2015.
režija:
Deniz Gamze Ergüven
scenario:
Deniz Gamze Ergüven, Alice Vincourt
uloge:
Günes Sensoy, Doga Zeynep Doguslu, Elit Iscan, Tugba Sunguroglu,
Ilayda Akdogan, Nihal G. Koldas, Ayberk Pekcan, Burak Yigit
Eh,
propustih ga u Sarajevu i na još nekoliko festivala potom, uvek pod
geslom “biće prilike”. Zapravo me je grabio neki loš osećaj
već na neviđeno, kao što me zna zgrabiti za neke od tih
festivalskih filmova oko kojih se diže neverovatan “hype” i koji
skupljaju nagradu za nagradom, a da mene čudi zašto. Slutnja
kalkulantstva, koliko u estetskom, toliko i u nekom političkom
smislu, nameće se sama od sebe.
Mustang
je tako prošao svetom, skupljao nagrade sjajne kritike jednu za
drugom, dogurao do nominacije za Oscara (i to kao francuski, ne
turski kandidat) i dobio LUX nagradu Evropskog Parlamenta (kao da
političari znaju kako se gledaju filmovi), pa sam ga kraju i ja
odgledao. Sad, nije mi žao vremena, niti je film dugo trajao, niti
to vreme smatram bačenim, ali, iskreno da priznam, ne osećam se
ništa bogatijim zato što sam ga pogledao.
Reč
je o turskoj varijaciji na temu The Virgin Suicides. Istina,
imamo samo jedno samoubistvo (lagani spoiler, ali u suštini
nebitan), ali ostali sastojci su tu: device, izolacija, zatvorena i
opresivna sredina, religioznost, zatucanost i patrijarhat. I njihov
tretman je isti, one su redom lepe i nežne, dok su njihovi ugnjetači
ružni, prljavi i zli. I kamera ih snima zavodljivo i sanjivo,
pokušavajući da uhvati njihov slobodni duh, ali to ispada kao u
nekakvom naivnom spotu ili generičkoj reklami za sreću. One se
igraju jedna sa drugom, sa isprepletanim nogama i slično.
Sve
počinje jednog poslednjeg dana škole kad su se cure zaputile na
plažu s momcima i tamo upustile u nevinu igru sa potapanjem i
prskanjem. Realno, ima nečeg erotskog u mokrim školskim uniformama,
ali ne znam koliko je to dovoljan razlog da inače sekularno obučene
i odgajane cure najebu, na stranu što njih pet sestara raspona dobi
od “tek ulazi u pubertet” do “na pragu punoletstva” ne bi
visile u istom društvu. No dobro, videle su ih komšije, a komšije
komšijaju, što je i logično, pa su devojke završile pod ključem.
One
su inače siročad, roditelji su im pokojni, a odgaja ih šira
familija predvođena stricem (Peckan), a pod operativnom kontrolom
babe (Koldas). Devojke prolaze ubrzani kurs iz domaćinstva i dok su
još neosramoćene (vekovni turski recept za kontracepciju i čuvanje
nevinosti zvani “u dupe” još uvek deluje i primenjuje se, kako
saznajemo), familija ih priprema za udaju, dok mladoženje sa
familijama dolaze na čaj. Najstarija se izbori za svoj izbor, druga
biva nesrećno utrapljena, treća sama sebi presudi, a kad dođe red
na četvrtu, još uvek devojčicu, tu stvari počinju da izmiču
kontroli. Peta i najmlađa, ona u koju je autorica ugradila svoje
stavove i iskustva i kroz koju često govori, je naša naratorka koja
nas vodi kroz priču...
Kako
vreme prolazi, ona je u sve lošijoj poziciji. Sestre se redom udaju,
a mere sigurnosti u kući su sve veće. Babe i tetke ih uveravaju da
je sve to normalno i poželjno, i one su tako, navikne se čovek na
sve. Stričevi ih ne pitaju puno za mišljenje. Jedini koji je
spreman da im koliko-toliko pomogne je lokalni momak Yasin (Yigit)
koji vozi kamionet...
Divno
i krasno, čak pristojno i zanatski korektno režirano tako da drži
pažnju, ali nažalost potpuno lažno, kalkulantski i iskonstruirano.
Odakle da počnem? Možda od škole i nadležnih službi koje bi u
Turskoj danas, pa makar i ruralnoj, proverile zašto se deca ispisuju
iz obavezne osnovne škole. Možda od logike stvari. Kada se jednom
izmigolje u punom brojčanom stanju i odu da se provedu, zašto bi se
vraćale? Zašto ih babe i tetke u jednom trenutku štite od
muškaraca time što izazivaju nestanak struje da ih ovi ne vide na
televiziji, a onda pooštravaju sigurnosne mere? Zašto su stariji
muškarci redom tirani, a mlađi se ponašaju kao kerovi kad osete
ženku u teranju? Zašto autorica snima utakmicu na kojoj može
poentirati (zanimljiva situacija, muškarcima je pristup zabranjen,
klub je “kažnjen” time da igra isključivo pred ženama) snima
kao dečiji disko u Vrnjačkoj Banji? Zašto preostale dve beže pod
maksimalnim merama sigurnosti, same i pred svadbom kada su mogle
ranije i lakše? Ovo poslednje se može otpisati na filmsku logiku
građenja tenzije po svaku cenu, ali je i dalje stupidno.
Verujte
mi, poslednji sam koji će se buniti po tome što neko za tuđe novce
blati svoju zemlju. To je legitimno pravo, čak i moralna obaveza
slobodne jedinke da oblati bilo kakav kolektiv zbog bilo kakve grube
i nehumane prakse. Ako neko sa strane to plati, još bolje. Nije čak
ni problem što je to razumljivo zapadnim recipijentima koji su
obezbedili sredstva, ubacili “ruku” scenarija Alice Vincourt
(autorice inače elementarno zanimljivog filma Augustine u
kojem je Deniz Gamze Ergüven odigrala jednu epizodnu ulogu),
pobrinuli se za fotografiju i muziku i u konačnici poslali baš taj
film za Oscara.
Problem
je u tome što Deniz Gamze Ergüven to radi lažno, folerski i tupo.
Tretirajući te babe i tetke kao simpatične i dobre, ali eto malo
staromodne žene, ona zapravo ne propituje i ne napada patrijarhat.
Te drage žene su svojom voljom saučesnici u zločinu i to dobro
znaju, a zbog toga su krive jednako koliko i brkati muškarci koji ih
drže u kuhinjama. Konzervativizam i retradicionalizacija Turske pod
Erdoganom je tema, sasvim legitimna, i treba je načinjati i iznutra
i izvana (Evrope, odnosno Evropske Unije), ali u svojoj naivnosti,
Mustang nije rešenje. Čak je i naslov filma foliracija:
govori o slobodnom duhu divljeg konja, a većina postupaka njegovih
heroina izgleda kao odlazak ovaca na klanje.
No comments:
Post a Comment