što njihovo ili susedno selo ima kafanu (u koju Pepe rado odlazi i
opija se do besvesti) kao jedini socijalni “hub”.
Jedan
od pod-zapleta se tiče zmija koje su se zapatile na jednom komadu
zemlje na plantaži i pokušaja Marie i njenih roditelja da ih nekako
isteraju, od paljenja do šamanskog bajanja. I tu zapravo vidimo
suštinu zaostalosti jednog takvog mesta podno vulkana naseljenog
neobrazovanim starosedeocima. Na tom mestu je svaki traktat protiv
kapitalizma i globalizacije deplasiran, njih ne tišti eksploatacija
koju nad njima vrše velike korporacije, pa čak ni ona nametnuta od
strane lokalnih gazdi. Oni se još nisu izborili sa silama prirode i
otrovnim zmijama.
To
ne znači da oni neće imati turbulentni susret sa užurbanom
modernošću. Hoće, kada negde pred kraj filma sticajem okolnosti
moraju da odu u grad. Posebno je zanimljivo gledati im izraze lica i
poglede prepune čuđenja. To je temeljno nerazumevanje modernog
sveta. Oni se, naročito nevina i neiskvarena Maria i majka Juana
čine kao dobri i dragi ljudi, ali čini se da nažalost nemaju
nikakvu šansu. Čak se ni ocu ne može zameriti krutost, on
jednostavno ne zna drugačije.
Ixcanul
je prvenac gvatemalanskog reditelja Jayra Bustamantea i jedna od onih
“festivalskih dušica” prošle godine. Nakon premijere u Berlinu
skupio je nešto pozitivnih kritika i obezbedio prilično dugu
festivalsku turneju na kojoj se godinu dana kasnije zaustavio u
Beogradu, na Festu. Ima se tu šta videti, predivne panorame,
precizna režija, osećaj za detalj i za intimnost sa svojim
likovima, kao i odlična gluma za koju su odgovorni naturščici sa
kojima reditelj sjajno radi. Problem sa ovakvim festivalskim “slice
of life” filmovima je to što ih ima mnogo, po svim festivalima, i
što često liče jedan na drugi. Ixcanul je dobar, svakako u
gornjoj polovini te grupe, ali je ipak samo jedan u grupi. Lagana
preporuka ljubiteljima tog štiha.
No comments:
Post a Comment