kritika originalno objavljena na Monitoru
2016.
režija:
Zrinko Ogresta
scenario:
Zrinko Ogresta, Mate Matišić
uloge:
Ksenija Marinković, Lazar Ristovski, Tihana Lazović, Toni Šestan,
Robert Budak, Tena Jeić Gajski, Alen Liverić
Da
je u ovo vreme neki drugi autor izbacio ovakav film u hrvatskoj,
celokupna kultur-politička scena bi ga optužila za dodvoravanje
susedima i podrivanje vrednosti Domovinskog rata. Zato što ne gusla
i ne talambasa. Zato što ne nastavlja sa novom mitologijom. Zato što
govori o ljudima čiji su životi tim prokletim ratom oštećeni,
čije su snažne veze prekinute i ne mogu biti tek tako nastavljenje.
Zato što govori o borbi za oprost. Zato što je ljudski.
Ogresta
problema u svojoj biografiji nema, ličnoj i profesionalnoj. Svoje
svetonazorske i političke stavove ne krije, ali ih ne gura pod nos
drugima. Zabeleženo je gde je bio i šta je radio 90-ih, i u to
vreme je imao reputaciju i državotvornog reditelja (zbog nekih
reklamnih spotova), ali i jugonostalgičara (zbog filma Isprani koji
je zasnovan na poetici srpskog Crnog talasa). U svojoj daljoj
karijeri i kada se bavio ratom i njegovim posledicama, kao u Crvenoj
prašini, tu nije bilo mitologizacije – Ogresta se bavio ljudima u
vremenu i njihovim snalaženjem u turbulentnim socijalnim
okolnostima, zvali ih mi ratom, poratnim periodom, tranzicijom ili
kako god. S one strane, nagrađen specijalnim priznanjem Label Europa
Cinemas u Berlinu i trima nagradama u regionalnoj konkurenciji na
upravo završenom Festu (najbolji film, režija i nagrada kritike
Nebojša Đukelić) najbolji je i najkompletniji Ogrestin film do
sada.
Priča
prati Vesnu (Marinković), patronažnu medicinsku sestru u Zagrebu.
Njen posao nije lak, ali ona ga obavlja savesno i odgovorno. Nije lak
ni njen život, kao samohrana majka podigla je dvoje dece, sin Vlado
(Budak) je uspešan poduzetnik, oženjen i otac jednog deteta, a
kćerka Jadranka (Lazović) sveže diplomirana pravnica koja čeka
svoje prvo zaposlenje i pred udajom je za momka koji možda nije
“najbolja partija”, ali je voli i dobra je osoba.
Iz
njihove nekad prijatnije, nekad teže kolotečine će ih “drmnuti”
telefonski poziv na Vesnin mobitel. Sa druge strane je Žarko
(Ristovski), Vesnin (bivši) muž i Vladin i Jadrankin otac koji je
iz njihovog života nestao pre 20 godina. Žarko nije jedan od onih
tipova koji napuste svoju familiju, nego oficir JNA koji je ostao “s
one strane” i čak “dopao” Haaga i odslužio zatvorsku kaznu.
Familija je pre rata, reklo bi se, skladno živela u Sisku, ali su se
stvari promenile.
Za
decu je otac samo svojevrsni uteg i izvor potencijalnih problema,
Jadranka ga jedva poznaje i ime oca ratnog zločinca nije baš
poželjno za posao u državnoj službi, a Vlado ga krivi ne samo zato
što ih je napustio, nego i zbog smrti svog brata blizanca Zorana, za
vreme rata i pod (u filmu) ne baš jasnim okolnostima. Opet, za Vesnu
on nije samo ono što se o njemu govori i piše, nego njen muž sa
kojim je u ljubavi i skladnom braku provela najbolje godine i
izrodila troje dece. Njih dvoje će otpočeti komunikaciju.
Naravno,
standardna je to dilema je li ljubav, pa makar iz prošlosti, jača
od rata, ma kako on u prošlosti bio. Standardna je i dilema o
lojalnosti, da li osobama do kojih nam je stalo ili do nekih
kategorija poput naroda i zemlje sa kojima se može manipulirati ili
do vrhunskih humanih ideala poput istine i pravde. U centru toga
stoji Vesna, osoba koja se namučila kroz život i koja sad mora da
donese odluku da li da obnovi kontakt sa mužem ili ne. Prvo
telefonski, a onda možda i uživo. Ipak taj rat niko od njih nije
birao i završio se pre dovoljno godina. Pitanje je mogu li oni jedni
drugima oprostiti krive odluke. I mogu li prave...
Ksenija
Marinković koja je u ulozi Vesne prisutna kroz ceo film apsolutno je
sjajna iz scene u scenu. Svom liku pristupa sa integritetom, odmereno
i emotivno. Kao njen partner, Lazar Ristovski je na ekranu prisutan
možda nekih 10-15 minuta i po pravilu igra na svoj šarm, ali njegov
lik svejedno nije konstrukcija, već pokazuje osobine ljudskosti.
Odnos između njih dvoje i komadići informacija su pravilno
tempirani.
Pored
toga, film ima sjajan audio-vizuelni identitet, Ogresta sjajno
postavlja kadrove, a fotografija Branka Linte kojom preovlađuju
isprani i hladni tonovi je impresivna u predstavljanju sivkaste
životne svakodnevice, kao i zvučna shema u kojoj kontrastiraju
monotoni zvuci okoline (žmigavci, škripa lifta) sa naglim zvonima i
melodijom na mobilnom telefonu. Na taj način Ogresta precizno
ocrtava psihologiju svojih protagonista.
S
one strane je film o suočavanju sa prošlošću, svojom i tuđom, i
o praštanju, bez patetike i popovanja, sa uvažavanjem svih
činjenica i pravom na izdvojeno mišljenje. Njegova čovečnost je
za svaku pohvalu. I već to ga čini filmom vrednim gledanja.
Međutim, to nije sve. Onaj obrat na kraju i upitnik koji se
pojavljuje na licima gledalaca ga već čini izuzetnim filmom koji
udara u stomak i ostavlja bez daha. Malo li je za niti 90 minuta
filma?
No comments:
Post a Comment