The
Devil's Candy
2015.
scenario
i režija: Sean Byrne
uloge:
Ethan Embry, Shiri Appleby, Kiara Glasco, Pruitt Taylor Vince, Tony
Amendola, Leland Orser
Znojavi,
masni sredovečni tip (Vince) uzima “Flying V” gitaru, uključuje
je u pojačalo, odvrće na maksimum i dere teške metalske riffove
pred raspelom. Starija gospođa dolazi da ga opomene da će zvati oca
da ga vrati nazad u bolnicu, na šta debeli odgovara da “ga ne
čuje” jedino kad svira glasno. Jasno nam je na koga se ovo “ga”
odnosi, kao što nam je jasno kako će se ovaj intro završiti, do
detalja kao što je prevrnuto raspelo.
Rez.
Druga scena isto počinje sa metal muzikom, odvrnutom do kraja.
Apsolutno uživljen, do lakata prljav frajer maže nešto po platnu.
On je Jesse (Embry) i slikar je koji gaji ljubav prema metalu i
morbidnim prizorima. Otuda dolazi kao šok što su na slici žive
boje i leptiri, što postaje predmet sprdnje njegove kćeri
tinejdžerke, i takođe ljubiteljke teškog zvuka, Zoey (Glasco).
Jebiga, klijenti koji plaćaju ne vole morbidne, metalske prizore na
slikama. Njena majka, a njegova žena Astrid (Appleby) ne deli
muzičku fascinaciju sa mužem i kćeri, još manje deli njihovu
sklonost ka estetici strašnog, a najmanje ceni to što je Jesse u
svojoj uživljenosti zaboravio da imaju zakazanu obavezu. Naime,
moraju otići do udaljenog okruga i pogledati kuću koja se prodaje
ispod cene.
Pogađate,
kuća je ista ona iz uvodne scene, samo je dan, pa deluje svetlo i
prostrano, a usput ima i ogromnu garažu – radionicu, a razlog za
tako nisku cenu je a) to što je kuća u potpunoj zabiti i na
potpunoj osami, i b) to što je u kući neko nedavno umro. Prodavac
objašnjava da je to bio stariji par, gospođa se stropoštala niz
stepenice, a gospodin se ubio kad je video prizor. Jasno nam je da
nije baš tako, ipak gledamo horor...
Za
razliku od mase horora, The Devil's Candy makar ima petlje da,
kad već koristi standardne elemente, njih makar ubaci više. Tako
imamo i ukletu kuću, i opsednutost vragom i demonski (sirenski) zov
novca i psihički poremećenu osobu. Štos je u tome što Sean Byrne
sve te elemente slaže kako treba, u nešto unikatno, dovoljno
atmosferično i jezivo na neočekivani način (usamljena kuća u
teksaškoj pustari je “American Gothic” zicer koji se ne koristi
dovoljno često).
Pored
toga što je elementarno strašan (zadatak koji postaje sve teži za
moderne horore), The Devil's Candy je i izrazito “napaljiv”
film. Za to se treba zahvaliti pre svega muzici koju potpisuju Mads
Heldtberg i Michael Yezerski. Metal možete voleti ili ne voleti, ali
da stvara napetost – stvara, i to je valjda suština horor filmova.
Odlična je i posebno komponovana vražja tema, gitarsko-vokalni
“drone” koji potpisuje Sunn O)).
Inovativan
je i tretman likova koji više nisu crno-beli. Niti su novi vlasnici
kuće neki ubogi bogomoljci, čak naprotiv, niti je ludak koji ih
ganja apsolutno zlo, već je više nalik na izmučenu dušu. Zapravo,
ceo taj štos da se poveže ukleta kuća, zaposednust vragom i
psihička bolest u takvoj postavci likova dobija puni smisao.
Pohvalio bih posebno tretman deteta, odnosno tinejdžerke Zoey koja
nije ni klasična mutava žrtva iz horor-filmova koja bi bežala u
skučen prostor umesto na otvoreno, a ni nekakva “kick-ass”
heroina, već je tipična, simpatična “angsty” tinejdžerka sa
dozom otpora i ljudskim licem. Iako se čini samostalnom i buntovnom,
ona itekako može biti savladana i osetljiva.
Glumci
svoje likove igraju perfektno. To pre svega važi za mladu Kiaru
Glasco koja nema nimalo jednostavan zadatak sa svojim slojevitim
likom. Ethan Embry je odličan u ulozi opuštenog, “lako ćemo”
oca koji je potpuno u stanju zameniti umeničku inspiraciju sa
vražjom intervencijom. Pohvalu je zaslužila i Shiri Appleby, jer
nije lako odigrati onaj realni, naizgled bezlični lik koji
predstavlja dozu realnosti. Što se negativca tiče, ponekad deluje
karikirano, ali nisu li psihotične njuške takve? Osveženje, makar
u minimalnim epizodama, predstavljaju Tony Amendola kao prefrigani
galerista i Leland Orser kao televizijski propovednik.
The
Devil's Candy ima sve predispozicije da bude odličan film i drži
se do samog kraja. A tamo nastaje problem. Razumljiva je potreba da
se film završi obračunom, na to smo navikli i to očekujemo.
Razumljivo je i da taj obračun teče od određenoj formuli, da naši
junaci u neravnopravnoj borbi savladaju uljeza. Dakle, očekivana je
nekakva distorzija realnosti i pripadajuće fizike i fiziologije.
Toga, uostalom, ima i u drugim filmovima, ne samo u hororima. Ono što
smeta je kada se sa tom distorzijom pretera, pa se onda u sve to
natrpa i gomila lošeg CGI-ja, kakti zbog spektakularnosti, pa celo
finale deluje blentavo i naivno, što Byrne svakako nije hteo
postići. Uveren sam da on zna i za bolje.
I to
je šteta. Mislim, zeznuti ovako dobar film na kraju. Ali dotle The
Devil's Candy nudi sasvim dovoljno materijala ljubiteljima žanra
i zaslužuje moju preporuku.
No comments:
Post a Comment