kritika originalno objavljena na Monitoru
2016.
scenario
i režija: Ethan Coen, Joel Coen
uloge:
Josh Brolin, George Clooney, Alden Ehrenreich, Ralph Fiennes,
Scarlett Johansson, Tilda Swinton, Frances McDormand, Channing Tatum,
Jonah Hill, Veronica Osorio, Heather Goldenhersh, Alison Pill, Max
Baker, John Bluthal, Ian Blackman, Christopher Lambert, Natasha
Bassett, Fred Malamed, Dolph Lundgren, Michael Gambon (narator)
Možda
ne bi bilo loše povući paralelu između braće Coen i Woodija
Allena. Ne radi se tu samo o njihovom poreklu i sličnom smislu za
meta-humor, elaboriranim i intelektualiziranim štosevima, pa ni o
njihovoj poželjnosti za saradnju kod etabliranih glumaca. Stvar je
pre svega u njihovoj potrebi da svako malo izbace film, odnosno
realizuju ideju, iako bi ponekad možda bolje bilo da pričekaju, o
tome da svaki njihov film na neki način govori o njima, izražava
njihove stavove i namere, pa i o mojoj recepciji istog. Iskreno,
smatram da loši do prosečni Coeni, kao uostalom i Woody Allen, još
uvek “šiju” većinu kino-repertoara.
A
loših do prosečnih filmova imaju u svojim karijerama. Dok se kod
Allena to može opravdati njegovom starošću, pa je čak i
simpatično da štanca film godišnje kako bi se osetio mlađim, kod
braće je to prilično neshvatljivo – nisu toliko stari da bi se
utrkivali s vremenom, niti moraju biti sveprisutni da bi bili
relevantni, već imaju status miljenika relevantne kritike. Možda
oni samo prave filmove kao neke svoje uvrnute tematske žurke, a sa
tim stvarima znate kako ide. Nekad stvari odu dovraga, a da ni naši
domaćini, ni njihovi gosti, pa ni mi koji to gledamo za sigurne
distance, ne znamo kako i zašto. Hail, Caesar! je jedna takva žurka.
Što
je čudno jer su svi sastojci za coenovski cirkus tu: satirični ton,
prepoznatljiv “setting” poslednjih godina klasičnog Hollywooda,
obilje referenci na taj period, Hollywood uopšte i karijeru samih
Coenovih, zvezdana postava sačinjena što od njihovih veterana (Josh
Brolin, Frances McDormand, Tilda Swinton u dvostrukoj ulozi), što od
novih faca, prepoznatljivih “vrućih” zvezda (Scarlett Johansson
i dvojac Tatum-Hill), što od zaboravljenih asova izvučenih iz
naftalina za camero uloge kao što su Christopher Lambert i Dolph
Lundgren. Čak je i George Clooney opet tu u ulozi tupana, iako je
posle Burn After Reading rekao da mu je dosta.
Film
prati jedan radni dan u životu menadžera filmskog studija Capitol
Eddieja Mannixa (Brolin). Taj dan traje više od 24 sata,
protagonista panično gleda na sat da nas na to podseti, i u njemu
nema spavanja. Mannix za to vreme mora da predupredi skandale i očuva
imidž studija i da se pobrine da produkcija novih naslova ide
glatko. Njegovi izazovi počinju sa pijanim zvezdama koje bi pozirale
u lascivnim pozama, zvezdom mjuzikala na vodi (Johansson) koja je
zatrudnela van braka, raspevanim kaubojem (Ehrenreich) koji je po
nalogu vlasnika studija dobio “prekomandu” u sofisticiranu
salonsku dramu po motivima broadwayske predstave u čijem se
okruženju, naravno, ne snalazi, ma koliko se i on i reditelj
(Fiennes) trudili i kompleksnom produkcijom naslovnog rimsko-bibliskog
spektakla na tragu Ben Hura čija je glavna, budalasto-pijana zvzeda
(Clooney) netragom nestala baš pred ključnu scenu velikog govora.
Ispostaviće se da je njega otela komunistička ćelija sastavljena
od nezadovoljnih, slabo plaćenih scenarista i da za njega traže
otkup. Tu su još sastanci sa predstavnicima religijskih zajednica
kako bi se utvrdilo je li sadržaj spektakla prihvatljiv za moralna
osećanja Amerikanaca, sestre-bliznakinje (Swinton) i ljute rivalke,
trač-novinarke koje su iskopale stari skandal, iluzija privatnog
života sa ženom i decom i ponuda od kompanije Lockhead za bolje
plaćeni, stabilniji i manje zahtevan i stresan posao na koju Mannix
mora da odgovori do kraja dana.
Pripremite
se, dakle, za jurnjavu, zabune, rapidne dijaloge i mešavinu fizičkog
i verbalnog humora. Posetićemo filmske setove i studije na kojima se
snimaju westerni, spektakli, drame, “vodeni” i “mornarski”
mjuzikli, kino-dvorane za testne projekcije, montažnu sobu u kojoj
sa cigaretom u ustima i šalom oko vrata radi Frances McDormand,
skrivene restorane i još skrivenije detektivske agencije u kojima se
događaju još skriveniji sastanci. Upoznaćemo i grupu komunističkih
pisaca koji svoju revoluciju podižu iz luksuzne vile sa prekrasnim
pogledom, a u tome im pomaže i sam doajen marksističke misli,
Herbert Marcuse (Bluthal), gledati vinjetice iz raznih filmova u
produkciji, a neretko ćemo upasti i u muzičke numere.
Sve,
naravno, obiluje referencama, počevši od Capitol studija, istog
onog za koji je radio Barton Fink u prvom filmu Coenovih koji se bavi
Hollywoodom i koji je preslika MGM-a. O tome govori i ime
protagoniste, stvarnog “fixera” u slavnom studiju u “zlatno
doba”. Naš vrli kauboj je tako “stand-in” za Johna Waynea,
trudna plivačica u kostimu sirene za Esther Williams, rasplesani
mornar za Genea Kellyja, a rimski tribun za Charltona Hestona.
Komunisti-scenaristi su jasna asocijacija na Daltona Trumba i
makartizam, štos sa Marcuseom podseća na Woodija Allena i
ubacivanje Marshalla McLuhana u Annie Hall. Čak je i ne baš uspeli
štos sa udvajanjem trač-novinarke asocijacija na Heddu Hopper.
Lovljenje
referenci je zapravo i najzabavniji deo filma, posebno za nekoga kome
su bliski stari hollywoodski filmovi. Međutim, u obilju istih sasvim
je moguće smetnuti s uma glavnu, onu koja se daje u podnaslovu (“a
story of Christ”) i koja se ne odnosi samo na Ben Hura i naslovni
filmu u filmu, nego i na osnovnu narativnu liniju filma. Mannix je
Isus pred iskušenjem (ponuda iz Lockheada, korporacije koja prodaje
smrt sa sve fotografijom sa Bikini Atola je svakako satanski zov) i
eto objašnjenja zašto film počinje i praktično se završava u
ispovedaonici Katoličke crkve. Referentan je, i zato uspeo, štos i
sa fotografijom Rogera Deakinsa koja do u detalje podražava
fotografiju kičastih spektakala iz 50-ih godina.
Ali
to je otprilike to. Jer sve smo to, u dosta boljem izdanju, već
videli kod Coenovih. Oni su se već bavili Hollywoodom, što
direktnije i u dosta mračnijem tonu u Bartonu Finku, što poprilično
očito u Big Lebowskom, što indirektno, u većini naslova koje snu
snimili u novom milenijumu, parodirajući i svodeći na
postmodernistički apsurd pojedine hollywoodske žanrove. Ono što je
trebalo biti sinteza njihovog dosadašnjeg rada na temu Hollywooda i
filmova uopšte deluje kao nered u kome se ređaju fore i fazoni sa
polovičnim uspehom.
Fizička
komponenta humora se još nekako i drži jer utisak popravljaju
pevačko-plesačke masovke i inače slabo iskorišteni Clooney u
idiotskoj rimskoj uniformi koji ne može da reši misteriju kako
sesti na modernu stolicu sa pripasanim mačem. Problem je sa
verbalnom komponentom, naročito sa izgrađenim i elaboriranim
štosevima koji jednostavnu promašuju metu. Scene poput komunističke
indoktrinacije ili sastanka sa predstavnicima verskih zajednica su
prerazvučene, posvećene nepotrebnom objašnjavanju (ko je shvatio,
shvatio je, ko nije, taj i neće), pa stoga i naporne. Narator je
nepotrebna distrakcija, posebno zato što već imamo štos sa
efikasnom sekretaricom (Goldenhersh) koja se svako malo pojavljuje sa
novostima za našeg junaka. Povrh toga, ni na jednom mestu ne vidimo
nikakav stav Coenovih o bilo kojoj temi, što Hail, Caesar! u
najboljem slučaju čini lakom zabavom i igranjem na sigurno.
Zapravo, jedina poenta filma je onaj kršćansko-mazohistički kliše
da je teži put jedini ispravan.
Čini
se da su braća Coen postali lagano cmizdravi likovi. Dok je to
elementarno imalo smisla u Inside Llewyn Davis, njihovom tonalno
različitom filmu za koji su jedva našli finansijska sredstva, Hail
Caesar! dolazi u periodu njihove apsolutne ljubavi sa filmskim
establishmentom, posle sigurno odlično plaćenih “tezgi”,
odnosno scenarija za Angelinu Jolie i Stevena Spielberga. To se vidi
i po tonu filma koji je klasično, zašećereno “ljubavno pismo”
klasičnom Hollywoodu. Čemu onda tupljavina o biranju težeg puta i
snimanju filmova uprkos svemu. Mislim, neka snimaju, nemam ništa
protiv, čak se radujem i vrlo rado gledam njihove filmove. Ali bih
voleo da sledeći ipak bude primetno bolji. Od njih sam na to
navikao.
No comments:
Post a Comment