2015.
scenario
i režija: Niklas Chryssos
uloge:
Pit Bukowski, Daniel Fripan, Oona von Maydell, David Scheller
Student
(Bukowski) se javlja na oglas za sobu na mirnoj lokaciji sa pogledom
na jezero i nije baš zadovoljan onim što vidi. Soba je u bunkeru i
nema prozore, nameštaj je spartanski, a gazda je čudak, ali
svejedno prihvata misleći da će imati preko potrebni mir da radi na
svom velikom naučnom projektu. Kako se samo zajebao! Pre nego što
shvati šta se dešava i da je gazda voljan da mu posebno naplati
svaku knedlu dodatka, student koji ostaje bezimen biva uvučen u
familijarnu dinamiku svojih domaćina. Treba li napomenuti da student
nema para, kao i većina studenata širom sveta? Nisam ni mislio.
Student
će svoj dug otplatiti tako što će podučavati gazdinog i
gazdaričinog (potpisani su kao mama i tata, a igraju ih Oona von
Maydell i David Scheller) sina Klausa (Fripan) za koga roditelji
uporno tvrde da ima osam godina iako izgleda kao odrastao muškarac
odeven u kretensku dečiju odeću. Roditelji za njega imaju velike
planove, da postane predsednik Amerike, što je posebno bizarno jer
se sve dešava u Nemačkoj i govori se isključivo nemačkim jezikom.
Međutim, ta “nemačkost” je Klausov najmanji problem: on nije u
stanju zapamtiti ni najjednostavnije informacije ni naučiti osnovne
stvari kao što je sabiranje jednocifrenih brojeva.
Ne
samo to, naš vrli student uopšte neće moći da se posveti svom
radu. Pored toga što uči klinca u učionici napravljenoj u jednoj
od bunkerskih prostorija, on mora da prisustvuje familijarnim
večerima viceva u kojima tada najotrcanije primerke najnižeg humora
čita iz knjižice i pritom objašnjava poentu svakog, a povremeno će
naleteti i na mamu kako svog bilmeza od sina doji i kako razgovara sa
otvorenom ranom na svojoj nozi. Ne samo da razgovara s njom, nego je
zove Heinrich i poštuje kao boga, a on joj odgovara. Njoj ili svima,
svejedno. Sva je prilika da ni beg glavom bez obzira više nije
opcija...
Videli
ste kratki sadržaj bez prevelikih spoilera i jasno vam je da pred
sobom imamo jedno bizarno filmsko delce. Autor, debitant u
celovečernjem formatu Niklas Chryssos, daće vam sasvim dovoljno
podataka o svojim filmskim uzorima. Tu ćete prepoznati bizarnog
Lyncha iz pozitivnijih faza kada nam se čini da se zeza ili da nas
zeza uz začin camp trasha Johna Wattersa, sve umotano u poslovično
hladnu germansku estetiku. Pomislite na Hanekeove otrovne strelice
uperene ka buržoaziji ili, još bolje, na van Warmerdamovog Borgmana
u kome se najnenormalnije stvari ovog sveta uzimaju kao
najnormalnije.
Sve
ima svoje zašto. I pažljivo odabrana scenografija i kostim. I
apsolutno genijalno postavljena kamera da uhvati svaki detalj tog
bizarluka. I izbor glavnog glumca za našu perspektivu. Pita
Bukowskog se možda sećate iz prošlogodišnjeg pobednika Festovih
Granica, filma Der Samurai u kojem je tumačio naslovnog lika
koji bez razloga (ili pak sa jako dobrim razlogom) meštane zaostalog
sela u istočnom delu zemlje kolje katanom na putu osvete. U nekom
paralelnom svetu, Der Bunker bi možda funkcionisao kao
prequel.
Da
ne pominjemo detalje u tekstu koji se čine bizarnim, ali svi do
jednog dolaze na naplatu koja se, kako film odmiče, sve više doima
genijalnom. Uključujući i onu zašto baš predsednik i zašto baš
Amerike. Naravno, bizarnosti na ovom svetu ne manjka, na svakom
njegovom ćošku, od kojekakvih sub-kultura, preko budala opšte
prakse, teoretičara zavera, religioznih fanatika do veoma opasnih i
ubojitih ludaka. Možda se čini da ih je danas više nego ikad.
Možda samo da se danas manje stide. Možda samo da ćemo danas mnogo
lakše saznati za njih i na to imati još slabiju i ironičniju
reakciju nego što smo imali ranije. Der Bunker deluje
uvrnuto, šašavo i trashy, ali vrlo precizno pogađa ono što ne
valja sa našim svetom, pa makar samo u njegovim najekstremnijim
delovima.
No comments:
Post a Comment