2015.
autor:
Matthew Heineman
Svake
godine se kladim na Oscare i svake godine popušim, nekad za
kategoriju ili dve, nekad onako baš opasno. Ne zato što pozlaćene
kipiće Američke Akademije Filmskih Nauka i Umetnosti smatram
pravednom i merodavnom nagradom, već zato što testiram svoje znanje
o tome kako logika filmske industrije razmišlja. Ove godine sam na
dva tiketa promašio po jednu stavku, nisam predvideo toliko furanje
Inarritua čak i sa lošim do prosečnim filmom i posledično
nepoštovanje Georgea Millera koji je nam je dao prvi pametni
blockbuster posle pet godina i kategoriju dokumentarca.
Moram
priznati da mi jako ide na živce trend da se nagrada po pravilu
dodeljuje najtrivijalnijem od naslova, osim kada se radi o teškom
“hypeu” od teme kao što je to bio slučaj sa Citizenfour.
Ove godine sam se kladio na Cartel Land iz racionalnih
razloga: tema je američka i aktuelna, čak iako nije baš “vruća”,
sprema se izborna godina, zaumni desničari ionako povezuju migracije
i kriminal, ma koliko to bile odvojene stvari, a takvi u Americi
obećavaju zidove. Dodajmo na to i sličan diskurs glede izbeglica u
Evropi i postupke pojedinih država unutar EU, pa je jasno zašto je
Cartel Land materijal za Oscara, ako su već Joshua
Oppenheimer i njegove disekcije o zločinima u Indoneziji koje je
makar posredno podržala Amerika nešto suviše radikalno za
Akademiju. Međutim, mudre glave su ove godine rešile da nagrade
ne-loš, ali ne ni briljantan dokumentarac o predoziranoj pop-zvezdi
i njenoj genijalnosti, stvarnoj ili učitanoj.
Cartel
Land se ipak bavi važnijom temom, meksičkim narko-kartelima i
njihovim uticajem na životne prilike sa obe strane meksičko-američke
granice, putem nasilja i preuzimanja ekonomske i društvene moći. To
smo već imali kao temu u brojnim dokumentarnim i igranim filmovima,
poslednji put pre nekoliko meseci u Sicariu Dennisa
Villeneuvea. Ono što Cartel Land čini unikatnim je njegova
perspektiva: Matthew Heineman se bavi “vigilante” grupama boraca
protiv kriminala sa obe strane granice.
Stvar
se svodi na jednostavnu činjenicu da je tim ljudima i u Arizoni i
duboko u Meksiku dosta državne nemoći, možda čak uz dozu
korupcije ili proste ljudske kvarljivosti, u borbi protiv sve
moćnijih, sve bogatijih i sve agresivnijih kriminalnih grupa. U
korenu kartela, pa i posledične korupcije, krije se neumoljiva
tržišna logika: ljudi vole drogu, na tome se može zaraditi, ko
kontroliše više tržišta može više profitirati, taj profit
kasnije ide u podmićivanje nadležnih radi jednostavnije logistike
posla i u pranje, odnosno u legalnu ekonomiju pa tako karteli nekom
običnom sirotanu ili jedva plaćenom lokalnom policajcu postaju
poslodavci. Nekima drugima, pak, oni upadaju u kuće, ubijaju i
otimaju rođake, uništavaju sela i gradove i čine druge gadosti. Pa
opet na ove samoorganizacije građana gledamo različito u odnosu na
to jesu li one na američkoj ili na meksičkoj strani granice, što
nas opet dovodi do različitih perspektiva kao u primeru sa mojim
klađenjem i konačnim rezultatima.
Prosto,
na organizacije tog tipa u Americi gledamo kao na desničarske
militante i rasiste, čak i kad njihova priča ima smisla, a njihovi
motivi su potpuno validni strah za sopstvenu sigurnost u uslovima kad
je najbliža policijska jedinica udaljena sat vremena vožnje. Opet,
moramo priznati da njihov strah najčešće nije utemeljen u
realnosti, meksički karteli u Americi ipak nisu toliko moćni da
ubiju ko god im stoji na putu i moraju da se ponašaju po načelima
poslovne komunikacije koja ne gleda blagonaklono na ubistva civila. A
i argumentacija im je blago rasistička, s obzirom da kartele i
ilegalne migrante u svojoj glavi trpaju u isti koš, iako ti ilegalni
migranti dolaze u Ameriku možda i zbog toga što su im karteli
uništili izvor sredstava za živor.
Iako
to otvara jednu drugu i dugu temu, a analogno je sa izbeglicama i
islamskim militantima u Evropi, možemo se složiti da situacija nije
tako jednostavna kao što je oni predstavljaju, ali da to ne znači
da ti zabludeli ljudi zaslužuju osudu pre edukacije i uvođenja u
nekakav sistem. Uostalom, šta oni rade? Patroliraju pored granice,
traže zaposlenike kartela, a ako slučajno uhvate ilegalne migrante,
predaju ih policiji.
Sa
druge strane, meksičke grupe za samoodbranu automatski dobijaju naše
simpatije jer brane svoju imovinu, svoja sela i gradove od pretnje
kartela, kada već država ne može ili ne želi da im pomogne. One
su veće i brojnije od američkih militantnih patroldžija i imaju
veću podršku među običnim ljudima, toliku da kada dođu u sukob
sa vojskom građani naoružani motkama sprečavaju vojnike da ih
razoružaju. Međutim, ono što se kod tih naoružanih grupa građana
zanemaruje je to da oni sa brojnošću postaju sila i učesnik u
sukobima, da rade posao koji nije njihov, da uzimaju pravdu u svoje
ruke, da takođe upadaju u nečije kuće, neosnovano zadržavaju i
ispituju građane, a da takođe svako od pripadnika te naoružane
građanske formacije može imati i “poslić” sa strane, sa
lokalnim kartelom ili konkurentskim, pa možda čak i potpuno
privatnu varijantu. Te grupe građana jesu posledica delovanja,
odnosno nedelovanja države i možda imaju inicijalne simpatije
građanstva, ali postaju problem: ko je njih ovlastio i ko ih kasnije
može potčiniti i nekako ugurati u zakonske okvire?
Cartel
Land je film o tome koji govori na jedan direktan i “matter of
fact” način. Matthew Heineman je uvek tu, na licu mesta, sa svojom
kamerom i još jednim snimateljem i zapravo je uspeo da prodre duboko
u obe organizacije, čak i da ih snima u različitim akcijama. Dok za
američke militente to nije čudno, vole oni pažnju, a naročito
priliku da se prikažu kao obični, ni po čemu ekstremni ljudi,
priča o meksičkim grupama za samoodbranu je detaljnija, uverljivija
i zanimljivija. Do njih možda nije lako doći, a možda samo niko
nije pokušao, ali Heineman uspeva da napravi hroniku uspona i pada
(odnosno utapanja u neku državnu formaciju) jedne takve grupe, kroz
sve razvojne faze, brojne akcije i sukobe, pa čak i unutarnja
trvenja i neslaganja.
“Matter
of fact” pristup ne treba da čudi, Kathryn Bigelow, poznata po
takvim igranim filmovima je producent Cartel Landa, uz ostale,
naravno. Cartel Land uspeva da zadrži duh jednog od njenih
filmova, inteligentan je, pronicljiv, kompleksan i otvara bezbroj
tema za razmišljanje o motivima i postupcima, a pritom nije lak na
obaraču i na osudi. Heineman je to održao, ali je uspeo da održi i
drugu potpisnu stvar za njene filmove: nemalu količinu napetosti i
utisak da smo baš na licu mesta i u epicentru događanja. Preporuka
se podrazumeva.
No comments:
Post a Comment