2015.
scenario
i režija: Akiz (Achim Bornhak)
uloge:
Carolyn Genzkow, Sina Tkotsch, Lynn Femme, Wilson Gonzalez
Oschenknecht, Arnd Klawitter, Julika Jenkins, Kim Gordon
Kako
odgovoriti na pitanje ko je Akiz, odnosno Achim Bornhak? Akiz je
cenjeni vizuelni umetnik koji je izlagao MOMA u New Yorku, kome je
David Lynch organizovao izložbu i čije je radove Banksy uvrstio u
svoj film o vizuelnim umetnicima. Achim Bornhak je filmski reditelj
školovan na Akademiji Baden-Wuerttemberg i Univerzitetu Južne
Karoline koji je svoju potonju karijeru uglavnom gradio na televiziji
i iza sebe ima potpisan jedan dugometražni bioskopski film, muzički
bio-pic Das wilde Leben
(2007) kojeg se danas sećamo samo po pesmi, obradi čuvene balade
Summer Wine.
Akiz i Achim možda jesu isti čovek, ali definitivno nisu isti lik,
njih dvojica postoje paralelno i svako radi svoje.
Der
Nachtmahr je Akizov prvenac i Achim
ima vrlo malo veze sa njim. Ideja je Akizova i počela je sa
monstrumom, lutkom inspiriranom Fusslijevom slikom na kojoj vidimo
natprirodno biće koje sedi na ležećoj devojci. Oko te lutke nastao
je ceo film o devojci i njenom suživotu sa monstrumom. Tema
tinejdžera i njihovih demona je, naravno, stara, ali je zapravo
klasična i univerzalna, pa se može raditi u nekoliko ključeva.
Akiz se odlučio sa horor.
Priča
je jednostavna: Tina (Genzkow) vodi običan tinejdžerski život -
kuća, škola, drugarice, dečko, žurke. Dok joj se na jednoj
skrivenoj žurci ne ukaže monstrum nalik na deformirani embrion. To,
međutim, nije najčudnije na toj žurci, jer Tina tu prvo vidi, a
onda i preživi sopstvenu smrt od strane vozila u brišućoj brzini.
Iako joj taj paradoks ili petlja prolazi bez većih posledica (moguće
da se samo preteralo sa tabletama ili tripovima), monstrum je tu da
ostane. Štos je, međutim, u tome što Tina misli da ga vide i svi
ostali oko nje, a za sobom ostavlja i posledice, veoma fizičke, koje
celokupnoj Tininoj okolini govore da je devojka jednostavno
skrenula...
Metafora
je jasna, od samog demona odrastanja kada smo ubeđeni da nas niko ne
razume i kada radimo stvari “van sebe”, odnosno koje su potpuno
atipične za naše dotadašnje ponašanje, tipa onaj krš i lom u
kuhinji, osamljivanje i tome slično. Neko će tu možda videti
seksualnu presiju ili neželjenu trudnoću, ali to bi bilo suviše i
ne treba za tim ići. Štos je i za Tinu kao našu protagonistkinju i
za svakog tinejdžera da se sa svojim demonima sprijatelje, da ih
prihvate, da se na njih naviknu. Ti monstrumi su deo svakog od nas,
možda nam se ne sviđa kakvi su i kako izgledaju, možda nas na
kraju i napuste, ali stidom i potiskivanjem nećemo postići ništa.
To ne kapiraju ni vršnjaci, ni roditelji, možda tek neki vispreni
psiholog ili možda neko od profesora u kojeg imamo poverenje, kao
Tina u svoju profesorku engleskog da Blakeovu poeziju rastumači kao
osećanje koje se ne može imenovati.
Divno
i krasno, ali film zapravo “seda” tek posle nešto čitanja i
mozganja. Na prvu loptu deluje nekoherentno i nedorečeno, čak
pozerski. Mislim, svaka čast za “creature” kao osnovu “creature
feature"-a i za solidno uhvaćenu dinamiku tinejdžerskog života
i uopšte tinejdžerskog pogleda na svet. Ali Der
Nachtmahr je film koji će nas i
pored toga dobrano iznervirati i zbuniti.
Pozeraj
je tek priča za sebe. One kartice na početku o blicajućim slikama
i glasnoj i nagloj muzici su provereni stari trik koji publici
željnoj uzbuđenja samo podiže očekivanja. Štos je što tu nema
ničeg zapravo strašnog, čak ni senzacionalnog, šokantnog i naglog
(u smislu prošlogodišnje Festove bombe za čula The
Strange Colors of Your Body’s Tears).
Osim onog naleta vozila (koji prethodno vidimo kao klip sa mobilnog
telefona) ostale audio-vizuelne senzacije su očekivane: dešavaju se
na rave žurkama i po klubovima.
U
tom smislu, Der Nachtmahr
spada u onu najnezahvalniju kategoriju filmova. Nije ni loš ni glup
da bi ga se zaobišlo u širokom luku, niti je u pitanju nekakav
punokrvni strašni horor koji zaista nije za gledaoce bez treninga i
izdržljivosti tog tipa. Ali opet, i pored ideje i efektnog pakovanja
jednostavno nije na nivou onog “hypea” koji se oko njega diže.
Od provokativnog umetnika smo ipak očekivali provokativniji film.
No comments:
Post a Comment