kritika originalno objavljena na FAK-u
2015.
režija:
Karyn Kusama
scenario:
Phil Hay, Matt Manfredi
uloge:
Logan Marshall-Green, Emayatzi Corinealdi, Tammy Blanchard, Michiel
Huisman, John Carroll Lynch, Lindsay Burdge
Evo
jednog recepta za horor scenario i košmarne snove. Dolazite na
večeru kod prijatelja koje mislite da poznajete, ali oni nisu ono
što mislite da jesu. Ma koliko mislili da ih poznajete, zapravo
nemate pojma o njima i njihovom skrivenom životu u kojem oni mogu
bilo šta od sledećeg: svingeri, prodavci u multi-level shemi,
članovi religijskog ili new age kulta, serijske ubice. “Trope”
je prilično standardan, ima ga onoliko po filmovima, može ga se
obojiti u različitim tonovima, ali štos je u tome da se tako nešto
može desiti svakome. Meni se ta varijanta vrzmala po glavi, recimo
poznajem par koji je nekoć prodavao HerbaLife proizvode (inače su
divni i dragi ljudi), a verujem i vama je tako nešto palo na pamet.
The
Invitation je film zasnovan na takvoj premisi, skoro ceo smešten
u “prijateljsko okruženje”, prostranu kuću (i okućnicu) i
njegov opis i sadržaj više odgovaraju kakvoj indie drami ili
komediji. To da je u pitanju horor možemo zaključiti eventualno po
imenu rediteljice i po terminu u kojem se film prikazivao na
beogradskom Festu – u pitanju je ponoćna projekcija. Dobro, da se
naslutiti šta nas čeka i iz psihički zahtevnih pod-tonova koji
probijaju, iz psiholoških profila glavnih i nekih sporednih likova,
ali veći deo vremena ćemo zapravo gledati jednu sporu i depresivnu
indie dramu. Tek kraj filma opravdava ponoćni termin. Budite
upozoreni.
Što
se Karyn Kusame tiče, treba biti oprezan, njen prvenac Girlfight
(2000) je obećavao, ali su usledili SF “tezga” Aeon Flux
(2005) i poprilično kriminalni eksperiment sa horor-komedijom
Jennifer's Body (2009) od kojeg su mi u sećanju ostali samo
prilično loš generalni utisak i zanosna figura Megane Fox u onoj
sceni u kojoj skače u jezero. Tek od scenarista ne možemo očekivati
ništa impozantno. Hay i Manfredi rade u duetu, sa Kusamom su
sarađivali na Aeon Fluxu i usput su nam podarili filmske
“shitove” kao što su The Tuxedo, Clash of the Titans
i, najsvežije, Ride Along koji je dobio i nastavak. Budite
duplo upozoreni.
Da
objasnim malo “setting”, bez ulaska u nepotrebne detalje i
spoilere. Will (Marshall-Green) je, vidi se odmah na prvi pogled,
čovek sa svojim silnim problemima. Već u prvoj sceni vožnje on i
njegova devojka Kira (Corinealdi) autom udare kojota i Will mu, sa
traumom u pogledu, prekrati muke komadom alata koji ima u autu. Njih
dvoje zapravo idu na Willovu bivšu adresu, u vilu poviše Los
Angelesa u kojoj je živeo sa bivšom ženom Eden (Blanchard). Njih
dvoje su se razveli usled traumatičnog događaja (smrti deteta) i
nekompatibilnosti tugovanja. Eden sad ima novog muža, Davida
(Huisman) i njih dvoje su na večeru pozvali ne samo Willa i Kiru,
nego i šaroliko društvo (bivših) zajedničkih prijatelja.
Jedina
osoba koja iz tog kruga istupa je nova prijateljica Sadie (Burdge) za
koju kažu da su je upoznali kada su živeli u Meksiku. Kasnije će
se društvu priključiti i sablasni Pruitt (fenomenalni John Carroll
Lynch) koji svoju očito mračnu, sociopatsku stranu pokušava da
prikrije maskom priprostog, srdačnog čoveka. I David je malo čudno
srdačan kao novi muž prema bivšem, a Eden je možda fizički
prepoznatljivo elegantna, ali se ponaša potpuno drugačije od onoga
Will pamti. Ispostaviće se da su se njih dvoje upoznali na grupnoj
terapiji i navukli na nekakvu new age priču i da su na osnovu toga
pokupili i Sadie i Pruitta. Ništa strašno. Ili...
Atmosfera
u kući je vrlo difuzna i melanholična, negde između “povratničke”
i “oproštajne”, kao na nekakvoj The Big Chill godišnjici
mature. Jasno je da se oni nisu videli dugo i da traumatično
iskustvo nije ostavilo posledice samo na Eden i Willa, niti samo na
njihov međusobni odnos, nego i na odnos sa prijateljima. Ožiljci su
najvidljiviji na Willu kojem odmah tu nešto “smrdi”, ali ga
ostali otpisuju kao nekakvu “kvari-igru” i paranoika. Pije se
skupo vino, jede se fina hrana, razgovara se o svemu i svačemu,
prijateljski ili sa distance, usiljeno ili uljudno.
Iz
uljuljkane atmosfere filma će vas možda povremeno prodrmati poneki
pažljivo ubačen detalj. Ti detalji nisu invazivni i šokantni,
kratkog su daha i sve se uglavnom vraća na staro. Kako vreme
prolazi, tih “off” detalja je sve više i više, a maske se sve
manje drže i prave namere izlaze na videlo. Iako nas diskretno
pripremaju na kraj filma, tih poslednjih nekoliko minuta će svejedno
doći kao iznenađenje.
Iznenađujuće
precizno i pametno napisan i veštom, ali nežnom ženskom rukom
režiran, The Invitation je izvrstan film. Treba obratiti
pažnju na dosta detalja, od prilično školskog plan – kontraplan
kadriranja koje ovde rešava većinu potreba i upotrebe svetla, tona
i muzike do teksta i pod-teksta. Film je slojevit i tera na
razmišljanje, pa makar i o standardnim temama kao što su
suburbanizacija i otuđenje u modernom svetu.
Tu
čak ni sastav družine nije nebitan i slučajan: dominiraju belci,
Kira je crnkinja, imamo azijatski bračni par (likovi se šale na
račun muškog dela tog para da je on najnepouzdaniji Koreanac),
imamo i gay par od kojih je jedan latino i u grupi ljudi u 30-im
godinama osetno stariji Pruitt je upadljiv kao da je obukao
reflektirajući prsluk. Ovakva demografska konstrukcija likova nije
samo tipična za Hollywood, nego i za američku kinematografiju
generalno. Možda čak i za američko društvo u celini. U tom smislu
će replika koju čujemo u završnici filma (“They're only humans”)
dobiti jedno sasvim novo značenje, posebno uparena sa onom panoramom
na kraju.
Zbog
toga je The Invitation nešto najsvežije što se dogodilo na
polju horora, ali i indie kinematografije. Ostaje još da se vidi da
li je ovaj film plod slučajne inspiracije i spleta pogodnih
okolnosti ili smo upravo pogledali delo do sada neprobuđenog genija.
Vreme će pokazati.
No comments:
Post a Comment