2015.
režija:
Cesc Gay
scenario:
Cesc Gay, Tomas Aragay
uloge:
Ricardo Darin, Javier Camara, Dolores Fonzi, Oriol Pla, Eduard
Fernandez
Legendarni
glumac Zoran Radmilović je navodno, u svom duhovitom maniru,
uporedio smrt sa glupošću. To se odnosilo na posledice, našu smrt
i našu glupost nećemo osetiti mi, nego svi oko nas. Zvuči razumno,
on se još nije oglasio kako se oseća povodom svoje smrti, a meni je
žao što ga nisam imao prilike videti uživo kao Kralja Ibija ili
Radovana Trećeg.
Truman
je film, uslovno rečeno, o smrti i umiranju, ali ne onakva
“plakalica” koje gledamo iz godine u godinu, najčešće iz
Amerike, najčešće u sezoni nagrada i neretko po istinitom
događaju, odnosno nekoj manje ili više poznatoj osobi. Iako naš
junak, glumac Julian (maestralni Ricardo Darin), umire od raka,
nećemo ga gledati zanemoćalog i sa opadajućom kosom, nego
odustalog od kupovine vremena, rešenog da umre sa ono malo
dostojanstva i u žurbi da se oprosti sa svim dragim osobama u svom
životu i da uredi detalje oko svoje sahrane.
Naslov
se odnosi na njegovog psa, prelepog mastifa još krasnijeg karaktera
kojeg Julian mora udomiti i to je očita metafora. Njemu je do psa
iznimno stalo ne samo kao do vernog pratioca i često jedinog
prisutnog druga. Truman je njemu sve na svetu i na neki način će
nastaviti da živi kroz ljubav i brigu o svom ljubimcu čak iza
groba.
Još
jedna važna stvar koja film izdvaja iz mora sličnih naslova je
njegova perspektiva. Mi film ne gledamo iz perspektive umirućeg i ne
bijemo njegovu bitku za dostojanstvo (ili pravo na eutanaziju), nego
očima njegovog starog prijatelja Tomasa (Camara) koji je došao u
posetu iz Kanade, sa inicijalnim planom da u četiri dana urazumi
prijetelja i natera ga na borbu za život. Njegova iluzija je
raspršena već u prvom trenutku, Julian je rešen da napravi što je
naumio i racionalni argumenti su na njegovoj strani. On se pomirio i
zapravo je na njegovom prijatelju da se i on pomiri. Četiri dana
intenzivnih doživljaja (ne baš avantura, budimo realni, ali gospoda
će u to uglaviti i posetu Amsterdamu, uz traženja doma za Trumana i
formalnosti oko posla, lečenja, sahrane...) i još intenzivnijih
emocija su pred njima i Truman tako prestaje biti film o smrti
i postaje film o prijateljstvu, poštovanju, ljubavi i dobroti.
Tokom
prve dve trećine, film se drži odlično. U centru čvrsto stoji
priča o muškom prijateljstvu koje se održalo bez obzira na razliku
u geografskim lokacijama i u karakterima dvojice muškaraca. Glumci
su odlični. Odgovorno tvrdim da Ricardo Darin nije sposoban za lošu
ulogu, njegov raspon emocija i raspoloženja je ogroman, a pored toga
je u svakoj ulozi prepoznatljiv po svom šarmu i ogromnom
integritetu. Javier Camara kao Tomas je smušen i stegnut, baš kako
to od njega zahteva njegov lik. Njima se priključuje Dolores Fonzi
kao Julianova rođaka Paula.
U
poslednjoj trećini Truman je malo predvidljiv film. Razlog za
to je nekoliko emocionalnih “crescenda” na tačno očekivanim
mestima. Neki od njih su intenzivni, nijedan ne deluje lažno, ali ih
naprosto očekujemo. Problem je, međutim, ljubavna priča između
Tomasa i Paule koja je slabo razvijena i “telefonirana” toliko da
uopšte ne vidimo svrhu za Paulin lik osim te.
Ali
i pored toga je Truman film za svaku preporuku. Čiste, nepatvorene
emocije, beskompromisnog stava, pažljivo napisan i kompetentno
režiran tako da likovi i njihovi odnosi izađu u prvi plan. Ricardo
Darin i veliki pas su svakako dodatni bonus.
simply the best film I have ever seen
ReplyDelete